Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvordan klarer man å synge en annen stemme enn hovedmelodien?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-25, 14:51   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan klarer man å synge en annen stemme enn hovedmelodien?

Det har jeg alltid lurt på. Jeg har normalt gehør og kan synge rent, men klarer ikke å synge en annen stemme enn de andre i en gruppe / et kor så lenge jeg hører hva de andre synger. Det blir bare tull og falskt.

Hvilken teknikk bruker man for å klare å konse på sin egen stemme samtidig som man synger rent i forhold til resten av koret?

Jeg spør av nysgjerrighet, ikke fordi det er så superaktuelt for tida. Men jeg hørte nettopp mimrende på 8. mai versjonen av Nu klinger gjennom den gamle stad

(Kilde: youtube.com)

og ble så imponert over at de som synger klarer å synge sånn. Det hadde aldri jeg klart.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-25, 14:54   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan klarer man å synge en annen stemme en hovedmelodien?

Det tror jeg kommer med litt øvelse for de fleste ellers brukbare sangere, altså. Det er mulig jeg ha fordel av å ha spilt i korps før jeg prøvde kor, men det funker, i alle fall. Der er vanskelig å forklare.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-25, 14:58   #3
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det tror jeg kommer med litt øvelse for de fleste ellers brukbare sangere, altså. Det er mulig jeg ha fordel av å ha spilt i korps før jeg prøvde kor, men det funker, i alle fall. Der er vanskelig å forklare.

Jeg har spilt i korps store deler av livet, men det har ikke hjulpet meg med akkurat denne problemstillingen hittil. Og det var faktisk mest aktuelt på den tiden jeg sang studentersanger og samtidig spilte i studentorkester, i forrige årtusen en gang.

Gammel 02-09-25, 15:22   #4
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Øvelse. Det er en blanding av å kunne egen stemme godt, og å lære seg hvor man skal være i forhold til de andre stemmene. Med trening kan man også legge en ekstra stemme på en melodi man kan.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-25, 15:39   #5
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har spilt i korps, men spilte fløyte så det var melodistemme det, også. Hahaha. Og aldri i verden om jeg får til å synge noe annet enn melodi.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-25, 15:54   #6
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

I mange år spilte jeg andrefiolin i et orkester, det hjelper kanskje på? Nå har ikke jeg noen sangstemme å skrive hjem om, men å synge andrestemme går fint.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-25, 16:48   #7
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Øvelse, ja. I koret jeg er i nå øver vi masse på det ved å stå blandet (altså stemmegruppene står ikke sammen), gjøre ulike øvelser for å bli tryggere på å holde tonen selv om sidemannen synger noe annet, og så øver vi hjemme med lydfiler og terper. Trygghet har mye å si, så vi bruker mye tid på det.

Gammel 02-09-25, 17:11   #8
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Det har jeg alltid lurt på. Jeg har normalt gehør og kan synge rent, men klarer ikke å synge en annen stemme enn de andre i en gruppe / et kor så lenge jeg hører hva de andre synger. Det blir bare tull og falskt.

Klarer du synge hovedstemmen på en sang du kan godt om noen ved siden av deg synger andrestemmen?

For å trene opp det kan du for eksempel finne karaoker på youtube der alle koringer er med, og så synger du hovedstemmen selv. Og gjerne duetter eller sanger som går tostemt. Det er god trening på å holde sin egen stemme iallfall.

Eksempler på duetter man kan finne der bare ene stemmen er i filen:
Islands in the stream
California Dreamin
Stumblin in
Aint no mountain high enough
Breaking Free
Shallow
Die With A Smile

"Alene" sanger
Lovefool
Dreams
Zombie
(Generelt Cardigans- og Cranberries-sanger)
Masse Abba ...

Sist redigert av Fluke : 02-09-25 kl 17:17.
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-25, 18:02   #9
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øvelse, og å kunne noter og synge etter de hjelper veldig på.

Jeg har spilt grovmessing i mange år og stort sett aldri hatt metodistene, så jeg faller svært lett inn i de andre stemmene.

Gammel 02-09-25, 18:05   #10
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Enig med røkla. Men for å trene opp, hjelper det veldig å stå midt i en stemmegruppe, slik at man hører den mye bedre enn de andre stemmene, etter min erfaring.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-25, 18:14   #11
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Morsomt spørsmål! Jeg var på pubkor for litt siden, hvor koret på scenen instruerer publikum i ulike stemmer, og så synger vi sammen etter hvert. Jeg følte jeg fikk god kontroll etter hvert, og nå klarer jeg å synge andrestemmen på den selv om det har gått mange dager, men får det fanken ikke til når jeg setter på sangen. Mens andre sanger vet jeg at jeg klarer å få det til uten problem. Det er nok bare øvelse, ja.

