Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Rimelig hagefest - litt dårlig planlegging her - hjelp?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-25, 09:06   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rimelig hagefest - litt dårlig planlegging her - hjelp?

Jeg fyller 50 år nå i juni og har invitert en del folk til hagefest. Det blir ca 30 gjester tenker jeg.

Og så etter å ha sendt ut invitasjon, så slår det meg at jeg jo bør ha noe mat og pynt og greier ... Kanskje underholdning/opplegg også?

Jeg mangler stoler og bord ser jeg, men der håper jeg noen av gjestene kan ta med campingstoler og -bord så det ordner seg. Verre var det med telt, for alle partytelt-leverandører har tomt akkurat det helgen (21. juni ja - skikkelig dust å ikke være tidligere ute ... )

Tips til rimelig mat og pynt og sånt? (Jeg vil ikke handle pynt på Temu selv om det er rimeligst, så må være butikk eller norsk nettbutikk).

Vi har grill, så det kan grilles, men om det kommer 30 mann, så blir det kanskje litt voldsomt?

... og hvor tidlig må nabovarsel sendes? Hva skriver jeg i det? Hadde det vært der vi bodde før hadde naboene blitt invitert (og de gamle naboene våre er invitert her også), men her i nabolaget er vi helt nye så vi kjenner jo ingen.

Gammel 14-05-25, 09:49   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rimelig hagefest - litt dårlig planlegging her - hjelp?

Jeg hadde også hagefest på min 50-årsdag, og litt samme probelamtikk.

* Stoler: Jeg hørte med en del av gjestene og vi sørget for at det ble samlet sammen nok stoler.
* Pynt: Jeg fant på Nille. Tipper de kjører på med det når 17. mai er over. Jeg kjøpte servietter, en girlander eller to og litt greier til å pynte kaker med.
* Jeg bestilte kaker, og lagde litt ulike salater. Tror vi bestilte noe koldtbord-aktig også. Dette var på dagtid, så ble ikke middag-middag.
* Jeg ville sendt nabovarsel før helga før, sånn at man rekker å legge andre planer om man ikke trenger å være hjemme.

Gratulerer og lykke til!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-25, 09:58   #3
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Har du sjekka på Finn etter privat utleige av partytelt?

Gammel 14-05-25, 10:41   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Søstrene Grene har mye flott pynt, servietter etc til en rimelig penge.

Ville hørt med noen venner om dere kan låne en grill. Vi hadde to griller på noenlunde samme antall i fjor på vår familiefest. Har dere noen som kan hjelpe med å grille? Det tar tid og er vanskelig å være vertskap og grillkokk, men kanskje mannen din er tiltenkt rollen?

Har dere plass i fryser så ville jeg fulgt med på etilbudsavisen fremover for å se når ulik grillmat kommer på tilbud.

Bor dere nært Sverige så er det nok endel billigere med drikke samt noe typer kjøtt.

Gammel 14-05-25, 11:27   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er sykt mye styr å grille til 30 stk, så ville nok gått for småretter som kunne gjøres klar på forhånd. Masse potetsalat, en stor foccacia og rikelig spekemat, og så diverse smått og stort i tillegg til det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-25, 11:38   #6
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Støtter ideen om å be noen om å ta ansvaret for å grille hvis du går for det. Hør med bekjente om dere kan låne partytelt?

Gammel 14-05-25, 11:47   #7
Frk_Fryd
i tåka

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skal straks feire rund dag, ca like mange gjester. Min foreløpige plan er
- Garasjefest, vi rydder garasjen og har festen der. Er det en mulighet for dere?
- Samler sammen bord og stoler jeg allerede har, samt litt hos nær familie
- Serverer ulike pastasalater og andre salater med godt brød. Lager noen selv, og ber om hjelp til noe
- Skipper kaker

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-25, 11:56   #8
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Grillmat: om du ikkje har sjølv, lån saus vide av nokon (du har garantert venner som har), vakuumer nokre yrefilétar og sleng dei i vannbadet nokre timar før festen. Legg dei på grillen for steikeskorpe og grillstemning. Skjer i skiver før servering. Om kjøttet blir for raudt for nokon så kan dei ettergrille (eller øydelegge, som eg ville tenkt i mitt stille sinn) kjøttet sitt sjølv.

Supplere med spekemat kanskje?

