|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
intro
|
![]() "Aalesund rystet Glimt" - språkspørsmålHva legger dere i denne overskriften: "Aalesund rystet Glimt"?
![]() |
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: "Aalesund rystet Glimt" - språkspørsmålJeg tenker at man kan bruke ordet rystet når underdogen overrasker. Litt uavhengig av om de faktisk vinner eller bare oppleves som bedre enn man hadde forutsett.
![]() |
![]() |
#3 |
intro
|
![]() Sv: "Aalesund rystet Glimt" - språkspørsmålHm. Lurer på om det for meg ligger en språklig logikk bak - når man er rystet, står man fortsatt på beina. Man faller ikke (som Glimt gjorde her).
![]() |
![]() |
#4 |
snur
|
![]() Sv: "Aalesund rystet Glimt" - språkspørsmål
Jeg tolker det som deg, at "storlaget" rir det i land til slutt.
![]() |
#5 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Aalesund rystet Glimt" - språkspørsmålSå lenge Aafk har tatt ut all juicen i denne kampen og dermed er slitne i beina på fredag så kan dei ryste B/G så mykje dei vil
![]() |
![]() |
#6 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: "Aalesund rystet Glimt" - språkspørsmålJeg tolker det, i denne sammenhengen, bare som et litt sterkere begrep enn "overrasket", og et mildere begrep enn "sjokkerte". Og i den forstand stemmer det, Glimt så ikke den komme.
![]() |
#7 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: "Aalesund rystet Glimt" - språkspørsmålJeg skjønner hva du mener, men i denne sammenhengen ville jeg trodd at Aafk slo Glimt, og det kom overraskende på.
![]() |
#8 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: "Aalesund rystet Glimt" - språkspørsmålJeg kobler ikke «rystet» med «slapp med skrekken». Hvis du blir rystet, er du helt i vantro og har ikke kommet over sjokket enda, liksom. Hva utfallet ble, er litt underordnet for meg.
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: "Aalesund rystet Glimt" - språkspørsmålDet er godt mulig at jeg har lest "rystet" så mange ganger i sportsjournalistikken at jeg har lært meg at jeg faktisk må lese artikkelen for å skjønne hva utfallet ble.
![]() |
![]() |
|
|