Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Noen som har malt om hus fra lyst til mørkt?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-25, 20:58   #21
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har malt om hus fra lyst til mørkt?

Hm. Nå har vi ventet tre måneder på stillas uten å høre noe mer, så i dag klikket jeg litt og ringte. De beklaget veldig og sa de skulle montere stillaset før helgen.

Så nå må vi kjøpe malingen. Og det er her dere kommer inn i bildet.

Vi har bestemt oss for brunsvart. Men jeg hadde ikke tenkt på at vi må velge glansgrad. Hva i alle dager velger man? Hun i butikken sa det var smak og behag, og at det ikke var noen fordeler eller ulemper med det ene eller det andre. Men hun uttalte seg litt sånn at jeg fikk inntrykk av at hun var en ekstrahjelp.

Inne har vi matte vegger, og det er vel det vanligste innendørs nå for tiden. Men ute?

Jeg har prøvd å se på naboenes hus. Men de fleste er så shabby at det er umulig å vurdere. Huset er nesten 50 år gammelt, ingen spesiell stil, og det ligger veldig tett på naboene.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-25, 23:45   #22
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Vi malte fra hvitt til mørkbrun/grått i 2015, aldri angret på det. Har ingen formening om glansgrad, det var ikke noe vi kunne velge da vi malte sist. Jeg tror jeg foretrekker en mellomting, men mer mot matt? Silkematt, finnes det? Innvendig foretrekker jeg matte vegger.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-25, 00:42   #23
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Silkematt finnes, ja.

Jeg har googlet litt, og ser at en viss grad av blankhet nok vil passe best for oss. Men eksteriørmaling fås i samtlige glansgrader, ser det ut til.

Gammel 12-08-25, 02:51   #24
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Nevnte jeg tidligere i tråden at matt krever litt mer vedlikehold? Jeg fikk veldig god veiledning av en erfaren butikkmedarbeider på Montér, som gjorde at jeg valgte Drygolin Nordic Extreme og ikke Nordic Extreme Supermatt. Matt maling fører til at mer fester seg, selv om den hevder at den er selvrensende, så anbefalte han at man vasker huset utvendig innimellom allikevel. Og at det var enklere å få en kledning med litt mer glans ren da mindre fester seg. Dette var til hytta som vi nettopp har malt. Jeg synes egentlig at Supermatt er finere, men det er ikke jeg som vasker hus- og hyttekledning, så da valgte jeg å ta hensyn til det Den er ikke blank-blank, men har en lett glans. Supermatt vil gi en dempet, lunere tone, og den er veldig lekker i brunsvart. Men kanskje bare noe man tenker på i starten? Jeg vet ikke. Vanskelig valg. Det blir nok sikkert ikke Supermatt på huset vårt heller, for det er tre etasjer og utfordrende å vaske med teleskoplanse, så tror ikke Izzi-mannen synes estetikken bør veie tyngre enn praktisk gjennomførbarhet der heller

Gammel 12-08-25, 08:54   #25
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det med renhold tenkte mannen min på også. Så selv om det står på nettet at det ikke er forskjell, så virker det som det er det, da.

Vi har sett på ulike malingstyper. Selv om vi har lyst på Nordic Extreme, så kommer vi til å velge en billigere maling. Det høres sikkert rart ut for dere, men saken er denne:

Vi bor i borettslag. Det er i prinsippet borettslaget som betaler malingen (og stillaset, takk og lov). Men det krever at man velger en farge i borettslagets palett. Jeg ville vært tro mot dette dersom alle gjorde det, jeg liker helhet og estetikk også utendørs. Men det er svært få som gjør det, de fleste kjøper egen maling. Og det forstår jeg, for fargene man kan velge mellom er grønnforjævøige, beklager uttrykket.

Motivasjonen min for å male forsvinner med stygg farge, det må jeg bare innrømme. Mannen har regnet ut at vi trenger minst 6 10-literspann, og Nordic Extremr koster over 3000/spannet.

Hadde vi eid huset selv, hadde saken stilt selv annerledes. Men det er også slik at husene på feltet har feil konstruksjon i kledningen, dette er velkjent for borettslaget. Det mangler lufting bak kledningen, slik at bord råtner relativt fort, og kledningen ser nymalt ut i et år eller to. Det er utrolig dumt, men jeg tviler på at kledingsskifte vil bli utført i nærmeste framtid.

Vi har rett og slett verken råd eller lyst til å investere så mye i maling.

Gammel 12-08-25, 14:01   #26
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Matt blir skitnere (betyr kanskje ikke så mye med svart?), men er «snillere» med tanke på ujevnheter under.

Blank kan se litt mer classy/gammeldags ut. Men det kommer an på farge.

Gå en tur og se på mørke hus og se hva dere liker?

Gammel 12-08-25, 14:02   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Matt blir skitnere (betyr kanskje ikke så mye med svart?), men er «snillere» med tanke på ujevnheter under.

Blank kan se litt mer classy/gammeldags ut. Men det kommer an på farge.

Gå en tur og se på mørke hus og se hva dere liker?

Ja, det har vi gjort. Men jeg synes alt som ser nymalt ut ser lekkert ut.

Det blir vel noe halvblankt, vil jeg tro.

Gammel 12-08-25, 23:37   #28
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Skjønner. Vi har en meget god fargehandel i nærheten (Fargerike), og der har jeg også fått råd og Baronesse malingen de har har er visst veldig god og til en brøkdel av prisen. Hun som har jobbet der, har jobbet der i alle år tror jeg, og delte villig om diverse prosjekt og holdbarhet på maling. Og selv ville hun aldri valgt noe annet enn Baronesse; rimelig og veldig bra.

Gammel 13-08-25, 12:23   #29
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Skjønner. Vi har en meget god fargehandel i nærheten (Fargerike), og der har jeg også fått råd og Baronesse malingen de har har er visst veldig god og til en brøkdel av prisen. Hun som har jobbet der, har jobbet der i alle år tror jeg, og delte villig om diverse prosjekt og holdbarhet på maling. Og selv ville hun aldri valgt noe annet enn Baronesse; rimelig og veldig bra.

Godt å høre!

Gammel 13-08-25, 13:48   #30
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Baronesse er interiørmalingen og Baron er eksteriørmalingen (tror jeg). Vi malte med Baron i 2015, og det har holdt seg veldig bra.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.