|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Kor mykje mat berekner ein til ni guttar i på 13-14 år, der tre av dei kjem rett frå håndballkamp?
|
|
|
|
#2 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Jeg synes egentlig taco er ganske greit til mange, har gjort det noen ganger. Alle grønnsakene kan kuttes opp på forhånd, og oppevares i skåler med plast over, også bare steke kjøttdeigen rett før. Normalt ville jeg beregnet ca en pakke kjøttdeig på fire personer, med vanlig apetitt, så kanskje tre pakker kjøttdeig til ni tenåringsgutter da, sånn for å begynne et sted. Tacokjøtt som ikke brukes kan jo fryses også, og brukes til taco senere. Taco til mange serveres best i buffet-format. Sett alt i boller og skåler ut over kjøkkenbenken, og la dem forsyne seg. Så går det også kjapt å fylle på når det går tomt for noe. Oppkuttede grønnsaker som blir til overs kan du bruke i en salat til middagen dagen etter.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 17-10-25 kl 10:55. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Øyboer
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Jeg ville gått for taco. 3 pakker kjøttdeig. Er det kjøtt igjen så kan det stekes i tortilla til frokost dagen etterpå eller fryses. Det er lett å tilpasse for kresne. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?På REMA får du også 600 grams pakker med kjøttdeig.
|
|
|
#5 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Det er faktisk ikkje uoverkommeleg, når eg tenker litt nærmare på det. Stresshjerne med omstillingsproblemer ... (Jubilanten spiser ein boks rømme til eit tacomåltid, så eg må justere litt på den handlelista, men med greit med tilbehør er det overkommeleg, ja).
|
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Jeg ville også satset på to bokser rømme, og kanskje økt til to paprika (men muligens bare kuttet opp den ene og hatt den andre i bakhånd), ett glass hot saus i tillegg til den milde, og så ville jeg hatt en skål med tortillachips. Jeg er lat, og bruker ferdig revet ost, og da ville jeg kjøpt to poser (Tine sin original, tror det er 300g), åpnet den ene, og hatt den andre i reserve. Jeg lager guacamole, det er obligatorisk for mine. Til ni personer ville jeg da brukt fire avocado (bruker to til oss som er fem i familien, hvor alle er glad i guacamole).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 17-10-25 kl 11:14. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Jeg er enig med My om at taco er utmerket å servere i slike sammenhenger. Det går med mye kjøtt. I min kjernefamilie er det nok med en pakke kjøttdeig til 4 pers, men det holder ikke når vi inviterer resten av familien. (Broren min sier at de steker to hele kjøttdeig til 5 pers hos ham.) Jeg steker i porsjoner i stekepanna og putter det i en gryte hvor det holder seg varmt. Jeg krydrer under stekinga for hver porsjon. Hvis du trenger "oppskrift" på hjemmelagd krydderblanding, så rop ut.
|
|
|
|
#8 |
|
Semiaktiv
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?
Ja, vi bruker aldri tacoskjell med mindre vi vet det er noen som skal ha glutenfritt.
|
|
|
#9 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Bortsett fra at jeg synes mengdene som blir nevnt, muligens er for knappe, er taco veldig håndterlig å lage til mange. I vår familie (småspist) pleier vi å bruke 2 pk kjøttdeig, men det gjøres med hensikt for å få rester til lunsjer osv. Jeg tror jeg ville stekt 4 pk, beregnet i overkant av to tacolefser pr. person, og nok ost og rømme. Tacokjøttdeig er genialt som fyll i halvstekte bagetter som toppes med ost, eller i wraps til lunsj, i tacoboller eller -pizza, så det er ingen problem å bli "kvitt" i etterkant.
|
|
|
#10 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Taco er lurt ja! Hvis de guttene er noe i nærheten av mine tacospisere ville jeg hatt flere maisbokser i bakhånd. Og mer rømme! |
|
|
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Jeg lager 1,5 kg kjøtt.
|
|
|
|
#12 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Jeg laget hamburgere, valgfritt med salat og garnityr, lurt med potet i en eller annen form fordi det metter mye. Han som spiste mest fikk ned nær 400 gr hamburger. Ungdom i voksen størrelse som trener seks dager i uken er sulten.
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Absolutt taco. Vi har rikelig karbonadedeig med en pakke på tre. Bruker lefser, metter mer føler vi.
|
|
|
#14 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?V er 5 og en pakke kjøttdeig på 600 gr gir rester. NB har tenåringsgutt og han spiser mye ! som er naturlig.
|
|
|
#15 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Har endt opp med å kjøpe 32 lefser (24 var litt sånn akkurat, tenkte eg), 1600 gram kjøttdeig, masse nachos, ost og rømme, grønnsaker etc. I tillegg baker eg boller og brownies, så tipper det blir nok mat.
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Det blir strålende!
|
|
|
#17 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Kjøttdeig-rester fra taco er også fint å bruke på pizza.
|
|
|
#19 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Når det er tacorester hos oss, så bruker vi fylle de gjenværende wrappene, legge dem i en ildfast form og strø over ost. Pakk inn i plast. Vips, så har du enkel middag neste dag som kun trenger å varmes opp i ovnen.
|
|
|
#20 |
|
søt
Sv: Ni guttar i 13-14-årsalderen - mat?Dette blir bra!
|
![]() |
|
|