Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan forholdt din familie seg til vaksineprogrammet?
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) 66 27,73%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) 142 59,66%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner 6 2,52%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner 19 7,98%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner 4 1,68%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner 3 1,26%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt 1 0,42%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt 1 0,42%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 238. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-07, 19:30   #81
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Hva vil du ha? Navnet og adressen til en familie som har fått erstattning for den hjerneskadde sønnen sin?

Kan du ikke svare på spørsmålet? Er røde hunder og kusma farligere en vaksine? MEner du virkelig det?

Jo, jeg kan svare på hva JEG synes. Jeg er hverken lege eller immunolog, og har egentlig liten til ingen kunnskap om disse tingene. Jeg velger å vaksinere fordi mennesker som sitter på kunnskapen, statistikkene og forskningen anbefaler meg å vaksinere. Disse menneskene mener altså at det er tryggest at man vaksinerer sine barn. Jeg velger å stole på dem. Du gjør ikke det- enkelt og greit.

Du spør meg om jeg VET at røde hunder og kusma er farligere enn vaksine. Jeg spør deg om du vet at de ikke er. Jeg VET ikke, hvis du legger i "å vite" at jeg sitter på forskningsresultater. Jeg lurer på om du gjør?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 19:34   #82
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis så sa hadde jeg helt klart valgt at lillemor skulle ha kusma, det er overhode ikke farlig å ha kusma i Norge.

Helt greit det, intil hun smitter gutten i klassen som f. eks. av alleriggrunner ikke kunne ta sprøyta, og han blir steril etter betennelse i testiklene.

Hentet fra barnelegene.no.

Sitat:

Røde hunder kan gi fosterskader hvis moren får det mens hun går gravid.
Meslinger kan føre til hjernehinnebetennelse og lungebetennelse, og skade nervesystemet.
En stor del av de som får kusma får også en lett til moderat hjernehinnebetennelse. Kusma under og etter puberteten kan gi betennelse i testikkelene og medføre sterilitet.
Vannkopper kan gi bakterieinfeksjoner i vannkoppene samt en form for hjernehinnebetennelse.

[...]sjansen for at de skal bli syke av vaksinen er bare så uendelig mye mindre enn om de skulle bli syke uten vaksinen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 19:35   #83
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Feil. I Norge var og er det svært sjelden disse sykdommene gir komplikasjoner og det var det på 70 tallet også.

OK, så du påstår at det prosentvis er flere barn som er skadet av vaksiner enn av selve sykdommene? Kan du bekrefte den påstanden din med litt fakta?

Gammel 03-09-07, 19:36   #84
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt kusma. Ble vi vaksinert mot det som barn? (-75) Jeg var hvertfall temmelig syk.

Gammel 03-09-07, 19:37   #85
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

OK, så du påstår at det prosentvis er flere barn som er skadet av vaksiner enn av selve sykdommene? Kan du bekrefte den påstanden din med litt fakta?

Nei, hun kan ikke. :har prøvd å lure det ut av henne:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 19:37   #86
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg skal ikke påstå det ihvertfall, men det ville i alle fall vært slik om vi IKKE vaksinerte.

Gammel 03-09-07, 19:37   #87
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av oss jobber i helsevesenet, vi følger vaksinasjonsprogrammet og har supplert med ekstravaksiner (Prevenar, før det kom inn i programmet).

Lisa, uvitenheten din skremmer meg. Jeg kommer fra en familie med MYE helsepersonell, og jeg har forhørt meg litt. De kunne faktisk ikke fortelle om noen tilfeller av skade ved vaksine. Nå skal det sies at ingen praktiserer innenfor allmennmedisin eller pediatri, men de er likevel godt kjent med vaksine kontra ikke vaksine. Mormor var "landsbylege" i mange år, og så hvilke konsekvenser det kunne få dersom man ikke vaksinerte. Hun prentet sine døtre inn med hvor viktig det var å vaksinere, og sørget for at jeg blant annet ble vaksinert mot røde hunder, fordi jeg hadde "falt ut av programmet". Hvis du har tatt i mot et barn viss mor har hatt røde hunder i svangerskapet så skjønner du hvorfor det vaksineres.

Det jeg derimot har opplevd er en liten jente som døde fordi hun fikk blodforgiftning som resultat av en pneumokokkinfeksjon. En infeksjon av den typen som Prevenar beskytter mot. Så ikke kom her og påstå at vaksiner ikke redder liv. For det gjør de.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 19:37   #88
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Man kan "sikkert blir skadet" ... eh, snakk om hån og mangel på resepekt.

