Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hva skal jeg strikke?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-25, 22:31   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hva skal jeg strikke?

Jeg fikk en andel i en sau, og fikk 700 g ren, naturfarget merinoull - Moheda de Abajo. 700 g tilsvarer 805 m til sammen.

Jeg er str. L / XL. Jeg har veldig lyst til å strikke noe til meg selv, en genser, men aner ikke hva. Jeg er dessuten redd for ikke å ha nok garn til slutt.

Har dere noen forslag? Jeg er på ravelry, så forslag derfra mottas med takk. Har allerede lagret denne https://www.ravelry.com/patterns/lib...picula-sweater, men tenker at jeg slipper opp for garn...

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-25, 16:21   #2
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg strikke?

Ingen? 😳

Gammel 10-09-25, 17:00   #3
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Hva tilsvarer det i strikkefasthet?

Gammel 10-09-25, 18:16   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes den du lenker til er veldig fin - og når den strikkes ovenfra og ned, kan du evt justere manglende garn med annen farge på avslutning av ermer og bol? Det står izoppskriften at det kreves fra 540 - 960 meter, så det er jo avhengig av størrelsen du strikker om det blir nok.

jeg er 163 cm høy, og liker derfor å strikke ovenfra fordi mange gensere er for lange for meg og jeg synes jeg kler bedre litt kortere, og det er lettere å tilpasse når man strikker fra toppen.
- hvis du vil ha xl på grunn av lengden, kan det kanskje blir litt snaut med garn til oppskriften du lenker til?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-25, 20:49   #5
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nada, her.

Hva tilsvarer det i strikkefasthet?

Tipper 12-14 m på pinne 7-8.

Gammel 10-09-25, 20:53   #6
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg synes den du lenker til er veldig fin - og når den strikkes ovenfra og ned, kan du evt justere manglende garn med annen farge på avslutning av ermer og bol? Det står izoppskriften at det kreves fra 540 - 960 meter, så det er jo avhengig av størrelsen du strikker om det blir nok.

jeg er 163 cm høy, og liker derfor å strikke ovenfra fordi mange gensere er for lange for meg og jeg synes jeg kler bedre litt kortere, og det er lettere å tilpasse når man strikker fra toppen.
- hvis du vil ha xl på grunn av lengden, kan det kanskje blir litt snaut med garn til oppskriften du lenker til?

Det er mest pga. bredden, egentlig, jeg er 168 cm høy men drar en del rundt bryst og mage. Dette er merinoull, naturfarget, og jeg synes at det er vanskelig å matche det med noe annet innimellom nederst. Det har sin helt egen stil, liksom. Sånn her: https://www.mariejelenka.eu/en/2022/...rn-from-spain/

Gammel 10-09-25, 23:46   #7
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hva med en vest?

Gammel 11-09-25, 17:41   #8
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hva med en vest?

Det hadde vært et godt forslag, men jeg er ikke glad i vester, jeg synes det blir litt sånn gammel lærer på sytti-tallet. Men takk uansett!

Gammel 12-09-25, 10:49   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et sjal da?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-25, 10:52   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt bekymringen din. Dette var et ganske spesielt garn, så det blir vanskelig å skjøte på med noe annet. Og med den størrelsen du skisserer at du trenger, så er jeg ikke sikker på om du har nok garn. Jeg ville forsøkt å strikke noe annet enn en hel genser.

Gammel 12-09-25, 11:54   #11
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Et sjal da?

Når jeg tenker på sjal tenker jeg sytråd-tynt garn. Sjal i så tjukt garn - blir det noe fint?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg skjønner godt bekymringen din. Dette var et ganske spesielt garn, så det blir vanskelig å skjøte på med noe annet. Og med den størrelsen du skisserer at du trenger, så er jeg ikke sikker på om du har nok garn. Jeg ville forsøkt å strikke noe annet enn en hel genser.

Ja, det er akkurat det. Hva skulle det være, tro? En "tjukk" men kortermet genser? (Der kom det med vest inn, Elise! Bare med litt ermer.) Jeg hadde noe sånt da jeg var liten som mamma hadde strikket, hun kalte det en vams. Men hvis jeg søker på vams får jeg bare opp garnet fra Rauma.

Gammel 12-09-25, 11:57   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med en hals? Det er jo fint fremover nå.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-25, 13:19   #13
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville ha vurdert vest en gang til, det har vært veldig i vinden de siste årene - og det finnes mange forskjellige oppskrifter/varianter å velge mellom.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-25, 13:29   #14
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Hva med denne?
https://www.petiteknit.com/no/collec...chunky-edition

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-09-25, 16:12   #15
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Når jeg tenker på sjal tenker jeg sytråd-tynt garn. Sjal i så tjukt garn - blir det noe fint?

Jeg tenkte det som et koseplagg. Altså mer sånn å tulle seg inn i om en fryser. Ikke som pynt, for eksempel i stedet for en bolero, som er det jeg forbinder med tynne sjal.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-25, 00:02   #16
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

De her med korte ermer er nå veldig populære nå. https://www.veromoda.com/nb-no/produ...-o-hals-genser
Da har du kanskje nok garn?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-25, 19:15   #17
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Tror dere at jeg kan få til noe med noe kult i kontrast nederst? Det ble jo foreslått lenger oppe, og jet er litt skeptisk til om det blir fint, men hva tror dere? Dette er noe sånt (men i et helt annet gar, da, som gir helt annerledes look, det er det som gjør meg usikker): https://knitteriet.no/produkt/kommer-fredag-6-12/

Gammel 14-09-25, 20:46   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Tror dere at jeg kan få til noe med noe kult i kontrast nederst? Det ble jo foreslått lenger oppe, og jet er litt skeptisk til om det blir fint, men hva tror dere? Dette er noe sånt (men i et helt annet gar, da, som gir helt annerledes look, det er det som gjør meg usikker): https://knitteriet.no/produkt/kommer-fredag-6-12/

ja, det tror jeg kan bli skikkelig fint.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34.