|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
intro
|
Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Ja, jeg kan google, men jeg spør her i stedet: Er det noen som jobber med rekruttering eller av andre årsaker har fersk erfaring med jobbsøkeprosesser?
|
|
|
|
#2 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Bilde på CV er alltid lurt, ofte lettere å huske ansikt enn navn.
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Min erfaring er at man veldig ofte ikke lenger leverer CV som et eget dokument. Men at det legges inn i den søknadsportalen som potensiell arbeidsgiver benytter. Ofte er det samme søknadsportal, og da slipper man å legge inn alt på nytt, og kan heller bruke tida på å justere cv-en slik at den passer akkurat den jobben du søker på nå. (Det er jo ofte forskjellige ting man ønsker å vektlegge.)
|
|
|
|
#4 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Ja, det meste av rekrutteringsprosessene i de sektorene du nevner foregår i ulike søknadsportaler. Men lag deg gjerne en «skygge-CV» i Word som du kan ta utgangspunkt i når du søker, så du slipper å dobbeltsjekke datoer og slikt. Karakterer er ikke nødvendig, i hvert fall ikke hvis det er lenge siden graden ble fullført.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Jeg har fått høre at man bør ha med bilde, men jeg pleier ikke å ha det med selv.
|
|
|
#6 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Jeg rekrutterer kun studenter til deltidsstillinger, men jeg liker at de har bilde på cv. Det gjør det lettere å huske hvem som var hvem etter intervju. Portrettbilde med jobbantrekk fungerer bra.
|
|
|
#7 |
|
intro
|
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Tusen takk for gode tips. Å bruke KI er komplett uaktuelt, ja.
|
|
|
|
#8 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025
Dette. Regner med det vil gjelde for deg også, hvis du først og fremst søker jobber i offentlig sektor.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-10-25 kl 16:11. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Make it count!
Hehe, ja, jeg regnet med det. Men å være helt dogmatisk i bruk av KI i tekstproduksjon kan også være uheldig å gi uttrykk for. I forvaltningen, og sikkert i mange andre bransjer også, er det stor oppmerksomhet omkring hvordan KI kan benyttes for å effektivisere, forenkle og øke kvalitet i ulike arbeidsprosesser. Den type bruk som My beskriver er et godt eksempel på det.
|
|
|
#10 |
|
intro
|
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Gratulerer med ny jobb, My! Oppmuntrende for meg også - vi to er jo like gamle.
|
|
|
|
#11 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Mine to referanser kom fra samme sted. En tidligere (nå pensjonert) leder, og en tidligere kollega. Den tredje, som jeg ikke hadde fått svar fra, var fra et annet sted, men som sagt fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig. Mulig det varierer ut fra hvor man søker. Da jeg takket min ene referanse for hjelpen, og fortalte at jeg fikk tilbud om jobben, svarte hen at det hørtes ut som de egentlig hadde bestemt seg før de hadde samtalen.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-10-25 kl 16:40. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
intro
|
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Det er godt å høre!
|
|
|
|
#13 |
|
Make it count!
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Jeg tror alderen din er en fordel.
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Er det en organisasjon/et selskap du har jobbet tett med i din nåværende jobb, så kan kanskje noen derfra fungere som referanse også. Jeg har ofte blitt bedt om enten en kunde eller leverandør som referanse (litt avhengig av hvilken jobb jeg har hatt da). Det er også mulig å bruke kolleger/leder som har jobbet sammen med deg tidligere, men som har sluttet.
|
|
|
|
#15 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Lurt å ha en skygge-CV med ekstra detaljer du kan klippe fra. F.eks. er det en del av de der CV-systemene som krever eksakt dato for når man begynte og sluttet i en jobb. Det er ikke helt enkelt å huske 20-30 år tilbake i tid, og da er det greit om alle søknadene har samme feil, heller enn å gjette litt forskjellig hver gang.
|
|
|
#16 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Det kan være lurt å dele CVen opp i prosjekter om det lar seg gjøre, fremfor at det bare står mange år og samme arbeidssted.
|
|
|
#17 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Nå er jo mye sagt. Jeg jobber med rekruttering i noen grad, men vet og at spør du 5 som jobber med Cv og rekruttering, så får du nok fem ulike svar.
|
|
|
#18 |
|
kamerat
|
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Hei fra en bransje hvor vi ler av alle som putter bilde på CV-en! (Britisk akademia.
|
|
|
#19 |
|
Dragedytteren
|
Jeg har ikke bilde på CV-en, og tror ikke det har hatt så mye å si.
|
|
|
#20 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025Jeg har blitt anbefalt idag faktisk å se på canva.com eller søk lag CV på canva.com.
|
![]() |
|
|