Hvordan kan du sykdommene er farligere en vaksinen? Mener du at kusma og røde hunder er farligere en vaksinen? Hvordan begrunner du det?

Den dagen man føder et f.eks blindt barn fordi man ikke er vaksinert eller har hatt Røde hunde, forstår ma hvorfor vaksinen er mindre farlig en sykdommen.
Den dagen sønnen blir steril fordi han som voksen får kusma og ikek er vaksinert skjønner man hvorfor sykdommen er farligere en vaksinen.

Man får ikke vaksine mot alt og ingen ting i dag, og det er grunner til at enkelte sykdommer blir plukket ut og man får tilbud om vaksine.
Det er ikke et ledd i en stor forskningsforsøk, men et tilbud for å bedre helsetjenesten vår.

Gammel 03-09-07, 19:39   #89
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Lisa, jeg synes du er avsindig paranoid hvis du tror at helsemyndighetene velger å kjøre et vaksineprogram som i sum fører til flere og alvorligere skader enn sykdommene det vaksineres mot, ville gjort. For som jeg leser deg, er det det du hevder.

Jeg må være komplett idiot fordi det er ikke det jeg sier.

Det jeg ikke fatter og begriper er at folk bare sier de vaksinerer fordi ... fordi ... jo fordi det er riktig, fordi Folkehelseinsituttet sier vi må gjør det. Fordi det er det beste for barnet mitt osv. Folk gir grunner som fordi jeg ikke vil barnet mitt skal være syk osv. ... det må jeg si jeg synes er snodig for å si det mildt.Sorry men det var bare det at jeg etterlyser noen gode grunner.

Så synes jeg det er motbydelig når folk sier at de som ikke vaksinerer er egoistiske, hva faen vet folk hva andre har opplevd eller hva slags grunner de kan ha?

Les linken jeg lenktet til. De vil også innføre vannkopp vaksine av økonomiske hensyn. ER det noen som er så naive at de ikke tror det er økonomiske hensyn i massevaksinasjonsprogrammet? Djesus, i så fall er man rimelig naiv.

Nå har det seg slik at vi har et vennepar som har et hjerneskadd barn pga vaksine så ja, jeg er nok rimelig preget av det. men som sagt, jeg er ikke en motstander av vaksine programmet og har fulgt det selv.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 19:41   #90
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg jobber ikke i helsevesenet. Har fulgt vaksinasjonsprogrammet for alle tre, og minsten har i tillegg fått Prevenar selv om vi måtte betale for det selv.

Gammel 03-09-07, 19:42   #91
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har hatt kusma. Ble vi vaksinert mot det som barn? (-75) Jeg var hvertfall temmelig syk.

Ja vi var alle veldig syke av kusma, det var helt jævlig, jeg hadde det på begge sider samtidig.

Selv om det var grusomt synes jeg ikke man skal vaksineres bare for å slippe ubehaget ved en barnesykdom.

Gammel 03-09-07, 19:43   #92
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det jeg ikke fatter og begriper er at folk bare sier de vaksinerer fordi ... fordi ... jo fordi det er riktig, fordi Folkehelseinsituttet sier vi må gjør det. Fordi det er det beste for barnet mitt osv. Folk gir grunner som fordi jeg ikke vil barnet mitt skal være syk osv. ... det må jeg si jeg synes er snodig for å si det mildt.Sorry men det var bare det at jeg etterlyser noen gode grunner.

Det spørs jo hvilket perspektiv du har på ting. Om du føler personlig at siden du kjenner et sykt barn, så er alle vaksiner farlige, eller om du er i stand til å være objektiv og se den almenne nytten vaksiner har i samfunnet, ved at den hindrer høyere dødelighet, epidemier, skader etter sykdom osv. Og du er i stand til å se at nabogutten som er nyretransplatert faktisk er avhengig av å ikke bli utsatt for unødvendige sykdommer om han skal ha en sjanse til å leve opp. Om du klarer å sette dine personlige følelser til side, oppdatere deg på fakta og se verden gjennom objektive briller, så vil også du se at SAMFUNNET tjener på at flest mulig vaksinerer mot potensielt skadelige/dødelige sykdommer.

Gammel 03-09-07, 19:44   #93
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

En av oss i helsevesen, utsatte mmr-vaksinen inntil videre. Mange gunner til det.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 19:45   #94
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Fordi det er det beste for barnet mitt osv. Sorry men det var bare det at jeg etterlyser noen gode grunner.

