Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Pepperkakeformer er et mareritt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-25, 10:43   #21
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pepperkakeformer er et mareritt

Vi har vel kanskje en bærepose, om det er den målestokken vi går for. Det tok jo av på et tidspunkt. Vi har de i en plastkasse, og den største utfordringen er å få puslet de nedi igjen etter bruk så vi får på igjen lokket. I fjor luka vi ut noen som hadde begynt å ruste litt. Vi kan jo håpe det er mer av det i år.

Gammel 17-12-25, 10:50   #22
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Jeg kommer til å beholde min samling av Mummidalpepperkakeformer.

Formene bor i en kakeboks, men å tre dem på en tråd var en god idé.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-25, 11:16   #23
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Å tre dem på en tråd er ikke en god idé. Da blir de støvete.

Har jeg hørt.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-25, 11:38   #24
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Altså. Jeg har for mange selv (kanskje 30?), og det er bare tull. For det jeg bruker kun grisen og sauen. De fyller deigen slik at det blir minst mulig svinn (altså, hva skal man gjøre med det som er mellom beina på pepperkakemannen, jeg orker ikke kjevle mer enn nødvendig), og viktigst av alt: Grisen og sauen er passe store når man skal spise. Det er nedtur med bittesmå hjerter og stjerner, for ikke å snakke om g-nøkler eller åttendedelsnoter. Bare tull.

Altså....

Gammel 17-12-25, 11:43   #25
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere glemte å nevne torsken og reinen!

Jeg har en liten pose fargerike former i plast, fra min barndom. Kommer aldri til å kaste dem.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-25, 11:50   #26
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Å tre dem på en tråd er ikke en god idé. Da blir de støvete.

Har jeg hørt.

Men jeg vasker de alltid før bruk, så det går fint.
Hilsen hun som fant muselort i den pappesken de pleide å ligge i. :grøss:

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-25, 11:52   #27
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Dere glemte å nevne torsken og reinen!

Jeg har en liten pose fargerike former i plast, fra min barndom. Kommer aldri til å kaste dem.

Og elgen og ubåten!
Og at man må ha hjerter i alle størrelser. Og hus! Og julekuler! Og og og…

Gammel 17-12-25, 11:58   #28
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Våre bor egentlig i den største kakeboksen, når vi kommer på å tømme den på nyåret. Ellers (som oftest) bor de i en litt stor brødpose eller de store zip-lockposene fra IKEA.

Dinosauren, mummihuset og giraffen. Dubletter av tog og bil og båt er gitt vekk. Liker også at vi har noen små former til kakemenn (som jeg ikke er så glad i).

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-25, 11:59   #29
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart man trenger mange pepperkakeformer! Lille My og dragen og grisen og delfinen og kyllingen og hanen og høna. Og elgen! Og kua og dinosaurene, og bilen og lastebilen og båten og fiskene og raketten, og de STORE hjertene (og stjernene og personene), og de litt mindre, og de bitte små, og alle bokstavene og tallene!

Jeg har dem ellers i en pappkasse på loftet. Håper jeg finner dem i år også.

Gammel 17-12-25, 12:09   #30
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har traktor, lastebil, noter, g-nøkkel, gris, mann, kone, stjerne, hjerte, Mumrik, mumitrollet og flere til. Samt et norgeskart der fjortisen i år har skåret bort de delene der det bor hockeylag hun ikke heier på, og Bergen, ettersom hun har hørt at det ikke er en del av Norge uansett.

Mannen i huset ventet til han var alene om bakingen, og så laget han et pepperkakehus på frihånd - en bitteliten utedass.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-25, 12:41   #31
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Kakemenn! Det kan vi jo bake!

Og utedass høres perfekt ut.

Gammel 17-12-25, 22:11   #32
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi har trikken i Katdemommeby og tårnet til Tobias, så de har noe å besøke og å reise dit med. Isbjørn og brunbjørn.

Gammel 17-12-25, 23:14   #33
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Den Kardemommetrikken tror jeg går av med seieren for mest ubrukelige pepperkakeform. Det taket blir jo svidd før jeg har lukka ovnsdøra! I tillegg er den vanskelig å få ren.

Gammel 18-12-25, 00:00   #34
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Den Kardemommetrikken tror jeg går av med seieren for mest ubrukelige pepperkakeform. Det taket blir jo svidd før jeg har lukka ovnsdøra! I tillegg er den vanskelig å få ren.

Den har vi også, for ikke å nevne å få den hel opp fra bordet.

Gammel 18-12-25, 09:17   #35
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi har klart å lage trikk, men enig i at sånne tynne deler er vanskelige. Vi har også sverd, det er i praksis kun fire tynne deler som stikker ut. Det er fra Julekongen, forøvrig. Har fått til det også, gir meg ikke.

Gammel 18-12-25, 10:36   #36
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Den har vi også, for ikke å nevne å få den hel opp fra bordet.

Med vanskelige fasonger er det enklest hvis man kjevler deigen rett på bakepapiret, eller i alle fall løfter den kjevlede deigen over på bakepapiret, før man stikker ut former. Også en god idé hvis man skal lage pepperkakehus og ikke vil at bitene skal bli skjeve.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.