Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ville du ha gjort dette?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-25, 14:05   #21
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du ha gjort dette?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Er usikker på hva du legger i "etisk" her. For det er jo ikke skadelig for noen?

Kant (og jeg) mener at det ikke nødvendigvis er konsekvensen av en handling som avgjør om den er uetisk eller ikke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-25, 15:25   #22
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Kant (og jeg) mener at det ikke nødvendigvis er konsekvensen av en handling som avgjør om den er uetisk eller ikke.

Er nok dessverre utdatert på Kant. Måtte titte litt raskt over etikk i snl.no før jeg svarte (er det rart jeg elsker å henge på FP? Her lærer jeg så utrolig mye)

Slik jeg oppfatter Kant så representerer han pliktetikken som sier at noen handlinger bare er gale. Så selv om det å skrive dette (teoretisk sett) kan bidra til forskning på OCD vil det fremdeles være galt fordi det å skrive (eller si) det bare er feil?

Jeg vet ikke. Jeg bare kjenner at jeg har en motstand inne i meg bare ved å tenke på det, men jeg vet ikke helt hva motstanden er begrunnet i. Og derfor var det spennende å høre med andre, om de hadde tanker om det.

Gammel 24-11-25, 15:27   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er morsomt å diskutere etikk på denne måten. Jeg synes for eksempel det er «dårlig» - uetisk, om du vil - å tråkke på insekter med vilje, eller å skremme duer med vilje. Men jeg synes ikke det er noe problem at folk tråkker på insekter når de går, eller at duer blir skremt fordi det kommer en sykkel farende forbi dem.

Jeg synes altså problemet er oppførselen, ikke konsekvensen; jeg synes ikke dyr har rett til å ikke bli skremt eller tråkket på, men jeg synes mennesker har et ansvar for å ikke gjøre det med vilje.

Ikke superrelevant for hovedspørsmålet her, bare en tangent til dette med hvorvidt konsekvensen er avgjørende for hvor (u-)etisk noe er.

Gammel 24-11-25, 15:33   #24
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Så selv om det å skrive dette (teoretisk sett) kan bidra til forskning på OCD vil det fremdeles være galt fordi det å skrive (eller si) det bare er feil?

Jeg synes ikke nødvendigvis «jeg ville ikke gjort dette fordi det føles galt for meg å gjøre det» er helt det samme som «det er [objektivt] uetisk å gjøre dette». Det er veldig mange ting som ikke er åpenbart 100 % etisk eller uetisk. Jeg synes jo også at dersom noe har en stor positiv verdi, så er det en god ting å gjøre denne tingen, selv om den eventuelt også har en liten negativ verdi. Pluss at dersom en person selv ikke føler at det er galt å skrive en sånn setning, så synes jeg personlig ikke det er feil av dem å gjøre det.

(Og så er det veldig mange ting som noen mennesker kan reagere negativt på (homofile som leier hverandre på gata, bare for å ta det første eksempelet jeg kom på), men som jeg på ingen måte synes er uetiske av den grunn.)

Gammel 24-11-25, 16:13   #25
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Og så er det veldig mange ting som noen mennesker kan reagere negativt på (homofile som leier hverandre på gata, bare for å ta det første eksempelet jeg kom på), men som jeg på ingen måte synes er uetiske av den grunn.)

Ja. Og den reaksjonen kan jo også være godt begrunnet. Eksempelvis, den som reagerer gjør det fordi vedkommende kommer fra et land hvor homofile blir forfulgt og reagerer negativt som en form for "beskyttelse" av personene. Det kan være farlig for dem å holde hender, de kan bli utsatt for hets.

Mange tanker på en mandag!

Gammel 24-11-25, 16:20   #26
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, og det har ingen sammenheng med tro på at det ville manifestert at det hadde skjedd, men at det er ugreit følelsesmessig.

Dette er grunnen til at jeg heller ikke hadde klart å skrive det. Og hvis det var en mulighet for at vedkommende skulle kunne lese det og bli skikkelig lei seg.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-25, 16:22   #27
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Interessant tema du tok opp, him.

Gammel 24-11-25, 17:10   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pliktetikk vs konsekvensetikk er veldig høyt på moro-listen å diskutere synes jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-25, 17:31   #29
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min eneste "overtro" er at jeg "føler" (ikke tenker) at jeg kan jinxe ting. Jeg banker i bordet stadig vekk.

Så det ville faktisk vært grunnen til at jeg ikke ville gjøre det. Det er sikkert et lite snev OCD i det, noe jeg ikke har masse av ellers, men alle har vel litt.

Gammel 24-11-25, 17:59   #30
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde aldri klart å skrive en sånn setning. Ikke fordi jeg er overtroisk,men det er vel fordi jeg ville syntes det var ubehagelig å lese det,som i at jeg skulle tenkt den tanken.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.