Jeg syns det er rimelig arrogant av deg å anta at omtrent alle ikke har satt seg inni dette. I den store sammenhengen er det best for barnet å bli vaksinert. Hvorfor har du vaksinert da, siden du tydeligvis har en så enormt mye bedre grunn enn alle andre?

Det er ingen her som benekter at barn har blitt syke av vaksine, det er ingen som benekter at noen barn ikke bør få vaksine. Når man sier at folk som ikke vaksinerer er egoistiske så er det en generalisering. Man snakker ikke om de foreldrene som ikke kan vaksinere barna sine. Men nettopp på grunn av dem så er det viktig at vi andre vaksinerer.

Gammel 03-09-07, 19:45   #95
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Ingen av oss jobber i helsevesenet, vi følger vaksinasjonsprogrammet og har supplert med ekstravaksiner (Prevenar, før det kom inn i programmet).

Lisa, uvitenheten din skremmer meg. Jeg kommer fra en familie med MYE helsepersonell, og jeg har forhørt meg litt. De kunne faktisk ikke fortelle om noen tilfeller av skade ved vaksine. Nå skal det sies at ingen praktiserer innenfor allmennmedisin eller pediatri, men de er likevel godt kjent med vaksine kontra ikke vaksine. Mormor var "landsbylege" i mange år, og så hvilke konsekvenser det kunne få dersom man ikke vaksinerte. Hun prentet sine døtre inn med hvor viktig det var å vaksinere, og sørget for at jeg blant annet ble vaksinert mot røde hunder, fordi jeg hadde "falt ut av programmet". Hvis du har tatt i mot et barn viss mor har hatt røde hunder i svangerskapet så skjønner du hvorfor det vaksineres.

Det jeg derimot har opplevd er en liten jente som døde fordi hun fikk blodforgiftning som resultat av en pneumokokkinfeksjon. En infeksjon av den typen som Prevenar beskytter mot. Så ikke kom her og påstå at vaksiner ikke redder liv. For det gjør de.

Å herrejesus, vet ikke om det er noe vits i å svare på noe så usaklig.

Først - hvor sier jeg at vaksiner ikke hjelper? Vennligst refer med sitat.

På din mormor sin tid var det komplikasjoner med mange barnesykdommer. Da jeg hadde kusma og røde huner osv. på 70 tallet var det ikke farlig. Vesentlig forskjell.

Min uvitenhet er basert på det leger sier, jeg brukte mye tid på dette da jeg selv måtte vaksinere. Men legene i min familie og hennes omgangskrefts er sikkert mye dummere en de i din familie. Tydligivs.

Gammel 03-09-07, 19:46   #96
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig ligger det økonomiske hensyn bak det at man vaksninerer. Samfunnet er tjent med at folk holder seg friske, og vannkopper er en langvarig sykdom som medfører mange sykedager for de barna og foreldrene som rammes av det. Og det er da fortsatt slik at det ikke er en del av vaksinasjonsprogrammet.

Det er jo forferdelig trist å oppleve at barnet blir skadet av noe man regner med skal holde det friskt. Jeg vil likevel påstå at sannsynligheten for å bli skadet ved vaksine er langt lavere enn konsekvensene dersom for mange slutter å følge vaksinasjonsprogrammet. Min bestemor tenke som deg - hun valgte å ikke vaksinere min far mot polio - helt til den dagen legen trodde han hadde fått nettopp polio, fordi han ikke var vaksinert. Konsekvensene ved å få dette hadde vært så mye verre enn det som kunne skje hvis han ble vaksinert, så da ble han vaksinert. Og det gikk bra.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 19:46   #97
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke i stand til å se hvordan man ellers skal lese deg. Jeg tror dog ikke du er idiot.

Opprinnelig lagt inn av Lommelegen om meslinger

Tidligere var det den alvorligste barnesykdommen. 1 av 1 000 - 5 000 fikk hjernebetennelse. Hver tiende fikk lungebetennelse, bronkitt eller ørebetennelse samtidig. På verdensbasis dør minst 1 million barn av meslinger hvert år.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321370

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 19:47   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

på 70 tallet var det ikke farlig.

Jeg venter fremdeles på dokumentasjonen din på at alle disse sykdommene ikke er farlig.

Gammel 03-09-07, 19:48   #99
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Vaksinedebatten på www.dinbaby.no er veldig grei å lese.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 19:48   #100
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg hadde kusma og røde huner osv. på 70 tallet var det ikke farlig.

Ikke så veldig for deg, men for gravide kvinners ufødte barn og for unge menn. Som du kunne smitte. Spiller ikke det noen rolle?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.