Gammel 02-09-25, 19:08   #12
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan klarer man å synge en annen stemme enn hovedmelodien?

Øvelse og trygghet. Anerkjenne at andrestemmen er sin helt egen melodi som har livets rett når melodistemmen gyver løs. Jeg brukte masse lydfil på vanskelige sanger først, men vi knotet alltid likevel en del når vi begynte å synge sammen for å finne den felles sounden (barbershopkvartett). Ja, og så enda mer øvelse og lytting til hverandre.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-25, 19:38   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nettopp begynt i kor nå, skal på andre øvelse i morgen. Det er -mange- år siden sist jeg sang i kor. Jeg synger altstemme og kjenner jeg er kjemperusten og veldig gladjeg fikk stå ved siden av ei utrolig dyktig sanger, så jeg kunne henge meg på best som jeg kunne. Håper det blir bedre med trening.

Gammel 02-09-25, 19:54   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må egentlig bare stå i det, og ikke la deg affisere så mye av andre stemmer. Eller klarer å finne systemet i galskapen, det skal jo harmonere/være samklang.

Men det er altså enklere jo flere man er; et kor med 1-2 personer per stemme må stole noe helt innmari på seg selv. Jeg synger i et kor som fort kan være 100, da har du venner i klangen og i koret, og har noen å tune inn på selv om du ikke en gang står ved siden av.
Øvelse gjør mester, så fortsett å øve!

Gammel 02-09-25, 20:47   #15
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Etter 10 år på grovmessing så faller det seg helt naturlig, kan synge hvilken som helst stemme. Om det er vakkert er en annen sak

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-25, 21:13   #16
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øvelse ja! Først så man kan synge sin egen stemme samma hva, også etterpå øver man på å synge den sammen med andre stemmer. Da hører du hvordan det skal klinge sammen og da blir det rettere å treffe riktig. Det finnes flere sangapper som er fine til å øve inn med, som lar deg høre din egen stemme og/eller andre stemmer osv - hvis det er litt kjente greier

Jeg har svært godt gehør, og jeg får en slags ... følelse i min egen stemme/hals/hode som gjør at jeg hører og kjenner om jeg ligger riktig an eller ikke. En slags resonans tror jeg

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-25, 10:07   #17
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Klarer du synge hovedstemmen på en sang du kan godt om noen ved siden av deg synger andrestemmen?

For å trene opp det kan du for eksempel finne karaoker på youtube der alle koringer er med, og så synger du hovedstemmen selv. Og gjerne duetter eller sanger som går tostemt. Det er god trening på å holde sin egen stemme iallfall.

Eksempler på duetter man kan finne der bare ene stemmen er i filen:
Islands in the stream
California Dreamin
Stumblin in
Aint no mountain high enough
Breaking Free
Shallow
Die With A Smile

"Alene" sanger
Lovefool
Dreams
Zombie
(Generelt Cardigans- og Cranberries-sanger)
Masse Abba ...

Hmm. Jeg tror jeg klarer å holde hovedstemmen, men har kanskje ikke prøvd å gjøre det med bare andre stemmer på alle kanter. Jeg vet ikke. Vil jeg finne noe av dette til å øve meg på, altså? Jeg får søke litt etter jobb. Hvis dere mener at det bare er øvelse som skal til så får jeg øve, da!

Gammel 03-09-25, 10:09   #18
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Hvilken stemme synger du, da?

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-25, 10:28   #19
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Hmm. Jeg tror jeg klarer å holde hovedstemmen, men har kanskje ikke prøvd å gjøre det med bare andre stemmer på alle kanter. Jeg vet ikke. Vil jeg finne noe av dette til å øve meg på, altså? Jeg får søke litt etter jobb. Hvis dere mener at det bare er øvelse som skal til så får jeg øve, da!

Ja, alle disse jeg nevnte nå finner du på youtube. Søk på sangnavn -karaoke - female voice (noen står det female voice på der du skal synge damestemmen, og noen står det male voice der mannen ligger inne fra før, så prøv deg frem på hva du må søke på for å finne). Tenker det er grei måte å trene på for det kan du jo gjøre hele tiden, mens kor stort sett bare er ukentlig. Jeg anbefaler kor også altså.

Og ja, det er øving som skal til, og bli trygg på egen stemme og vite hvordan den skal høres ut sammen med de som synger annen stemme enn deg.

Gammel 03-09-25, 11:04   #20
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Hvilken stemme synger du, da?

Nei, ja, tja.... vet'kje? Alt, antageligvis. Eller noe mellom alt og sopran. Jeg må veldig ofte legge deler av sanger ned eller opp en oktav, f.eks. må jeg bytte midt i "Ja vi elsker".

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:59.