|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Det som er interessant dersom man tvinges til å bære frem et foster unnfanget ved voldtekt, hvordan skal man ta vare på barnet for å beskytte det mot morens negative følelser og skam, og hvordan vil det oppleves å være et uønsket barn, og er det i barnets interesse å bli født til et liv der man er uønsket.
|
|
|
|
#22 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?
Veldig enig i dette. Og med utgangspunkt i en slik oppfatning av når livet begynner er utspillet hennes ekstremt.
|
|
|
#23 |
|
Glamorøs
|
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Jeg har ikke noe problem med at hun mener det, det tror jeg veldig mange KrFere mener. Men jeg har et problem med selve meningen, om dere skjønner forskjellen. Og jeg syns altså ikke at politiske utspill fra ledere skal stå uimotsagt, selv om avsender er ung og kvinne.
|
|
|
#24 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, jeg skjønner hva du mener, og jeg er enig. Jeg har store problemer med meningen, men ikke at hun mener det, eller ytrer det, eller blir motsagt. Men jeg mener alltid at saklig kritikk og forsøk på å forstå det som ligger bak er bedre enn kontant fordømmelse, gisp og sjokk, enten det gjelder Hovland, Simen Velle eller Amrit Kaur. Og synes ofte at reaksjonene heller virker mot sin hensikt, og fører til sterkere polarisering.
|
|
|
#25 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Jeg mener virkelig også at det å tvinge frem noen til å bære frem et barn som er resultat av en voldtekt, er ekstremt. Men grunnen til at jeg kan mene det, er jo at jeg virkelig mener/føler/definerer at et foster på 10 uker ikke er en baby, at et foster på 18 uker heller ikke helt er det, men et foster på 25 uker, er det. Og det er ikke superlett å argumentere vanntett for at "grensen er DER".
|
|
|
#26 |
|
|
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Skulle gjerne sett at dette ble debattert i lengre setninger og hvor man utforsker hele konseptet. Tenker KrfU-lederen at voldtekstmannen skal gå inn som forsørgende part slik at mor kan være hjemme med barnet til skolestart da? Eller hvordan ser hun for seg at dette skal løses av samfunnet? La henne argumentere for hele politikken, og ikke bare "alt liv er hellig"-floskler. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Borte
|
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Man kan jo gå tilbake til de føydale prinsippene hvor kvinnen ikke har egne rettigheter og der voldtekt ikke egentlig fantes, men i prinsipp førte til idømt ekteskap mellom voldtektsmannen og den voldtatte. #tabloidiserer
|
|
|
#28 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Polyanna: personlig synes jeg dette var enda enklere da grensen var 12 uker. Og så synes jeg samtidig at nemdvurderingene var en skrekkelig uting, så jeg driver og omstiller hodet til at 18-20 uker er greit for meg også. Men jeg ønsker meg ikke til regelverket i Russland hvor man kan ta abort helt frem til fødsel. Men dette er på generell basis.
|
|
|
|
#29 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Jeg er ikke enig i at Hovland «får karakteristikker slengt etter seg» eller blir omtalt på en respektløs måte i VG-artikkelen. Tvert i mot, det er en opphetet, men saklig debatt og helt innenfor grensen for respektfull meningsutveksling. De har lov til å være riv ruskende uenige, og gi uttrykk for det.
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Det er jeg enig i, for utspillet er jo kalkulert. Hun ønsker å skape rabalder, gjerne for å kunne snakke om den vanskelige tida etterpå. Gjesp.
|
|
|
#31 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Å sammenligne Hovlands meninger med Handmaid's tale mener du er uproblematisk? Det er en respektfull måte å diskutere på? Er det å bli fortalt at du har en "mangel på forståelse for både etikk, medmenneskelighet og kvinners rettigheter" en respektfull måte å møtes på?
|
|
|
#32 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Her er motsvar fra en som er et resultat av et overgrep.
|
|
|
#33 |
|
Make it count!
Hvis du skal trekke fram sitater, må du gjengi dem korrekt. Gunaratman sier at uttalelsen viser en mangel på … osv. Det er å ta ballen og ikke kvinnen. Helt ok. At det er «Handmaid’s Tale-tendenser i KrFU nå», er heller ikke en personkarakteristikk, og riktignok en populistisk uttalelse, men ikke respektløs.
|
|
|
#34 |
|
Make it count!
Mener jeg.
|
|
|
#35 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, enig, og klarte bare å vente til samme kveld https://www.vg.no/nyheter/i/RzPw2x/k...se-angrer-ikke |
|
|
|
|
|
#36 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Jeg synes standpunktet til KRFU-lederen er sjokkerende. Har ikke fulgt all debatten etterpå, så om hun har fått for mye tyn vet jeg ikke. Men selv om hun er ung, så tenker jeg hun bør forstå at et slikt skille mellom leder-rollen og hennes personlige synspunkter ikke fungerer. Jeg synes utspillet bærer preg av at hun er ung (jeg vet jeg høres gammel ut nå), og har få erfaringer fra virkelig vanskelige dilemmaer i livet. Men bedre rolleforståelse, det bør også en 20-åring ha. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
can-jur
|
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Jeg tenker hun har hatt dårlige rådgivere rundt seg. Podkasten burde vært stoppet. Hun var intervjuet som leder av KrfU, ikke som privatperson og burde vært bedre forberedt på slike spørsmål. Som topp tillitsvalgt har man en rolle som begrenset muligheten for å ha egne meninger i den rollen. Alder er ingen unnskyldning men her burde apparatet rundt grepet inn og veiledet henne.
|
|
|
|
#38 |
|
|
Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?Jeg skjønner ikke hvorfor man tenker at dette er en ungjente som ikke helt har skjønt hva hun har sagt - dette virker planlagt sammen med rådgivere og det hele, og føyer seg fint inn i rekken av polariserende utspill for å skape debatt og få oppmerksomhet, og gjerne få provosert frem noen over-the-top-reaksjoner fra motpartspartier som gjør at ens egne velgere flokker seg enda mer sammen rundt sitt eget leirbål. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, dette var ikke et uhell, men regissert for å snakke til den gruppa Krf ønsker å tiltrekke seg, først med prideflagg-forbud, og nå med anti-abortutspill. De beveger seg i truphsk retning, og retorikken når man får motbør er også ganske lik, man roper om woke etc. Ulstein tar heller ikke avstand, det er verdt å merke seg. Sist redigert av Galathea : 29-10-25 kl 12:54. |
|
|
|
![]() |
|
|