Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Burde det være forbudt med mobil på konserter?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-25, 09:50   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Burde det være forbudt med mobil på konserter?

Jeg fascineres stadig over bekjente som har behov for å dele mengder av videoer fra konserter og festivaler de har vært på. Nå kan jeg selvsagt bare klikke det bort, noe jeg gjør, men jeg ser det også på konserter jeg selv er på: Folk filmer store deler av konserten.

Hva skjedde med å være tilstede i nået? Og nyte opplevelsen sammen med andre? Mister vi ikke noe ved å stå og filme i ett sett? Hva med å tenke at man betaler for en engangsopplevelse, som kun varte i de to timene den gjorde?

Jeg ser noe av det samme på konserter og forestillinger for eksempel i Konserthuset. Da er det direkte forstyrrende med den filmingen. Jeg vet at det ikke er lov i hvertfall Stavanger Konserthus, for jeg har gitt beskjed.

Såvidt jeg vet, blir man bortvist hvis man filmer på musikaler i London. Burde man håndhevet dette strengere i Norge?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-09-25, 10:02   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være forbudt med mobil på konserter?

Jeg hadde i alle fall ikke opplevd det som noe tap, hvis det ble forbudt å filme på konserter. Snarere tvert imot.

Siste forestilling jeg var på, et utendørs spel, ble det sagt på forhånd (litt spøkefullt selvsagt) at det var lov å filme, men kun hvis man delte i sosiale medier etterpå, og reklamerte for forestillingen.

Gammel 08-09-25, 10:08   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker vel at det er de som går glipp av opplevelsen, det plager ikke meg nevneverdig. Jeg flytter meg hvis jeg synes filmingen er forstyrrende. (Er som regel på stå-konserter).

Det kan gjerne være forbud for min del, jeg synes mest synd på de som må håndheve det.

Gammel 08-09-25, 10:14   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det kan gjerne være forbud for min del, jeg synes mest synd på de som må håndheve det.

Ja, det var min første tanke også. Dette er jo helt hinsides mye jobb å håndheve når alle har et kamera i lomma.

Jeg bryr meg ikke, og kan godt filme et par minutter selv også for å ha med et minne hjem, men har aldri skjønt hva man skal med en dårlig mobilfilm av en konsert - gjerne tatt fra midten av et støyete publikum med masse prat rundt og armer foran.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-25, 10:20   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker vel at det er de som går glipp av opplevelsen, det plager ikke meg nevneverdig. Jeg flytter meg hvis jeg synes filmingen er forstyrrende. (Er som regel på stå-konserter).

Ja, det er kanskje mest aktuelt for salkonserter med sitteplasser. På festivaler og utendørs ståkonserter blir det litt annerledes. Da har det ikke like mye å si.

Gammel 08-09-25, 10:47   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at hvis det ble forbudt på utendørs konserter og festivaler også, så ville jo omfanget muligens vært mindre.

Gammel 08-09-25, 10:51   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det forstyrrer, og ser ikke poenget. Ser man noensinne på det? Kunne gjerne ha et forbud for min del.

Jeg ser også at det sprer seg til andre kunstformer, som teater. Det filmes av det som skjer på scenen, og ikke minst: reaksjoner. Jeg ser ganske mye teater for barn og ungdom, og det er trist å se foreldre gå ut av den felles opplevelsen for å filme reaksjonen til kiden, i stedet for å være til stede med hele seg. Så utrolig kjipt å bli filmet når man opplever noe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-25, 11:07   #8
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er fint å ha et bilde eller tre fra festivalkonserter, og det kan være gøy å se en snutt fra andre konserter (for eksempel da en venn delte litt av Metallicas cover av CC Cowboys). Utenom det ser jeg ikke poenget med å filme konserter, og synes godt det kan være mobilforbud på teater o.l.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-25, 11:26   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker å ha et par bilder og evt. en filmsnutt fra konserter jeg går på, for å huske det senere (og fordi det ofte er veldig visuelt flott). Jeg tar ikke så mange og prøver å forstyrre minst mulig, men det er klart det forstyrrer litt, og særlig når mange gjør det - og veldig mange tenker åpenbart ikke på at de er til plage for andre.

