|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hva er den perfekte maten til 17. mai?Hvilken mat syns du er god, passer og er perfekt til 17. mai? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Vi griller alltid på 17. mai hvis været tillater det. Hvis vi ikke griller har vi spekemat med forskjellig tilbehør (eggerøre, hjemmelaget potetsalat, focaccia, aïoli, capresesalat, forskjellige oster osv).
![]() |
#3 |
One of These Days
|
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Jeg skal servere en slags koldtbord som jeg for det meste gjør klart på forhånd. Tenker at jeg skal lage dumplings, krydrete kjøttboller, salat, kyllinggrillspyd, pai, spekemat, eggerøre, rundstykker, bær, melon, druer bl.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Jeg er ikke så opptatt av mat, så jeg er mer enn happy hvis jeg får en god hotdog med fersk løk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Vi griller alltid (så sant været tillater) og har aldri tenkt på at det setter seg i klærne. Men vi bruker gassgrill, og det er litt mindre os og lukt enn kullgrill synes jeg.
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Vi har også gassgrill og røyk er ikke noe jeg pleier bry meg med. Jeg handler alltid inn god grillmat til 17. mai om det er fint vær, også ender det med at pølse på skolen ble middagen vår fordi vi er så sliten når vi kommer hjem sent, ca sistemann fra skolen siden mannen stadig har mye ansvar for det arrangementet enten som kasserer som skal ha med seg pengene eller i år som fau leder (igjen)
![]() |
#7 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Jeg liker best å ha lapskaus eller en god gryterett med ris og salat, men er det meldt godt vær blir det gjerne grillmat hos svigermor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
koko
|
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Ville lett gått for grillmat, sjeldan det ryk så det set seg i kléa.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?På 17 mai vanker det ofte god frokost. Type buffet om vi har gjester eller eggs benedict eller noe om det er bare oss. Middag er stort sett sodd, loff og ingefærøl #midtnorge |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Vi spiser gjerne pølser. Vi har ikke voldsomt program, men har gjerne vært nok på farten til at pølser er perfekt.
![]() |
#12 |
Leser
|
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?
+1 på denne. Spekemat og hjemmelaget potetsalat er 17.mai mat (og masse, masse kaker!) Har ofte spist på diverse skoler
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Rømmegrøt, spekemat, eggerøre og vannkringle da jeg vokste opp. Det er veldig godt, så lurer på hvorfor jeg ikke har fortsatt med det. Sist redigert av daffy : 11-05-25 kl 20:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Grillmat eller koldtbord av noe slag. Vet ikke hva det blir iår ennå.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Frokosten vår inneholder alltid jordbær som vi kutter i småbiter på skiva og strør sukker på. Da spiser ungene fort 1-2-3 skiver mer enn vanlig så jeg innførte det som tradisjon da de var små for at de skulle være mette til etter toget, og det har blitt en forventing med jordbær på frokostbordet, og gjerne blåbær også.
![]() |
#16 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Vi er ikke spesielt glad i grillmat, så hos oss ender vi ofte opp med småretter på 17.mai, i alle fall om vi er flere enn oss 2 i husholdningen. Vi velger rettene slik at alle får mye de liker godt.
I'm happy, hope you're happy too Sist redigert av Nextlife : 11-05-25 kl 21:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Når vi har hatt skikkelig 17.mai-frokost (noe vi ikke hadde tid til da ungene var mindre og gikk i skoletoget, men tok opp igjen under covid) er det nesten som et koldtbord, med eggerøre, røykelaks, spekemat, skagenrøre, fletteloff, gode oster m.m., så da har vi bare resirkulert dette til middag, og supplert med litt pølser, karbonader e.l. Det synes jeg har vært noe av det beste. Men når det har vært varmt og fint har vi grillet, og det er også fint synes jeg. Har aldri hatt problem med røyklukt i klærne, men vi har gassgrill. Er det riktig varmt bytter vi dessuten ofte til noe lettere enn bunad når vi kommer hjem fra byen. I år ligger det ikke an til grillvær (12 grader og overskyet), så da får vi se. Sodd har vi også hatt noen år, det er jo genialt enkelt men forutsetter at man er sammen med folk som forstår seg på det.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 11-05-25 kl 21:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Godt spørsmål. Mitt svar er at i år vet jeg ikke ennå. Er det grillvær og kontakt med barnebarna så blir det nok pølser og potetsalat og ev noe Mellomste ordner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Om vi ikke skal bort på ettermiddagen spiser vi bare rester fra 17.maifrokosten.
Guttene 02 og 05. On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier. Sist redigert av Karamell : 11-05-25 kl 23:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hva er den perfekte maten til 17. mai?Vi har alltid pølser med god, hjemmelaget potetmos. Seinere iskrembuffet med sikkert ti forskjellige iskremer og med alt av sauser og strø og krem og frukt. Enkelt, barnevennlig og godt.
![]() |
|
|