Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan forholdt din familie seg til vaksineprogrammet?
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) 66 27,73%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) 142 59,66%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner 6 2,52%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner 19 7,98%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner 4 1,68%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner 3 1,26%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt 1 0,42%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt 1 0,42%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 238. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-07, 20:00   #121
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og din mangel på respekt for de som har barn som dør fordi at folk er så egoistiske at de ikke vaksinerer er vel like såkalt disgusting, er det ikke?

Det er mange her som har sagt at det ikke er farlig og vaksinere.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 20:01   #122
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Nå er du bare patetisk og burde vel egentlig trekke deg fra hele diskusjonen før du driter deg totalt ut.

Jeg strever fortsatt etter å bli like patetisk og trist som deg, fortsatt et stykke å gå ...

Gammel 03-09-07, 20:03   #123
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitron og Lisa, det er ikke nødvendig å skjelle hverandre ut på den måten.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 20:04   #124
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er mange her som har sagt at det ikke er farlig og vaksinere.

Og så?

Gammel 03-09-07, 20:08   #125
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Vis meg tallene, så får vi se om jeg blir overrasket. Fosterskader pga. røde hunder har vært ganske utbredt før vaksineringen kom, jeg fant dette om USA på 60-tallet:

Men Tinetoff, det jeg sier er basert på hva LEGER har fortalt meg. Ikke en lege men flere leger .... Jeg var en slik hysterisk førstegangsmor som var skeptisk til alt (hysterisk er jeg enda). Vi var redde for å vaksinere fordi vi kjenner folk som har opplevd det absolutt verste som kan skje og jeg brukte mye tid og krefter på å forstå dette og jeg tok jo det legene sa for god fisk. Jeg gjorde slike ting som å ringe Ullevål for å finne ut hvor mange barn som kom inn på akutten fra helsestasjoner med umiddelbare reaksjoner og hvor mange av de det var kritisk for osv osv

Jeg stoler på disse legene, jeg liker ikke at så mange leger ikke vaksinerer. Jeg synest det er utrolig arrongant at folk bare avsier dette? Det er jo flere folk her som har sagt de vet om leger som ikke vaksinerer. Hvorfor bare avise dette som tullball? Hva hvis alle disse legene fikk lov til å være litt mer frempå med sine meninger?

Jeg har vaksinert, jeg er ikke hysterisk og ønsker heller ikke å være det.

Gammel 03-09-07, 20:09   #126
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Og så?

Det blir jeg kvalm av og synes er et hån mot de som har mistet barn som resultat av vaksiner.

Gammel 03-09-07, 20:12   #127
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kikhoste og meslinger kan være farlige men kan du seg meg når noen døde i Norge sist av disse sykdommene? Vet du hvor mange babyer som blir kjørt til sykehuset etter vaksiner pga av reaksjoner som får varige skader (hjerneskader)? Skal man veie dette opp mot hverandre eller hva? Hvis så sa hadde jeg helt klart valgt at lillemor skulle ha kusma, det er overhode ikke farlig å ha kusma i Norge.

Jeg har hatt røde hunder og kusma, har ikke du? det var helt vanlig å ha det i 1976, det var som vannkopper, en vanlig barnesykdom.

Hvis du for alvor tror at antall syke babyer synker om man kutter ut alle vaksiner i Norge så er du for det første historieløs for det andre så glitrende naiv og uvitende at jeg seriøst foreslår at du leser litt om dette her.

Det er åpenbart at du aldri har vært borti babyer som har blitt skadd av at mor ble smittet av røde hunder under svangerskapet. Det har jeg. Det er åpenbart at du aldri har sett de som har polioskader og har hatt elendige liv pga det. Det har jeg. Har du sett barn med hjerneskade etter meslinger?
Det har jeg og derfor vaksinerer jeg barnet mitt.

Meslinger er kraftig undervurdert, før man begynte med vaksiner så døde omtrent 9 barn i året direkte av vaksinen, av de som får meslinger er det 15-20% som får sekundærinfeksjoner som otitt og pneumoni(og det er faktisk ganske farlig) litt sjeldnere ca 1 av 1000 får alvorlig hjernebetennelse.

Kusma er som du sier ikke spesielt farlig, men gir orkitt (testikkelbetennelse) hos 25% av gutter etter pubertet. Dette kan gi sterilitet.