Gammel 14-05-25, 12:21   #9
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for masse gode tips!

Skal absolutt sjekke finn for privat utleie av party-telt.

Vi bor i Stavanger og har litt lang vei til Sverige, men jeg kom på at jeg hadde en hel del poeng hos Fjordclub, så da tar jeg en båttur med mannen og kjøper inn en del øl iallfall før selskapet. Jeg pleier å fortolle om jeg kjøper mer enn kvoten (tollappen er helt super!), så da kan jeg jo få en del drikkevarer iallfall. Og om jeg er heldig finne noe kjøtt eller lignende på tilbud også.

Gammel 14-05-25, 12:29   #10
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Ville også satset på ulike salater, foccacia, spekemat og potetsalat(er), både med rømme og lun med olje..

Ina Jansen, Mat på Bordet, har skrevet en bok om salater. Mye godt der. evt se på Instagrammen hennes.

Gammel 14-05-25, 13:37   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at grillmat til mange er litt styrete.

Da jeg feiret min 50 årsdag laget jeg to store gryter med suppe. En med kjøtt og en vegetar. Da kunne jeg gjøre masse klar på forhånd og det var lett å varme opp til de som kom sent.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-25, 13:49   #12
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men markblomster i diverse vaser/krukker/syltetøyglass er kjempefint.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-25, 22:18   #13
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Da jeg fylte femti for drøye 11 år siden, så hadde vi et skikkelig party. Inviterte gjester ble bedt om å ta med noe mat til seg selv eller samarbeide med andre gjester om å ta med noe som korresponderte med antallet som de samarbeidet med. Det førte til mange ulike og gode retter, nok mat til alle og noe, men ikke mye, rester.
Noen stoler hadde vi og 1,5 sofa, men i hovedsak var selskapet et stå-selskap og veldig mye mingling.
Jeg vil mene det konseptet lar seg bruke til en hagefest også. Husk pledd og ev puter til å sitte på og minst mulig bord på en eventuell veranda.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-25, 23:00   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler det er veldig i tiden med gjenbruk, så jeg syns det er innafor å spørre gjestene om det er noen som har noe pynt i en bod. Typ girlandere og lykter og sånt.

Gammel 15-05-25, 14:26   #15
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Spekemat trenger ikke bli voldsomt dyrt. Hvis en lager et par foccaccia i langpanne, kjøper litt loff og flatbrød, godt smør og lager store fat med eggerøre, pastasalat og grønn salat kommer en langt.

Da kan en jo legge til ost hvis en vil, eller kjøttboller, kyllingspyd eller andre ting en er glad i.

Fat med melon, druer og jordbær til.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-25, 14:50   #16
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Tusen takk for mange gode tips! Kom gjerne med mer.

Fant partytelt til leie på finn til 900,- for hele helgen. Og har fått reservert det.
Nå mangler bare stoler og bord ... og mat og underholdning (trenger jeg det?) og sånt.

Gammel 17-05-25, 18:57   #17
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Min venn holdt tale på egen 50-årsdsg der gjestene ble presentert etter når jubilanten ble kjent med dem. Det var mange fra ulike miljøer så det var en fin måte å få presentert alle på. Mye underholdning synes ikke jeg man trenger.

Sist redigert av veobra : 18-05-25 kl 09:59. Årsak: Skrivefeil
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-25, 19:23   #18
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke du trenger underholdning.
Jeg tror jeg ville droppet grilling, og heller gått for suppe og rundstykker, samt spekemat, potetsalat og vanlig salat. Oppskjært melon og jordbær og sånt. Kanskje ostesuppe eller tacosuppe.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-25, 23:12   #19
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg var i hagefest i fjor sommer i 50-årsdag og ca 90 gjester. Vi fikk to ulike gryter med suppe og brød.

Gammel 18-05-25, 01:32   #20
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser du har en 02-gutt, hva med å leie inn han og noen kompiser som grillmestre?
Ha pølsefest med ulike pølser, potetsalat, røkt svinekam, surkål. Alt kan tilberedes før gjestene kommer, bortsett fra pølsene.
Lei noen benker og bord, server maten på lange planker som settes på midten av bordet - litt i høyden, så har alle rundt bordet sitt matfat. - har du vært på oktoberfest? Det er slik det gjøres der. Pølser og kald pils, slår aldri feil i sommersola.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.