Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

"Aalesund rystet Glimt" - språkspørsmål

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel I går, 15:00   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

"Aalesund rystet Glimt" - språkspørsmål

Hva legger dere i denne overskriften: "Aalesund rystet Glimt"?

Jeg har flere ganger stusset over bruken av verbet "rystet" i sportssammenheng. I mitt hode betyr dette at det antatt beste laget ble tatt litt på senga og møtte uventet tøff motstand - men likevel dro i land en seier, eller i det minste et uavgjortresultat. De ble rystet, men slapp med skrekken. Nå ser jeg at mange også bruker uttrykket i sammenhenger der "underdogen" faktisk slår storlaget. Da ble de mer enn rystet i min bok - da ble de slått. Andre som har tanker om dette?

(Fasiten her er altså at Aalesund vant cupkampen mot Bodø/Glimt 1-0.)

https://www.nrk.no/sport/fotball-nm_...ikk-1.17414732

Gammel I går, 15:11   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Aalesund rystet Glimt" - språkspørsmål

Jeg tenker at man kan bruke ordet rystet når underdogen overrasker. Litt uavhengig av om de faktisk vinner eller bare oppleves som bedre enn man hadde forutsett.

Gammel I går, 15:15   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Lurer på om det for meg ligger en språklig logikk bak - når man er rystet, står man fortsatt på beina. Man faller ikke (som Glimt gjorde her).

Gammel I går, 15:15   #4
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Hva legger dere i denne overskriften: "Aalesund rystet Glimt"?

Jeg har flere ganger stusset over bruken av verbet "rystet" i sportssammenheng. I mitt hode betyr dette at det antatt beste laget ble tatt litt på senga og møtte uventet tøff motstand - men likevel dro i land en seier, eller i det minste et uavgjortresultat. De ble rystet, men slapp med skrekken. Nå ser jeg at mange også bruker uttrykket i sammenhenger der "underdogen" faktisk slår storlaget. Da ble de mer enn rystet i min bok - da ble de slått. Andre som har tanker om dette?

(Fasiten her er altså at Aalesund vant cupkampen mot Bodø/Glimt 1-0.)

https://www.nrk.no/sport/fotball-nm_...ikk-1.17414732

Jeg tolker det som deg, at "storlaget" rir det i land til slutt.

Gammel I går, 15:22   #5
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge Aafk har tatt ut all juicen i denne kampen og dermed er slitne i beina på fredag så kan dei ryste B/G så mykje dei vil

Gammel I går, 15:28   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tolker det, i denne sammenhengen, bare som et litt sterkere begrep enn "overrasket", og et mildere begrep enn "sjokkerte". Og i den forstand stemmer det, Glimt så ikke den komme.

Men jeg skjønner hva du mener, og at en annen tolkning kan være at Glimt "fikk seg en støkk", men "slapp med skrekken". Noe de ikke gjorde.

Gammel I går, 15:47   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner hva du mener, men i denne sammenhengen ville jeg trodd at Aafk slo Glimt, og det kom overraskende på.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 17:20   #8
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg kobler ikke «rystet» med «slapp med skrekken». Hvis du blir rystet, er du helt i vantro og har ikke kommet over sjokket enda, liksom. Hva utfallet ble, er litt underordnet for meg.

Gammel I går, 23:21   #9
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har de ristet, ble de rystet, eller er det en dårlig norsk variant av å roaste, som visst er in i humorkretser nå.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 08:11   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er godt mulig at jeg har lest "rystet" så mange ganger i sportsjournalistikken at jeg har lært meg at jeg faktisk må lese artikkelen for å skjønne hva utfallet ble.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.