Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvit mann som pusher 50

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-25, 10:22   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvit mann som pusher 50

Jeg hadde en litt snodig opplevelse på jobb i går. I en diskusjon med mine nærmeste kolleger så brukte jeg begrepet "hvit mann som pusher 50". Til min overraskelse så var det bare et mindretall av de jeg pratet med som forstod rekkevidden av det jeg sa. En forstod, men tre gjorde ikke det. Altså; de forstod ordene, men ikke hva som lå i begrepet. Alle disse kollegene er nettopp i gruppa "hvite menn som pusher 50".

Jeg trodde dette begrepet var veldig innarbeidet, men jeg har fra AI fått beskjed om at det er bandet Karpe som lanserte begrepet i 2015 hvor dette var tittelen på en av låtene på albumet "Heisan Montebello" (og bare det albumnavnet sier ganske mye). Jeg trodde det var et innarbeidet begrep før det albumet, men AI sier noe annet. Jeg er blodfan av Karpe, så det er ikke rart at jeg er litt mer innsatt i deres musikk enn gjennomsnittet.

Etter å ha tenkt litt, så innser jeg at to av kollegene ikke er norske og selv om de bodde i Norge i 2015, så var de kanskje ikke så fokusert på norsk rap. Den tredje kollegaen er helt norsk, men har nylig flyttet tilbake til Norge etter mange år i utlendighet.

Forstår du begrepet? Hadde du forventet at de du snakket med forstod det?

Sist redigert av Tjorven : 09-10-25 kl 10:38.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-25, 10:23   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit mann som pusher 50

Ja og ja.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-25, 10:26   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja og ja.

Gammel 09-10-25, 10:27   #4
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja til begge.

Jeg har en som fysisk passer beskrivelsen i hus og bruker det derfor ofte på tøys. Jeg omskriver det også gjerne når jeg snakker om kommentarfelt-ryttere, da er det hvite menn som pusher 60.

Gammel 09-10-25, 10:36   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg forstår selvsagt hva du mener med det og hvilke konnotasjoner det er ment å vekke - men jeg kjenner det ikke som et fast uttrykk og ville ikke forventa at det var noe som andre kjente til.

Jeg har forøvrig jobba med enkeltstående Karpe-låter i undervisninga, men har ikke noe forhold til bandet sjøl.

Gammel 09-10-25, 10:36   #6
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Ja til begge.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-25, 10:42   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Liker ikke Karpe og har ikke noe forhold til det uttrykket. Jeg kan jo tenke meg at det ikke ligger så mye positivt i det, type middelmådig mann med stor selvtillit, men sikker er jeg ikke.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-25, 10:42   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja til begge. Jeg tror de aller fleste i Norge, som har bodd her de siste ti årene kjenner til og forstår begrepet, selv uten inngående kjennskap til Karpe. Men det er jo et typisk kulturbegrep som krever at du har sett og hørt det i bruk, så om om man enten er utenlandsk eller har bodd ute i en periode så skjønner jeg at man ikke kjenner til det.

Men det har jo blitt tatt i bruk ganske bredt etter at Karpe lanserte det. Jeg hører det i radiodiskusjoner, podkaster og leser det i kronikker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-25, 10:50   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjente også til Karpe-låta, ikke fordi jeg er veldig fan selv, men fordi andre rundt meg er. Men tror det er mange flere som bruker uttrykket enn som kjenner til låta, eller vet hvor det kommer fra. Det er vel et slikt uttrykk som lett fester seg, fordi det er veldig beskrivende. På samme måte som "partysvenske" og "soccer-mom". Du trenger ikke lange forklaringer for å se for deg typen det er snakk om.

Gammel 09-10-25, 10:51   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja til begge, men også fan av Karpe.

Gammel 09-10-25, 10:53   #11
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, kjenner til, og bruker begrepet. Men ville ikke forventet at f.eks moren min skjønner det.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

dette var tittelen på en av låtene på albumet "Heisan Montebello" (og bare det albumnavnet sier ganske mye).

Dette derimot, sier meg overhodet ingenting. For meg er Karpe-låter mer støy enn musikk, og jeg har aldri satt meg inn i tekstene og låtene annet enn at det innimellom dukker opp på radio. Jeg vet ikke om Montebello er et stedsnavn eller egennavn, eller hva slags assosiasjoner man burde få til ordet.

Gammel 09-10-25, 10:56   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og ja
- Jeg har inntrykk av at de aller fleste klarer å se for seg hva begrepet innebærer jeg da, selv om de ikke har noe forhold til Karpe.

Gammel 09-10-25, 10:57   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Ja, kjenner til, og bruker begrepet. Men ville ikke forventet at f.eks moren min skjønner det.

Dette derimot, sier meg overhodet ingenting. For meg er Karpe-låter mer støy enn musikk, og jeg har aldri satt meg inn i tekstene og låtene annet enn at det innimellom dukker opp på radio. Jeg vet ikke om Montebello er et stedsnavn eller egennavn, eller hva slags assosiasjoner man burde få til ordet.

Må vel være Kirkvaag som gjør at jeg, som aldri har bodd i nærheten av Oslo, har en kjennskap til det begrepet.

(Kilde: youtube.com)

Gammel 09-10-25, 10:59   #14
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

(Kilde: youtube.com)

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-25, 11:05   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og ja. Og jeg er gift med en hvit mann som nylig pushet 50, og han misliker begrepet sterkt og blir irritert hvis jeg bruker det.

(Jeg ante btw ikke at det hadde noe med Karpe å gjøre.)

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-10-25, 11:10   #16
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/...e-folk-likevel

Opprinnelig lagt inn av bt.no

Hilsen fra hvit mann som pusher 50
Alle var stygg på håret, men vi fikk pult likevel.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-25, 11:10   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skulle inn og nevne at Heisann Montebello har en mye lengre historie enn Karpe, det er jo veldig gøy at de også siterer tidligere kunst/kultur-verk og gir det ny mening for en nyere generasjon. Men ser at andre allerede har tatt ansvar.
https://www.nrk.no/kultur/heisann-montebello_-1.2607

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, og ja. Og jeg er gift med en hvit mann som nylig pushet 50, og han misliker begrepet sterkt og blir irritert hvis jeg bruker det.

Det er jo på sett og vis det som er meningen. De er på gruppenivå noen som ikke har møtt veldig mye motstand i livet, de har tjent best, fått de beste jobbene og ikke blitt utsatt for noen form for hets på gruppenivå, slik som veldig mange andre har.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-25, 11:29   #18
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Ja og ja, men også Karpefan.
Skal dog sies, at jeg mener bestemt jeg hadde hørt begrepet før de sang om det. Det er jo nettopp det som er en av Karpes styrker, de trekker inn ordspill fra nær og fjern og er flinke med ord og dobbeltbetydninger.

Gammel 09-10-25, 11:59   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo på sett og vis det som er meningen. De er på gruppenivå noen som ikke har møtt veldig mye motstand i livet, de har tjent best, fått de beste jobbene og ikke blitt utsatt for noen form for hets på gruppenivå, slik som veldig mange andre har.

Ja, og det er jo derfor han blir irritert når jeg bruker uttrykket om ham.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-10-25, 12:03   #20
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Ja og ja. Jeg er ikke spesielt Karpe fan.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:54.