Røde hunder er derimot en alvorlig infeksjon å få dersom man er gravid. Dette er ikke noe å føyse vekk. Noe av problemet med rubella er at vaksinen ikke er så virksom og dermed trenger man høy gruppeimmunitet. Infeksjon i første trimester fører til alvorlig fosterskade i 80-90% av tilfellene. Mange gravide blir derfor bare beskyttet gjennom gruppeimmunitet. Det er ikke noe annet å si enn at man er egoistisk dersom man ikke vaksinerer seg mot dette.

Stivkrampe er sjelden, men om man får det er det i praksis dødelig. Derfor ettervaksinerer vi alle med skitne sår.

Polio er en forferdelig sykdom som ikke er utryddet i verden men som fortsatt finnes i deler av Afrika og Asia. På 50-tallet hadde man epidemi med 2000 tilfeller av hjernehinnebetennelse og/eller lammelser. Man fikk kontroll etter at man kom i gruppeimmunitet på 85%. Polio ga også ofte store skader på de som fikk sykdommen, og i dag finnes det mange 60-70 åringer som har hatt svært dårlig helse pga dette.

Du har en feiloppfatning av sykdommene, og du overvurderer skadene etter vaksine. Du kommer med påstander som er feilaktige, ubegrunnet, og som ikke har rot i virkeligheten.

Gammel 03-09-07, 20:14   #128
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir jeg kvalm av og synes er et hån mot de som har mistet barn som resultat av vaksiner.

Og jeg spør igjen; hvorfor er ditt syn et mindre hån mot de som mister barn fordi foreldre velger å ikke vaksinere?

Gammel 03-09-07, 20:14   #129
morgana
På vent....

morgana sin avatar

Hvor: På bygda!
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Jeg stoler på disse legene, jeg liker ikke at så mange leger ikke vaksinerer. Jeg synest det er utrolig arrongant at folk bare avsier dette? Det er jo flere folk her som har sagt de vet om leger som ikke vaksinerer. Hvorfor bare avise dette som tullball? Hva hvis alle disse legene fikk lov til å være litt mer frempå med sine meninger?

Må bare kommentere at alle de legene jeg kjenner har valgt å vaksinere sine barn(og jeg kjenner ganske mange etter hvert) Leger som ikke vaksinerer egne barn finnes sikkert, men kan ikke tenke meg at de er mange.

morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 20:17   #130
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Og jeg spør igjen; hvorfor er ditt syn et mindre hån mot de som mister barn fordi foreldre velger å ikke vaksinere?

Hvor sier jeg det?

Gammel 03-09-07, 20:17   #131
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

http://www.sciencedaily.com/releases...0129155146.htm

http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/4871728.stm

http://medicine.plosjournals.org/per...d.0040016&ct=1

http://aetiology.blogspot.com/2005/1...ause-sspe.html

http://www.drgreene.com/21_216.html

Når jeg søkte på dødsfall etter vaksine mot meslinger, derimot, fikk jeg ingen klare hits.

Gammel 03-09-07, 20:17   #132
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Hvor snakker jeg om meslinger? I hele tråden snakker jeg om røde hunder og kusma.

Gammel 03-09-07, 20:18   #133
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Hvor sier jeg det?

Jeg gjentar; når du har et motsatt syn på ting, hvorfor er ditt syn mindre hånlig eller disgusting? Eller sier du at ditt syn kan oppfattes som hånlig og disgusting?

Gammel 03-09-07, 20:18   #134
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Hvis du for alvor tror at antall syke babyer synker om man kutter ut alle vaksiner i Norge så er du for det første historieløs for det andre så glitrende naiv og uvitende at jeg seriøst foreslår at du leser litt om dette her.

Det er åpenbart at du aldri har vært borti babyer som har blitt skadd av at mor ble smittet av røde hunder under svangerskapet. Det har jeg. Det er åpenbart at du aldri har sett de som har polioskader og har hatt elendige liv pga det. Det har jeg. Har du sett barn med hjerneskade etter meslinger?
Det har jeg og derfor vaksinerer jeg barnet mitt.

Meslinger er kraftig undervurdert, før man begynte med vaksiner så døde omtrent 9 barn i året direkte av vaksinen, av de som får meslinger er det 15-20% som får sekundærinfeksjoner som otitt og pneumoni(og det er faktisk ganske farlig) litt sjeldnere ca 1 av 1000 får alvorlig hjernebetennelse.

Kusma er som du sier ikke spesielt farlig, men gir orkitt (testikkelbetennelse) hos 25% av gutter etter pubertet. Dette kan gi sterilitet.

