Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor lenge holder pappvin?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-07, 17:41   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge holder pappvin?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Jeg mener den ble åpnet helt i slutten av juli.

I så fall mener jeg helst bestemt at du kan la smaken bestemme om du kan drikken den eller ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 18:15   #2
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Pappvin holder seg lenge.En kartong vi hadde,sto det på at den burde drikkes innen 8-10 uker etter at den var åpnet.
Her har vi no pappviner i flere uker,har aldri opplevd at den er blitt dårlig.
Og dette gjelder for veldig mange andre jeg kjenner også

Gammel 02-09-07, 18:17   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Uansett skal du ikke helle ut når den ikke smaker helt 100% lenger. Lag en god middag og bruk den i sausen.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 18:49   #4
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Spurte om dette på polet en gang og fikk til svar at den holdt i opptil 6 uker, så lenge den sto kaldt.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 19:42   #5
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring er at det er veldig stor forskjell på hva folk regner som "smaker fortsatt greit". Ikke så ofte vi har pappvin her hjemme, men på jobben min står det til stadighet igjen pappvin fra ymse arrangement - og der er det alltid noen som insisterer på at den er "like fin!" selv om det er ca. et glass igjen og har stått åpnet i over et halvår... (uuuuurk!)

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 19:47   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde en kartong hvitvin for første gang i sommer, og den ble ikke drukket opp før det hadde gått en måned eller kanskje mer. Jeg kjente ikke noe forskjell på den. Men den sto i kjøleskapet, da.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 19:48   #7
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Spurte om dette på polet en gang og fikk til svar at den holdt i opptil 6 uker, så lenge den sto kaldt.

Jeg går ut fra 6 uker, for det har jeg hørt/lest ett eller annet sted.

Men jeg oppbevarer ikke rødvinen kaldt. Må man det, altså?

Gammel 02-09-07, 19:55   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den aktuelle rødvinen har haller ikke vært lagret kaldt. :hm:

Gammel 02-09-07, 19:59   #9
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Den aktuelle rødvinen har haller ikke vært lagret kaldt. :hm:

Jeg lar alltid mine røde pappviner stå i romtemperatur opp til 6 uker.
Har alltid gått bra - smaker like godt etter 6 uker.
Og sikkert lenger også, siden noen her har hatt pappviner det står 8-10 uker på.

Kos deg med et glass vin!

Gammel 02-09-07, 20:02   #10
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Dette er det ingen absolutt grense for, smaken vil være på topp når du åpner boksen før den gradvis forringes. Det har aldri noen gnang vært påvist sykdomsfremkallende bakterier i vin, slik at lenge vinen smaker og lukter ok kan du selvsagt drikke den.

Hvor lang tid det tar før en åpnet vin blir "dårlig" kommer an på flere forhold;
- lagring (kjøleskap er det beste for både rød og hvitvin)
- syre og tanniner (bitterstoffer) virker konserverende, slik at jo mer av disse to elementene jo bedre holder vinen seg.
-jo mer det er igjen i flasken/boksen jo bedre holder resten seg siden kontakten med luft blir mindre
-produsentens erfaring og kunnskap om tapping av boks er også kjempeviktig. Her varierer kunnskapen veldig.

De fleste pappvinene jeg har hatt i kjøleskapet har holdt seg fint en måneds tid etter åpning.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 22:47   #11
mammamia
Superaktiv

mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Dette er det ingen absolutt grense for, smaken vil være på topp når du åpner boksen før den gradvis forringes. Det har aldri noen gnang vært påvist sykdomsfremkallende bakterier i vin, slik at lenge vinen smaker og lukter ok kan du selvsagt drikke den.

Hvor lang tid det tar før en åpnet vin blir "dårlig" kommer an på flere forhold;
- lagring (kjøleskap er det beste for både rød og hvitvin)
- syre og tanniner (bitterstoffer) virker konserverende, slik at jo mer av disse to elementene jo bedre holder vinen seg.
-jo mer det er igjen i flasken/boksen jo bedre holder resten seg siden kontakten med luft blir mindre
-produsentens erfaring og kunnskap om tapping av boks er også kjempeviktig. Her varierer kunnskapen veldig.

De fleste pappvinene jeg har hatt i kjøleskapet har holdt seg fint en måneds tid etter åpning.

en månest tid etter åpning er det jeg forholder meg til

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 18:16   #12
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg drakk pappvin på torsdag, og på den kartongen stod det at den bør drikkes opp senest 6 uker etter åpning.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.