|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?VG har slått stort opp at KrFU-lederen Ingrid Olina Hovland mener at man bør unngå abort. Politiske motstandere er "i sjokk" (MDGs Frøya Skjold Sjursæther) og mener dette er "både respektløst og en trumpistisk måte å omtale kvinner som har blitt utsatt for overgrep på" (Unge Venstres Omar Svendsen-Yagci.)
|
|
|
#2 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Jeg tenker vel at det heller tydeliggjør hvilken retning KrFU er på vei i og at det er mye mer bekymringsverdig. Det er, etter min mening, ekstremt å mene at man skal bære frem et barn som ble unnfangetr ved voldtekt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?
Dette! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
ctrl+z
|
Ja!
|
|
|
#5 |
|
Ser lyst på livet
|
Jeg er også skuffet, og synes det er synd at hun får så mye medietyn, selv om jeg er dypt uenig i det meste hun står for. Sist redigert av annemede : 28-10-25 kl 09:08. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Dette.
|
|
|
#7 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Generelt er jeg enig med deg Lille_Meg, for meg virker det bare som om det er om å gjøre å vinne diskusjonen, ikke prøve å forstå motpartens standpunkt, og argumentere ut fra det. Det blir viktigere å ha en god punch-line, enn å diskutere ting på en saklig måte. Det er liten vilje til å gå inn og se på hva som gjør at mange mener de tingene man er så dypt uenig i.
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Jeg ser mye på Dagsnytt 18. Noen politikere klarer å ha en respektfull meningsutveksling, men det er ikke så mange av dem.
|
|
|
|
#9 |
|
Borte
|
Enig! Jeg er glad jeg lever i et land hvor et mer eller mindre samlet korps av unge politikere taler ekstremisme midt imot.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Jeg har alltid ment at det er et fair og logisk standpunkt å mene at liv oppstår ved unnfangelse, eller tidlig etter unnfangelse, og at en logisk følge da er at man er mot abort. Hvis du mener at et 10 uker gammelt foster er likestilt med en baby, så kan man jo ikke mene at abort skal være lov, like lite som det for de fleste av oss vil være greit å ta "abort" i uke 35, for et friskt foster. Samme om fosteret i begge tilfeller "bor" i mors kropp.
|
|
|
#11 |
|
ihuga feminist
Hvordan kan du si at det er helt tydelig hvilken retning KrFU er på vei når det gjelder abort? Hovland er klinkende klar på at KrFU står for en abortgrense på 12 uker. Det er ingenting ekstremt med det. Så mener hun rent personlig selv at man bør bære fram et barn som er unnfanget ved abort. Så lenge hun ikke pålegger noen å bære det fram, så er det like akseptabelt å mene det, som at jeg mener at noen bør ta abort i samme situasjon. Verken hun eller jeg har tenkt å tvinge vårt syn på andre.
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Jeg synes at å mene at man skal bære frem barn som er resultat av voldtekt, er et ekstremistisk synspunkt, selv om man ikke mener å pålegge noen å gjøre det. Og jeg er glad for at det tas til motmæle, og særlig når det kommer fra en ung kvinne som fronter et av våre ungdomsparti. Jeg er glad for at hun sier meningen sin klart og tydelig, så man kan si klart og tydelig i fra om man er uenig.
Sist redigert av Niobe : 28-10-25 kl 13:07. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
ihuga feminist
Bare sånn at jeg forstår. Hvorfor mener du at det er et ekstremistisk synspunkt? Er det ekstremistisk å mene at livet begynner ved unnfangelse eller eventuelt kort tid etterpå, slik at det å ta abort per definisjon er å ta liv?
|
|
|
#14 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Det handler jo om en slags "interessekonflikt" her, om man ser det fra kvinnens eller fosterets synsvinkel. Om man skal legge vekt på kvinnen, og hvilken belastning hun blir utsatt for, eller, hvis man mener at livet begynner ved unnfangelse, fosteret som ikke har bedt om å bli unnfanget, og ikke har noe skyld i det hele, som bli fratatt retten til å vokse opp.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 28-10-25 kl 12:03. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Enda en som trener
Dette |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Enda en som trener
Jepp, dette |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Når var det ikke en person innenfor Krf-miljøet som uttalte dette, men lederen av KrFU. Og hun sa så absolutt ikke i pocasten at dette gjald hennes personlige liv, hun sa vel noe sånt som om MAN (ikke jeg) blir gravid etter voldtekt så er det ikke riktig å ta abort. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Hvis mange nok i et parti mener noe, så blir jo det partiets politikk. Fint hun sier hva hun mener og jeg forstår hennes logikk. Jeg håper imidlertid aldri vi kommer dit, da jeg mener noe helt annet. Hvis hun ikke liker abort etter voldtekt, så kan hun utøve det så mye på egne vegne, ikke min.
|
|
|
#19 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg mener at livet begynner en gang mellom unnfangelse og fødsel, og langt nærmere 12. svangerskapsuke, enn termin. Og i en perfekt verden så hadde vi ikke trengt abort. Det hadde vært fint. Men vi lever ikke i en perfekt verden. Vi lever i en verden full av faenskap, smerte og lidelse, og fri vilje. I en sånn verden trenger vi selvbestemt abort, og vi trenger at kvinner kan velge abort etter en voldtekt, uten å påføres skam for det. Ikke nødvendigvis fordi det er så ønskelig, eller rett, men fordi alternativet: den retningen KrFu-lederen peker i (se på USA), den er mye verre. Og sånn er faktisk livet: Det er ikke alltid sånn at man har valget mellom helt rett og helt galt, noen ganger velger man som man gjør fordi man er voksen, vet nok, har sett nok, opplevd nok, til å vite at det å, på liv og død, sette barn til verden, ikke helliger seg selv, det heller.
|
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Jeg syns ikke det er u-respektfullt å reagere kontant på en politisk leders utspill som er laget for å provosere. Men jeg syns de unge mannlige kan få like mye pes for sine populistiske utspill.
|
![]() |
|
|