|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Valget - en oppsummeringJada, jeg liker at MDG kom seg opp over sperregrensen og fikk +4 mandater. Men det var nok medvirkende til at Venstre - det fornuftige partiet - kom under sperregrensen, og fikk -5 mandater. Når jada-miljø-er-viktig-sånn-egentlig-SV i tillegg mistet 4 mandater, så blir det veldig lite miljø igjen på Stortinget.
|
|
|
#2 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Valget - en oppsummeringJeg synes også det er uhyggelig at så mange flere er enige i FrP sine saker og deres menneskesyn. Fjerne eiendomsskatt for å gi mer til de rike, og for å motvirke sosiale ulikheter og gjøre det bedre for de aller fattiste, de som er avhengig av sosialhjelp, vil de tilby økonomikurs. ØKONOMIKURS?!! :skingrestemme: WTF? Kanskje det er de stakkarene som blir rammet av den blodig urettferdige arve- og eiendomsskatten som skal tilbys økonomikurs, slik at de lettere kan greie seg med det "lille" de har?
|
|
|
#3 |
|
ihuga feminist
Sv: Valget - en oppsummering
Dette er det viktige! Jeg hadde en lang samtale i går med en person jeg er veldig glad i, som fortalte at han stemte FrP i år. Jeg ble slått i bakken! Men så begynte jeg å lytte. Han har gamle og syke foreldre, og han mener det kun er FrP som over tid har hatt eldreomsorgen på dagsordenen. Og det har han vel kanskje rett i? Eldreomsorg er noe FrP nærmest "alltid" har snakket om.
|
|
|
#4 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Valget - en oppsummeringJeg er glad for at MDG kom over sperregrensen, og at Listhaug ikke blir statsminister.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Valget - en oppsummeringEr letta over det rødgrønne flertallet, men flertallet er knapt så jeg skeptisk og spent på hvordan regjeringssamarbeidet skal gå. Håper SV, R og MDG kan trekke AP i riktig retning for miljøet. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
ihuga feminist
Jeg har full forståelse for at det føles som hån å bli tilbudt et økonomikurs når det man trenger, er mer penger. Samtidig er det ikke slik at alle som har svært lite penger å rutte med, gjør de mest økonomisk riktige valgene.
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Valget - en oppsummeringJeg klarer i hvert fall å glede meg over nedgangen til Sp. Det er et parti som jeg er ordentlig uenig i. Jeg er (minst) like rivende uenig med Frp, men de befinner i det uansett seg langt fra meg politisk. Et lite Sp tenker jeg at i mindre grad vil forkludre venstresidepolitikken. Men jeg er kanskje bare krampeaktig positiv igjen.
|
|
|
|
#8 |
|
ihuga feminist
Sv: Valget - en oppsummeringOg vi må da snart klare å komme over i faktabaserte diskusjoner? Når AUF-lederen sier at FrP er mot fagforeninger, så bør dette kunne sjekkes. Er FrP det? Nei, FrP er ikke generelt sett mot fagforeninger, selv om de er negative til mye. FrP er negativ til LO og mener blant annet at LO er knyttet for tett opp mot Ap, og det er jeg faktisk helt enig i. Den knytningen er uheldig, og gir LO alt for stor politisk makt.
|
|
|
#9 |
|
ihuga feminist
Helt enig. Det blir noe veldig kommunistisk over at staten skal betale for "alt". For om staten betaler alt, så betyr det at vi betaler for alt. Da må vi betale mer skatt.
|
|
|
#10 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Valget - en oppsummeringJeg synes virkelig IKKE at Listhaugs karakteristikk av AUF-lederen på noen måte var forståelig. Jeg synes det var en terskel som vi virkelig ikke trenger at noen går over i den politiske debatten. OG Frp har uttalt seg mye og positivt om uorganisert arbeidsliv, så det er jo faktisk helt sant. Selv om det sikkert burde vært satt i adskillig bedre kontekst.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Valget - en oppsummeringJeg tenker at en silver lining ved å ha både MDG og SP i vippeposisjon, er at begge blokker, for å få gjennomslag i noe som helst, er nødt til å snakke med mennesker de ofte er uenige med. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jepp. Jeg tror du har helt rett.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Valget - en oppsummeringJeg synes det er rart hvordan sentrale rikspolitikere kan være byråd i en by en dag, og vips stille til valg for et annet fylke en annen dag. At regjering og storting ofte bor i Oslo er nå en ting., men når de ikke har slike roller, så bor de jaggu i Oslo da også. Men stiller ikke til valg for Oslo.
|
|
|
#14 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Trond Giske har vel bodd i Oslo i minst 30 år? LIkevel var han øverste på APs liste i Trøndelag.
|
|
|
|
|
#15 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Valget - en oppsummeringJa, Karita Bekkemellom er vel en annen. Og mange flere.
|
|
|
#16 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Valget - en oppsummeringSynes jeg er snålt også. Så han stemte på sitt tildelte valglokale, Trondheim folkebibliotek, i går. Så det må jo bety at han har bostedsadresse i byen også. Men han bor i Oslo sånn læll.
|
|
|
#17 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Valget - en oppsummeringJeg klarer ikke helt å glede meg over rødgrønt flertal npr FrP ble så gigantiske. Hoff.
|
|
|
#18 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men så lenge det er flertall på rødgrønn side, så trenger de ikke forholde seg så mye til det. Eller er jeg bare naiv og håpefull når jeg konkluderer sånn?
|
|
|
|
#19 |
|
|
Det tror jeg er ganske naivt og håpefullt ja. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Enig, her har rødgrønn side en STOR jobb å gjøre, for å få denne velgergruppen til å føle at de blir hørt og sett, og at deres utfordringer tas på alvor.
|
![]() |
|
|