Sett som helhet er det klart det ville vært bedre om ingen gjorde det, og jeg kunne naturligvis levd helt fint med et forbud. På f.eks. teater er det jo helt utenkelig for meg å ta bilde, og jeg greier vanligvis å huske opplevelsen likevel.

Gammel 08-09-25, 11:33   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var på Coldplay på Wembley med 80 000 tilstede. Da hadde de én sang hvor de ba publikum om å legge bort mobilen og faktisk følge med. Jeg, som synes mobilen tar altfor stor plass i livene våre, satte enormt pris på den oppfordringen. Men på slutten av sangen hadde visst mannen min glemt oppfordringen og filmet litt allikevel.

Jeg tenker at det å ta noen bilder og noen små filmsnutter er greit nok, men jeg ser at enkelte ser hele konserter gjennom den lille skjermen. Og jeg kjenner at det er trist at det har blitt sånn.

Gammel 08-09-25, 11:35   #11
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

På konserter med enkelte artister begynner det jo etterhvert å håndheves at man ikke skal ha med telefoner inn i salen, og det er på tide. Hva angår festivaler så er det vel rett og slett ikke mulig lenger. Folk har billetten på mobilen, betaler med mobilen og orienterer seg ved hjelp av mobilen. Å skulle ivareta alle telefoner som kommer inn på et festivalområde må jo også være et logistisk mareritt av di.ensjoner. Jeg tror at hadde festivaler nektet mobilene inn så hadde de sett det på antall besøkende.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-25, 12:34   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er grusomt irriterende å være på konsert og se skjermene til folk foran meg i stedet for scenen. Litt går helt fint, men når de står der og filmer og filmer nesten uavbrutt? På teater synes jeg det er totalt uakseptabelt og ber folk slutte om de gjør det rett foran eller ved siden av meg.

Så jeg synes godt det kunne vært forbudt, men jeg ser problemet med å håndheve det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-25, 12:49   #13
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Mørk sal, heilt stille bortsett frå lyden av litt skjør, musikalsk snø på Bugge Wesseltoft sitt piano. Denne stunda vert, for meg, øydelagt av femti lysande skjermar som lyser opp og blir forstyrrande visuell støy.

Gammel 08-09-25, 13:02   #14
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Mørk sal, heilt stille bortsett frå lyden av litt skjør, musikalsk snø på Bugge Wesseltoft sitt piano. Denne stunda vert, for meg, øydelagt av femti lysande skjermar som lyser opp og blir forstyrrande visuell støy.

Amen!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-25, 13:21   #15
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes det er grusomt irriterende å være på konsert og se skjermene til folk foran meg i stedet for scenen. Litt går helt fint, men når de står der og filmer og filmer nesten uavbrutt? På teater synes jeg det er totalt uakseptabelt og ber folk slutte om de gjør det rett foran eller ved siden av meg.

Så jeg synes godt det kunne vært forbudt, men jeg ser problemet med å håndheve det.

Alt dette.

Det at jeg ender med å (nesten) ikke se scenen i et hav av mobiltelefoner gjør at konserter frister mindre enn før. Det er jo ikke noen vits å betale i dyre dommer for å ikke se noe.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-25, 13:25   #16
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, den ser jeg. Det var ikke like forstyrrende på CC Cowboys.

Gammel 08-09-25, 13:29   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Nettopp. Det er sykt plagsomt. Og frekt. Jeg har vært på ballettforestillinger hvor folk har filmet. Det ødelegger alt.

Gammel 08-09-25, 13:57   #18
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, den ser jeg. Det var ikke like forstyrrende på CC Cowboys.

Pussig du skulle si det, for jeg opplevde en CC Cowboys konsert der jeg faktisk ikke så scenen i det hele tatt for telefoner. Det hjalp ikke å flytte seg en gang.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-25, 14:07   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-25, 14:49   #20
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.