Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva lurer du på i dag? #03

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-25, 17:15   #381
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag? #03

Samtidig: Check
Kraftig: Check

Så da håper jeg jeg nærmer meg trygg nå, snart døgnet etter at de falt som fluer rundt meg.

Gammel 18-11-25, 15:57   #382
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Hva jeg skal ordne til middag når det plutselig kom 4 ekstra... og det jrg hadde planlagt ikke er nok til 9 stk ..

Gammel 18-11-25, 17:29   #383
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Kva er med svenskar og safran?? Eg følger fleire svenske matkontoar på insta og no er det safran i alt av mat og bakst.

Gammel 18-11-25, 18:28   #384
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Hva jeg skal ordne til middag når det plutselig kom 4 ekstra... og det jrg hadde planlagt ikke er nok til 9 stk ..

Fasit: bestille pizza til 7.
Jeg tok lasagne rester, og frossen pizza til den som ikke ville ha bestillt pizza.

Gammel 18-11-25, 21:22   #385
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Kva er med svenskar og safran?? Eg følger fleire svenske matkontoar på insta og no er det safran i alt av mat og bakst.

Det var ikke så mye med safran når jeg var barn, men lussekatter er en stor adventsting i Sverige og spesielt på Luciadagen. Det å ha safran i mat på denne tiden av året kommer nok derfra. Man drikker gløgg eller kaffe og spiser luesskatter og pepperkaker.

Sitat:

Hvorfor er saffran så knyttet til Lucia i Sverige?
1. Historiske røtter

Luciafeiringen i Sverige har røtter i både katolske og nordiske tradisjoner. Før kalenderreformen ble natten til 13. desember regnet som årets lengste og mest mørke natt. Folk spiste fet og luksuriøs mat for å holde onde makter unna – og saffran var en dyr krydder som symboliserte velstand.
2. Saffran som luksusvare
Saffran kom til Sverige via handelsruter fra Orienten og var ekstremt kostbart. Å bruke saffran i bakverk ble et tegn på fest og høytid. Lucia, som er en lysfest midt i vintermørket, passet perfekt til noe gyllent og eksklusivt.
3. Symbolikken med lys og farge
Saffran gir en sterk gul farge som forbindes med sol og lys. Lucia handler om å bringe lys i mørket, og derfor ble saffransbullar (lussekatter) en naturlig del av feiringen.
4. Folkelige og kirkelige tradisjoner
Lucia er et helgen fra Syrakusa, og navnet betyr «lys». I Sverige ble denne tradisjonen blandet med gamle midvinterritualer. Lussekatter fikk ofte S-form eller andre figurer som skulle beskytte mot onde krefter.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-25, 22:40   #386
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Ja, lussekattar er eg jo godt kjent med. Men no er det altså safran i alle kanaler. (Eg legg sikkert merke til det fordi safran er ein smak eg ikkje skjønar meg på, noko som er ganske rart sidan så godt som alt går i denne grisen.)

Gammel 19-11-25, 10:34   #387
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Ja, lussekattar er eg jo godt kjent med. Men no er det altså safran i alle kanaler. (Eg legg sikkert merke til det fordi safran er ein smak eg ikkje skjønar meg på, noko som er ganske rart sidan så godt som alt går i denne grisen.)

Enig med deg. Jeg synes safran får småkaker til å smake gamle, tørre og harske.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-25, 11:10   #388
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også safran (krydderet, ikke brukeren. ) er overvurdert.

Men det er vel en eller annen trend som har tatt av, bare.

Gammel 19-11-25, 11:23   #389
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Om jeg noen gang kommer til å få lukket ladeluken på bilen igjen. Det skapte seg trøbbel med os ig snø inni så jeg ikke fikk den igjen og nå virker det helt umulig, låsebolten kommer ikke ut og luka treffer ikke noe

Gammel 20-11-25, 09:12   #390
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns at safran gjør ting litt tørrere, jeg syns lussekatter er tørrere en vanlige boller med samme deig.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-25, 21:46   #391
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Om jeg skal prøve å se en julefilm hver dag I desember.

