Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store tråden om te

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-25, 17:00   #1
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Lyspære

Den store tråden om te

Jeg har gjenoppdaget te etter å ha fått noen gode løsvekt-teer fra England i gave.
Nå vil jeg flotte meg litt og ønsker alle tips og triks angående te. Behøver jeg en tekanne og i hvilket materiale? Glass? Støpejern? Jeg har en liten tekanne som bare tar to små kopper og det er som oftest litt knapt.
Hvilken te-sil eller -klype er best?

Gammel 24-04-25, 23:10   #2
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store tråden om te

Fine tråden

Tekanne er kjekt å ha. Jeg pleier å lage meg en liter til frokost, og da bruker jeg dobbeltsidig glasskanne, slik at den holder seg varm gjennom måltidet. Den jeg har selges ikke lengre, så kan ikke gi deg link til den. Jeg har også en i porselen fra Villeroy & Boch, som heller ikke selges lengre. Jeg synes støpejernkannene er uhåndterlige og tunge. Jeg har også halvliterskopper (XL kopper) fra Indiska som jeg bruker når jeg skal kun lage meg en kopp.

Jeg bruker tefilter og ikke klyper. Klyper lekker teblader som blir liggende i bunnen av koppen, og det gjør teen bitter (og pass på å ikke vri posen når man fjerner den. Da gjør man teen bitter). Tefilter får man kjøpt rimelig på Normal. Jeg foretrekker de som har en snor på toppen, som man snurper sammen når man har tatt teblader oppi, så lekker det ikke blader i teen. Jeg har også en tesil fra Muji som er så tettmasket at den ikke lekker blader.

Ellers så kan jeg anbefale Kaffemesteren.no for Kusmi te, Perchs.no for A.C Perchs te (de har også butikk og tesalong i Oslo), harneys.no for Harney & Sons teer, Solberg & Hansen har også mange gode teer.

Gammel 25-04-25, 09:39   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er periode-tedrikker, og det blir jo ekstra godt når man gjør det skikkelig.

Jeg bruker ikke tekanne. Jeg drikker nesten aldri mer enn én kopp, og da blir det bare kaldt i kanne. Men om man bruker så er det viktig å varme den opp først, hvis ikke forsvinner bare varmen fra teen raskt.

Jeg liker å kjøpe te på Spill the tea, Black Cat, Perchs og Palais des Thes. Alle har nettbutikk, samt fysiske butikker i Oslo. Palais des Thes har butikker også andre steder. På spill the tea kan du lære mye om te og brygging også.

jeg ender ofte opp med å bruke en slags teklype/tett sil som senkes ned i koppen, selv om det ikke er optimalt, rett og slett fordi jeg har så mange fine (en dinosaur! En ubåt! Dødsstjernen!). Teen får ikke utvidet seg skikkelig, og blir bløtt opp ujevnt. Så jeg prøver i det minste å bruke en veldig mye større klype/sil enn teen jeg putter oppi.

Men jeg har også en bitteliten kanne med veldig finmasket metallsil, de kan du også få kjøpt løst. Jeg foretrekker siler man kan gjenbruke, framfor engangs. Du finner billige, finmaskede metallsiler på Søstrene Grene og mange andre steder.

Også er det enormt forskjell på te når man faktisk brygger det riktig med tanke på tid og temperatur.

Favorittsmaker:
Earl Grey med blå blomst

Jeg har en fantastisk japansk sencha fra Gravaak Teatelier i Trondheim, men ser ut som det er noe feil på siden deres.

Tastingboksen fra Perch er en økonomisk måte å teste litt ulike smaker på. Du får ca to kopper pr dose. Det står beskrevet tid og temperatur på alle sammen. Jeg liker kronprinsesseblandingen deres veldig godt.

Hos Palais des Thés liker jeg godt Hammamblandingen, den finner du både i sort, grønn og rooibos.

Sist redigert av Tallulah : 25-04-25 kl 09:46.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-25, 09:56   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har den her til å brygge te: https://www.palaisdesthes.no/product...ygger-linfuser

Jeg lager ca 8 dl samtidig og går i en kopp som holder varmen stort sett hele dagen, Hydro Flask.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-25, 10:25   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg drikker ikke te, så jeg har ikke noe å bidra med, men det er spennende å lese om alle bryggeteknikkene deres. Jeg er oppvokst med at te taktes i kaffitrakter (Altså, den omtales som te-trakter, det byttes både filterholder og kanne dersom det skal traktes KAFFI i den en sjelden gang) Jeg har kjøpt slike engangsposer til henne på normal til bruk på campingtur da, da har de vanligvis ikke med trakter.

Gammel 25-04-25, 10:34   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg glemte å nevne Paper & Tea i Oslo. De har mange gode. Akkurat nå er Pink Mandarin (sort te) min favoritt derfra.

Gammel 25-04-25, 10:38   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg glemte å nevne Paper & Tea i Oslo. De har mange gode. Akkurat nå er Pink Mandarin (sort te) min favoritt derfra.

Takk for at du minnet meg om dem! Har ikke fått sjekket dem ut ennå, men de har så lekre lokaler.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-25, 11:02   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en fantastisk tråd!

Jeg drikker mye te, og jeg har nok blitt mer "jålete" i tevalgene mine med tida. Men jeg har mye å lære om tebrygging! Vi har porselenskanne fra Villeroy & Boch, en mindre keramikkkanne og en gammel tebrygger i klart glass. Disse brukes svært sjelden. Til vanlig bruker jeg store tekopper som rommer minst 4 dl. og en metallsil med underskål. Foretrekker den tesila fordi den er enklere å rengjøre enn teklypene, men jo, den lekker en del teblader sånn at det blir en del "bøss" i koppen.

