Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Pallekarm for dummies-tråden

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-25, 09:53   #41
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pallekarm for dummies-tråden

Jeg har en pallekarm jeg engang satte poteter i. Har igrunnen ikke vært stelt på et par år og er vel rimelig gjengrodd. Problemet er, vel, det går jo hjort i hagen så¨, det spises jo en del av det som plantes... Har en til når jeg tenker meg om, som det engang var jordbær i, men den er vel 100% skvalderkål nå.

Gammel 08-04-25, 09:53   #42
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Ja, det må bli noe sånt Magica. Vi skal være hjemme mesteparten av sommeren, så tid skal vi ha.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-25, 16:41   #43
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jordbær er jo også veldig kjekt, og litt urter som man kan kjøpe ferdige. Lett å få til!

Gammel 09-04-25, 09:15   #44
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er som Maverick, tenker at i år skal jeg få det til, men så er jeg nesten ikke hjemme på sommeren og alt dør. Jordbær og ruccolasalat er det jeg har fått til. Skal prøve meg på gressløk i år. Det er jo nesten umulig ikke få til, men har faktisk klart å drepe gressløk også. Har hatt det før og det vokste over alle grenser. Målet i år er egentlig å sette blomsterløk så det kommer noe neste vår, grave opp ugress og plante litt jordbærplanter.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-25, 19:48   #45
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De jeg har sådd (tomater, sjalottløk, purre), vokser ikke noen ting etter at jeg flyttet dem fra mørkt og varmt, til lyst og kjøligere.

I dag har jeg plantet dem om så de får mer plass hver, men er det noe annet jeg bør gjøre?

Ser på plantelys. De står foran sydvendte terrassedører nå.

Gammel 03-05-25, 14:10   #46
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har visst også en pallekarm! Den var dekket av snø da vi var på visning, så jeg visste ikke om den. Men nå vet jeg at det er jordskokk i den. Det føles som litt bortkastet plass for meg, selv om jordskokk er digg, så er det ikke ikke noe jeg vil ha kjempemye av...

Men hvordan blir jeg kvitt den? Og når jeg har blitt kvitt den, hva gjør jeg for å få boksen klar til å plate noe nytt?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-25, 14:58   #47
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Bli kvitt jordskokk: Legg ut en presenning eller hent en trillebår og grav all jorda ut av pallekarmen og legg på. Pell ut alle jordskokkene, det kommer til å være mange. Hvis du vil ha jordskokk, kan du sette et par stykker i en stor bøtte og høste neste vår. Fjern eventuelle andre rotugress i samme slengen.

Putt jorda tilbake i pallekarmen og gjødsle litt, f.eks. med hønsegjødsel, og så kan du plante.

Jordskokk er veldig ivrig og kan bli et ugress, så du må få ut alle knollene, og ikke sette det rett i bakken.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-25, 16:21   #48
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva mener du med «ikke sette det rett i bakken»?

Og: er det noe vi kan plante ute nå, f.eks. neste helg?

Gammel 03-05-25, 18:25   #49
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ikke legg det på gresset/i direkte kontakt med jord, det kan formere seg og slå rot.

Det er masse du kan så ute nå. Det meste egentlig.

Gammel 03-05-25, 18:34   #50
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Poteter! Det er gøy og man får gjerne god avling.

Gammel 03-05-25, 19:07   #51
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Det er veldig kjekt med urter i pallekarm også, kjekt å hente til diverse retter.

Gammel 03-05-25, 20:00   #52
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Ikke legg det på gresset/i direkte kontakt med jord, det kan formere seg og slå rot.

Det er masse du kan så ute nå. Det meste egentlig.

Ah, takk! Er jeg veldig teit om jeg bare graver opp alt og kaster?

Må man ha mye plass til poteter? Tenkte vi kunne prøve gulrøtter i hvert fall. Også så jeg at det finnes noe som heter månedsjordbær, som vi kan ha i krukke.

Kan man ha bærbusker i pallekarm, egentlig?

Gammel 03-05-25, 20:01   #53
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det er veldig kjekt med urter i pallekarm også, kjekt å hente til diverse retter.

Vi har en Auk med urter inne, så tror det holder med den. Men ellers er jeg enig i at det er kjekt.

Gammel 03-05-25, 20:30   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, takk! Er jeg veldig teit om jeg bare graver opp alt og kaster?

Det er mange som liker det så du får garantert gitt det bort.

Må man ha mye plass til poteter?

Du må ha 20-30 cm mellom hver potet.

Kan man ha bærbusker i pallekarm, egentlig?

Man kan, men er jo ikke vits. Den kan stå i bakken. Greia med pallekarmer er i hovedsak å få hevet planter man må luke ofte, og for å ha bedre kontroll over selve jorda. Det trenger du ikke med en bærbusk. Den kan du sette ned hvor som helst.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-25, 22:31   #55
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Urter som kommer igjen og igjen er jo kjekt å ha ute, slik som f.eks oregano og gressløk. Ellers er det jo alltids reddik og salat og slikt, sukkererter? Eller jordbær ja. Nam.

Gammel 04-05-25, 07:04   #56
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er mange som liker det så du får garantert gitt det bort.

Hvor finner jeg de som i så fall vil ha den?

Vi har med vilje kjøpt veldig liten hagen, og visste ikke om denne pallekarmen. Så vi hadde ikke egentlig planer om noe hagegreier. Resten av hagen skal brukes til trampoline. Men vi har en rekke med blomsterbed, kan jeg sette bringebær der? Hvor stor plass trenger bringebær egentlig?

Gammel 04-05-25, 07:46   #57
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ga bort jordskokk til kollegaer. Man finner dem på samme måte som når man gir bort andre ting. Man spør.

Bringebær er pinner som vokser rett opp og ned og tar på en måte liten plass. Men bringebær sprer seg med rotskudd som du må fjerne om du ikke vil at den skal ta over mer område. Du må også klippe vekk grenene som hadde bær i fjor, de er døde. Du ser det tydelig om våren, de er grå. Bringebær får bær på fjorårets grener.

En pallekarm er ikke noe mer mystisk enn en avgrensing med jord oppi og et blomsterbed er heller ikke noe annet enn et sted noen har satt ned blomster. Du kan ha hva du vil der. Det er ikke en avgjørelse som er hugget i sten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-25, 09:01   #58
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Vi har to pallekarmer med jordbær. Jeg fyller på med et par planter hvert år, og slenger på litt kukompost, men ellers svært lite jobb og enkelt å få til.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-25, 10:28   #59
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har plass til slik pallekarm på den lille rekkehusplenen vår. Har urter og paprika på terrassen. Men finnes det i det hele tatt noe jeg kan ha i en sånn som rådyra ikke er interessert i?

Gammel 04-05-25, 22:23   #60
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Gulrøtter, squash, agurk, redikker, tomater, urter, alt egentlig.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.