Røde hunder er derimot en alvorlig infeksjon å få dersom man er gravid. Dette er ikke noe å føyse vekk. Noe av problemet med rubella er at vaksinen ikke er så virksom og dermed trenger man høy gruppeimmunitet. Infeksjon i første trimester fører til alvorlig fosterskade i 80-90% av tilfellene. Mange gravide blir derfor bare beskyttet gjennom gruppeimmunitet. Det er ikke noe annet å si enn at man er egoistisk dersom man ikke vaksinerer seg mot dette.

Stivkrampe er sjelden, men om man får det er det i praksis dødelig. Derfor ettervaksinerer vi alle med skitne sår.

Polio er en forferdelig sykdom som ikke er utryddet i verden men som fortsatt finnes i deler av Afrika og Asia. På 50-tallet hadde man epidemi med 2000 tilfeller av hjernehinnebetennelse og/eller lammelser. Man fikk kontroll etter at man kom i gruppeimmunitet på 85%. Polio ga også ofte store skader på de som fikk sykdommen, og i dag finnes det mange 60-70 åringer som har hatt svært dårlig helse pga dette.

Du har en feiloppfatning av sykdommene, og du overvurderer skadene etter vaksine. Du kommer med påstander som er feilaktige, ubegrunnet, og som ikke har rot i virkeligheten.

Jeg kan bare gjenta, jeg baserer det jeg sier på hva legene sa til meg.

Hvor mange barn døde av røde hunder kusma på 70 tallet?

Gammel 03-09-07, 20:19   #135
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

http://www.emedicine.com/emerg/topic324.htm

http://www.bchealthguide.org/healthfiles/hfile14c.stm

http://www.chop.edu/consumer/jsp/div...id=75727#mumps

Gammel 03-09-07, 20:24   #136
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Men halloooooooo....
Må en sykdom være dødlig for personen som får den for at man skal vaksinere da?
Det er snakk om at sykdommen kan gi alvorlige følger om man får den, men ikke nødvendigvis for en selv, men for andre man utsetter smitten for.

Gammel 03-09-07, 20:24   #137
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stoler på disse legene, jeg liker ikke at så mange leger ikke vaksinerer. Jeg synest det er utrolig arrongant at folk bare avsier dette?

Fordi jeg lurer på hvor mange andre leger som har peil du har spurt om dette: altså, hvor mange sykehusleger har seriøst sagt at det er farligere for et ellers friskt barn å få vaksine enn å la være? Og hvor mange har sagt at det beste for samfunnet er at barn ikke blir vaksinert?

Jeg vil ha spesifikt antall her.

Jeg spurte 11 leger til på ettermiddagen i dag jeg, bare i dag er jeg oppe i 34 leger hvor alle vaksinerte. Dersom 30% av leger ikke vaksinerer skulle man tro at jeg hadde møtt på minst en person, ikke sant?

Du som utvilsomt er like flink i statistikk som medisin: hvor stor er sjansen for at jeg kan spørre 34 leger og ikke treffe på en som ikke vaksinerer gitt at din påstand om at 30% ikke vaksinerer er riktig?

Gammel 03-09-07, 20:26   #138
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er sykepleier og det kunne ikke fallt meg inn å la være å vaksinere barna mine !

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 20:30   #139
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Kusma er ikke en dødelig sykdom, det skrev jeg i sted. Ble artikkelen for lang? Burde jeg delt den opp i en og en komponent?

Under den siste rubellaepidemien i Norge 1978-79 var det 200 meldte laboratoriebekreftede tilfeller hos gravide. Fem kvinner aborterte, svangerskapet ble avbrutt for 65 kvinner (alle disse hadde rubellainfeksjon i løpet av de første 16 svangerskapsukene), og det var fem dødfødsler. Av 121 levende fødte (ett sett tvillinger) fikk 11 barn bekreftet diagnosen kongenitt rubella. Ved oppfølging i 4-årsalder var diagnosen kongenitt rubellasyndrom dokumenert for 8 barn. Alle disse var smittet før 17. svangerskapsuke.

Røde hunder gir stor skade på foster, og gravide er stort sett beskyttet av gruppeimmunitet. Det er unødvendig at barn blir født døve, blinde, med hjertefeil eller med alvorlig hjerneskade i dagens Norge. Det er egoistisk å ikke vaksinere seg og sitt barn mot røde hunder.

Gammel 03-09-07, 20:30   #140
morgana
På vent....

morgana sin avatar

Hvor: På bygda!
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg er sykepleier og det kunne ikke fallt meg inn å la være å vaksinere barna mine !

morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:43.