Jeg drikker mye svart og grønn te, noe hvit, oolong og urtete. Jeg kjøper rimeligere te på nett fra kaffebrenneri og Te- og kaffehuset og litt finere teer fra Perch og Palais des Thes. Nå ble jeg fristet til å forsøke de andre butikkene som blir tipset om over her. Det er gøy med te!

Gammel 25-04-25, 12:46   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Det er verdt å merke seg at endel teer ikke skal ha kokende vann. Flere av tehusene opererer med enten 90°C eller 95°C på sorte teer. Grønne og hvite har gjerne 70°C eller 80°C. Personlig så opplever jeg det litt forskjellig hvor sensitive de er for temperaturer, men alltid greit å følge anvisningene. Bruk enten vannkoker med temperaturinnstillinger eller et lite termometer.
Og vel verdt å følge Dowager Countess of Granthams pekefinger "Don't burn the tea, dear!" - først vannet i koppen/kannen og så teen.

Gammel 25-04-25, 13:12   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har dette tekruset: https://www.palaisdesthes.no/product...krus-4dl-beige

Liker det fordi det er god nok plass til at teen kan utvide seg, og så er lokket praktisk, fordi man kan sette filterdingsen på lokket når teen er ferdig.

Det mest generelle tipset er å passe på temperaturen, som Izzi sier; det pleier å stå på teen hvor varmt vannet skal være og hvor lenge teen skal trekke.

Jeg drikker ofte ren svart eller grønn te, og det er verdt bryet å finne ut hva slags type man liker best (det er stor forskjell også innen gruppen «svart te»). En favoritt som ikke er «ren» er ellers Palais des Thes-blandingen Montaigne Bleu.

Gammel 25-04-25, 13:41   #11
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Enda en tedrikker her. Jeg har vannkoker fra Wilfa der man kan velge temperatur selv. Den har også hold-varm funksjon. De har også en tekoker nå ser jeg med innebygd filter. Men jeg har så mange tekanner så den skal jeg prøve å la være å kjøpe.

Jeg drikker stort sett bare matcha latte for tiden, og til å piske den bruker jeg melkeskummeren fra Ikea.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 10:36   #12
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Nå har jeg fått til innkjøp av vannkoker med temperaturregulering, så nå blir nok smakene mer optimale.
Tror jeg dropper tekanne i denne omgang, da jeg stort sett drikker enten en liten eller stor kopp.
Takk for innspill om teposer på Normal, det var jo mye diggere uten alt smårusk som kom ut av den finmaskede silen.

Gammel 28-04-25, 14:34   #13
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har denne tekannen. Den er perfekt til en kopp.
https://traktoren.no/tekanne-glass-0-4l

Gammel 28-04-25, 20:15   #14
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg drikker stort sett urtete fra pukka eller yogi te. Favoritten er fersk mynte-te med ingefærskiver i.

Jeg er veldig glad i min gamle bodum tekanne som er 25 år gammel, den er dobbelt plexiglass og holder te varm evig lenge. Jeg har også te kopper i samme teknologi, der må jeg passe meg sånn at jeg ikke brenner meg hvis jeg har kokt vannet helt opp.

Jeg har klyper, men er ikke så glad i bosset som følger med, og drikker derfor sjelden tørket te i klype.. Har også en en-koppskanne jeg har fått fra min kollega fra myanmar, den har en smart metallsil som ligner på chineske siler, som jeg har på jobben til te i løs vekt.

Gammel 28-04-25, 20:43   #15
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker te.

Jeg kan godt nyte en engelsk tepose med skikkel svart frokost-te med melk til daglig og en stor kopp i helgen før resten sv hiset står opp.

Når jeg skal lage noe elkstra godt liker jeg Hamam-roiboos teen til Palais des thes og de svarte og røde teene til Løv og Kusmi.

Og så elsker jeg en skikkelig god chai laget på ordenlig indisk måte.

Gammel 29-04-25, 15:44   #16
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jo alt for glad i te, så jeg trenger egentlig å redusere koffeininntaket mitt. Jeg drikker noen koffeinfrie teer, for eksempel Londonte, og jeg drikker noen som er koffeinsvakere, for eksempel oolong. Men jeg ønsker meg gjerne andre anbefalinger om helt koffeinfrie teer. Jeg likerikke roibos …

Gammel 29-04-25, 15:59   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

LilleT, noen av de «detox»-teene til Palais des Thés er gode, hvis man greier å ignorere de tøysete beskrivelsene; for eksempel denne: https://www.palaisdesthes.no/product...avia-okologisk

Gammel 29-04-25, 16:56   #18
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

LilleT, noen av de «detox»-teene til Palais des Thés er gode, hvis man greier å ignorere de tøysete beskrivelsene; for eksempel denne: https://www.palaisdesthes.no/product...avia-okologisk

Godt tips!

Gammel 29-04-25, 18:08   #19
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Jeg er jo alt for glad i te, så jeg trenger egentlig å redusere koffeininntaket mitt. Jeg drikker noen koffeinfrie teer, for eksempel Londonte, og jeg drikker noen som er koffeinsvakere, for eksempel oolong. Men jeg ønsker meg gjerne andre anbefalinger om helt koffeinfrie teer. Jeg likerikke roibos …

Yogi te og Celestial seasoning (Søstrene Grene) har mange gode koffeinfrie varianter med mye smak.

Gammel 29-04-25, 19:12   #20
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Yogi te og Celestial seasoning (Søstrene Grene) har mange gode koffeinfrie varianter med mye smak.

Takk! Yogy-te har jeg kjennskap til, men skjønner ikke helt hvilke av variantene som er koffeinfrie? For alle er vel ikke det, eller?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:33.