Gammel 23-11-25, 23:35   #392
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Om jeg skal prøve å se en julefilm hver dag I desember.

Det er spenstig! Eller: jeg har dårlig konsentrasjon. Selv er jeg der at jeg lurer på om jeg skal se en episode av en julekalender hver dag.

Gammel 24-11-25, 10:12   #393
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ballekrem? La meg forklare litt bedre. Jeg vil anta problemet oppstår fordi det blir for tett, fuktig og/eller for mye friksjon? Så da må man enten få bort fuktigheten eller forhindre at friksjon blir et problem.

Jeg ville enten forsøkt å få lagt et eller annet fuktabsorberende mellom rumpeballene (høres egentlig skikkelig ubehagelig ut) eller eventuelt smurt med en barrierekrem, for eksempel noe ala dette her.

(Dette er et kjent problem for mannlige syklister, har jeg hørt. Om sykkelshortsen ikke sitter godt og tett nok, kan det bli for mye friksjon i de nedre områdene når man sykler langt.)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Eller vaselin eller talkum?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Dere er helt på linje med mannen, som mener jeg skal prøve hans ...ehm. . sykkelkrem. Så kanskje jeg skal gjøre det, da.

Jeg kan informere om at ballekrem fungerer bra som rompekrem også.

Edit: Og til den som oppfordret til oppdatering med bilder:

Sist redigert av banana : 24-11-25 kl 10:23.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-25, 00:34   #394
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Det er spenstig! Eller: jeg har dårlig konsentrasjon. Selv er jeg der at jeg lurer på om jeg skal se en episode av en julekalender hver dag.

Jeg vet av erfaring at vi somregel ender med noen dager der vi ser 2-3 episoder for å komme ajour....

Gammel 25-11-25, 22:14   #395
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg kan informere om at ballekrem fungerer bra som rompekrem også.

Edit: Og til den som oppfordret til oppdatering med bilder:

Godt å høre at det ordnet seg! Det er jo tross alt det viktige.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-25, 23:27   #396
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Har fått ønskeliste med link til ønskeskyen, altså digital ønskeliste. Ser noen av ønskene er reserverte. Ser da den som har laget ønskelisten hva som er reservert? Da vet en jo hva en får.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-25, 23:45   #397
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Har fått ønskeliste med link til ønskeskyen, altså digital ønskeliste. Ser noen av ønskene er reserverte. Ser da den som har laget ønskelisten hva som er reservert? Da vet en jo hva en får.

Vi bruker ønsk, tror det er samme greia. Den som har laget listen ser ikke hva som er reservert. Genialt opplegg egentlig.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-25, 00:20   #398
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Vi bruker ønsk, tror det er samme greia. Den som har laget listen ser ikke hva som er reservert. Genialt opplegg egentlig.

Er det ikke bare for tenåringene å sende ønskelisten til en venn eller til seg selv så ser en jo hva som er reservert.
Har kjøpt men ikke trykket reservert :sær:

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-25, 10:28   #399
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Hvor ille jeg hadde hatt det nå om jeg ikke hadde vært vaksinert mot denne forbaska influensaen. Og om «nedsatt immunforsvar» er noe som kan gå over snarest, om jeg kan be?

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-25, 13:27   #400
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Er det ikke bare for tenåringene å sende ønskelisten til en venn eller til seg selv så ser en jo hva som er reservert.
Har kjøpt men ikke trykket reservert :sær:

Jo, det kan de selvsagt gjøre, men min er (i alle fall gir det inntrykk av det hjemme) opptatt av å IKKE se på listen sin på min telefon for da kan de jo se hva som er reservert.

Jeg synes i alle fall det er fint å kunne se at jeg ikke kjøper det samme som noen andre har kjøpt, så fr meg fungerer det finfint.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:12.