Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Klimautslipp

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-25, 11:51   #1
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Klimautslipp

Leser på nrk at bønder skal bruke klimakalkulator og det skal kuttes i klimautslipp for landbruket.
https://www.nrk.no/buskerud/fa-bonde...all-1.17500998

Det er sikkert viktig at det skal kuttes ned på klimagasser der det kan, men alikavel sitter jeg men følelsen av at dette er helt feil ende å starte i.
I mitt hode er det overforbruk vi konsumenter driver med som kan gjøres mest med, fast fashion, privatfly etc.

Er landbruket den store klimasynderen?

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-08-25, 12:39   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimautslipp

Det finnes ikke en eneste silver bullet, en løsning som hjelper på alt, for å løse klimaproblemene. Vi må gjøre alt, samtidig og fort, og da, kanskje, om alt klaffer, så kan vi komme ned i mot 1,7 grader.

Da kan ikke en eneste sektor komme og sutre og si «jamen, de andre er verre!!»

Det finnes ikke et eneste troverdig scenario til 1,7 grader som ikke innebærer maksimal satsing på:
- energiomstilling
- karbonfangst
- omstilling i landbruk
- omstilling i industri
- massiv elektrifisering av ALT (og andre energibærere, som hydrogen og hydrogenderivater der elektrifisering ikke er mulig)
- sirkulærøkonomi
- energisparing
- reduksjon i overforbruk og sløsing

Og masse mer.

Gammel 07-08-25, 16:30   #3
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det pågår en energiaddisjon, ikke en energitransisjon.

Basert på denne rapporten, som artikkelen over har hentet data fra så er det et høyere forbruk av alt. Så selv om det bygges ut mer fornybar energi så øker forbruket i verden også. Å gjøre landbruket til en syndebukk blir ikke en gang en rosin i pølsa i slaktetida. Skal vi nå Norges nye ambisjon om 70-75 % CO2-utslippsreduksjon så må vi legge ned all industri, ikke bare olje og gass, men alt og stoppe veitrafikk ++.

Jeg er helt med på at hvis man setter seg høye mål, i.e. skyter mot stjernene, så kan man i det minste nå hustaket, men et snev av realisme hadde jo ikke gjort noe det heller.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 07-08-25 kl 16:36.
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-25, 17:41   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en hel del tanker og meninger om klimakalkulatoren, om landbrukets rolle i klimautslippene og verdien av de tiltakene som gjøres. Men det er nok til å fylle en hel bok. Også er jeg såpass tett på avgjørelsene som tas at jeg egentlig ikke skal mene så mye om det….
Men at Klimakaluatoren slik den fungerer i dag bare er vissvass kan jeg si.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-25, 19:14   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har en hel del tanker og meninger om klimakalkulatoren, om landbrukets rolle i klimautslippene og verdien av de tiltakene som gjøres. Men det er nok til å fylle en hel bok. Også er jeg såpass tett på avgjørelsene som tas at jeg egentlig ikke skal mene så mye om det….
Men at Klimakaluatoren slik den fungerer i dag bare er vissvass kan jeg si.

Hva tenker du om høstpløying, Floksa? Jeg vet veldig lite om det, men har en venninne som jobber med klima og hav-/maritim miljø som mener det er et problem - for eksempel for Oslofjorden. Hva vinner man på høstpløyig og hva taper man hvis det blir forbudt?

(beklager hvis jeg sporer helt av tråden nå)

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-25, 19:37   #6
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Hva tenker du om høstpløying, Floksa? Jeg vet veldig lite om det, men har en venninne som jobber med klima og hav-/maritim miljø som mener det er et problem - for eksempel for Oslofjorden. Hva vinner man på høstpløyig og hva taper man hvis det blir forbudt?

Absolutt en interessant del av landbruket og klima Pøblis.

Jeg blir litt urasjonell kjenner jeg og føler veldig på at vi burde støtte mye mer opp om norsk matproduksjon og sikre den enn å snakke om metanhemmere og kalkulatorer. Men om vi kan gjøre begge deler, så hadde det jo vært topper.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-08-25, 20:44   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Absolutt en interessant del av landbruket og klima Pøblis.

Jeg blir litt urasjonell kjenner jeg og føler veldig på at vi burde støtte mye mer opp om norsk matproduksjon og sikre den enn å snakke om metanhemmere og kalkulatorer. Men om vi kan gjøre begge deler, så hadde det jo vært topper.

Jeg kan veldig lite, men er veldig opptatt a å støtte opp om norsk matproduksjon og prøver å være en bevisst forbruker.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-25, 22:18   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Å regulere muligheten for høstpløying er et typisk eksempel på tiltak som har effekt. Særlig om systemet hadde vært såpass finmasket at man kan sett inn støtet der det virkelig har effekt. Og sikre god kostnadsdekning.
For vi kan ikke forvente at bonden tar kostnadene ved å kutte klimautslipp.
Det eneste som skjer da er at norsk matproduksjon reduseres enda mer. De økte kostnadene må dekkes enten av forbruker (økt pris) eller av staten via tilskudd.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-25, 15:17   #9
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Årsaken til kravene er at kjøttproduksjon unntatt fjærkre og meieri utgjør 43% av CO2 utslippene for de som selger mat i Norge. Fisken fiser lite og slipper unna med 4%, men den har andre miljøuvennlige sider som import til oppdrett og eksport av nær all ferdig fisk, samt avfall mm. Og tobakk 1% co2 utslipp, men totalen. Og all handel skal kutte utslipp med en viss %.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:41.