Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Julete tapas

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-25, 13:58   #1
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julete tapas

Har du tips til gode tapas/koldtbord-retter som passer til et julebord for venner?

Det trenger ikke være julerelatert, men det hadde vært gøy om noen av rettene var det.

Jeg kan i teorien lage mat hele dagen før gjestene kommer, så det kan være både enkle og litt mer kompliserte retter.

Ikke fisk, skalldyr eller nøtter.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-25, 14:03   #2
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julete tapas

Juleskinke, lefser, rødbeter.

Gammel 17-11-25, 14:13   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lefserull med sylte og god sennep inni
Sild av ulike slag, med flatbrød, rugbrød eller annet godt brød til
Små kjøttboller av medisterdeig?
Pepperkaker med blåmuggost
Dadler, svisker, eplebåter

Sist redigert av My : 17-11-25 kl 14:20.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-25, 14:15   #4
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes appelsin og granateple sammen gjør ting julete. Som en liten salat, eller som tilbehør.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-25, 21:37   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Disse syns jeg er gode:

https://www.hvergangvispiser.no/2016...-karamelliser/

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-25, 23:28   #6
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

- Grovt brød i små firkanter med en skive julepølse, litt rødbetsalat og en sviske.
- Potetlefse med sennep og sylterull. Rull sammen og skjær i biter
- Dadler med valnøtter og/eller (hvis man skal unngå nøtter) en god chevre inni
- Små toast med litt god, grov leverpostei pyntet med sprøtt bacon og agurk

Ser også stadig lette små tips på instagram med ting i juletre-fasong e.l. man kan lage som sånne små apetizers. Skjære brie i en trekant, stikke saltstenger i nederst, dyppe i honning og så i en mix av noe rødt og grønt slik at det ser ut som et juletre med pynt etc.

Også elsker jeg å lage julete velkomstdrink pyntet med cranberries og rosmarin. Jeg bruker som oftest å ha dem boble-basert, f.eks. bobler med bittelitt av en god gløgg-mix, med isbiter laget av en rød juice etc.

Sist redigert av liefje : 18-11-25 kl 10:34.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-25, 00:14   #7
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker godt den danske ribbenstek, deres variant av ribbe laget på kotelettkammen, passer fint. Den kan serveres kald skåret i skiver. Gjerne med rødkål. På noe brød, for eksempel rugbrød eller noen luftige rundstykker.

https://meny.no/oppskrifter/svin/Rib...te-gronnsaker/

Gammel 18-11-25, 13:46   #8
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har pleid å lage en litt julete chutney som er veldig god til ost. Skal se om jeg finner oppskrift og legge den inn. Tenker å lage den selv også.
Her er oppskriften: https://ingridtunheim.wordpress.com/...6/julechutney/

Sist redigert av løve70 : 18-11-25 kl 16:31.
løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-25, 14:09   #9
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Eg har fått sansen for å fylle krustader. Det er lett å få det til å sjå så lekkert ut.

Denne trur eg at eg skal prøve ut:

https://www.matprat.no/oppskrifter/g...ed-pinnekjott/

Ellers kan det lagast diverse rører på smøreost og/eller rømme. Det kan vere med spekeskinke, røykelaks, asparges, reker osv. Toppen med rødløk, grasløk, dill, reddik eller anna. Eit tips er å ha røra i sprøytepose, då er det lett å fylle krustadene. Berre å lage ferdig i forkant, la ligge i kjøleskapet til du har tid til å legge opp.

Gammel 18-11-25, 19:34   #10
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Eg har fått sansen for å fylle krustader. Det er lett å få det til å sjå så lekkert ut.

Denne trur eg at eg skal prøve ut:

https://www.matprat.no/oppskrifter/g...ed-pinnekjott/

Ellers kan det lagast diverse rører på smøreost og/eller rømme. Det kan vere med spekeskinke, røykelaks, asparges, reker osv. Toppen med rødløk, grasløk, dill, reddik eller anna. Eit tips er å ha røra i sprøytepose, då er det lett å fylle krustadene. Berre å lage ferdig i forkant, la ligge i kjøleskapet til du har tid til å legge opp.

Og fyll dem bare rett før de skal spises. De blir fort bløte. Avhengig av type fyll såklart. Hvis vi skal fylle den med skagen og røre, pleier vi faktisk heller å sette den fram slik at folk kan fylle selv for å unngå at de blir bløte

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.