Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Poteter som bjørkepinne-erstatter

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-25, 15:03   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Poteter som bjørkepinne-erstatter

Flere steder, som for eksempel her, anbefales det å bruke poteter i bunnen når man skal dampe pinnekjøtt. Men når man skal dampe i rundt tre timer - de potetene kan jo umulig holde sammen etter tre timers koking?

På toppen av det hele ser det ut til at det er mandelpotet som brukes i den videoen. En melen og lettkokt potetsort som i alle fall hos oss går i stykker for et godt ord. Hva er det jeg ikke forstår her?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-25, 15:05   #2
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Poteter som bjørkepinne-erstatter

Poteten held seg vel pga saltet.

Gammel 17-12-25, 15:13   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De skal visst holde seg, har jeg hørt. Jeg har aldri prøvd selv, pinnekjøttet vårt dampes ikke, det kokes under vann (tradisjonell framgangsmåte fra svigerfamilien).

Gammel 17-12-25, 15:15   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Poteten held seg vel pga saltet.

Dette har jeg aldri hørt om før. Har du testet det å ha potet som en damprist under pinnekjøttet?

Jeg spurte ChatGPT, men det er tydelig at dette her kan ikke ChatGPT svare på. Jeg fikk tilbake en påstand om at siden potetene ligger over vannet og ikke i det, er det slik at potetene blir dampet. Det er fremdeles litt tid igjen før KI tar over.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-25, 15:17   #5
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Eg har ikkje prøvd sjøl, for her går pinnekjøttet i trykkokar og blir så mørt og godt og faderullan, no vart eg akutt svolta her.

Gammel 17-12-25, 15:38   #6
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør alltid dette. Potetene blir salte, ikke for bløte. Faktisk heller litt faste.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-25, 17:59   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Dette har jeg aldri hørt om før. Har du testet det å ha potet som en damprist under pinnekjøttet?

Jeg spurte ChatGPT, men det er tydelig at dette her kan ikke ChatGPT svare på. Jeg fikk tilbake en påstand om at siden potetene ligger over vannet og ikke i det, er det slik at potetene blir dampet. Det er fremdeles litt tid igjen før KI tar over.

Jeg hørte KI omtalt som Kunstig Idioti. Alle kjedelige rutineoppgaver kan overlates til KI, men så fort man må trekke slutninger, tenke utenfor boksen, innovere eller på noen måte være kreativ, så kommer den til kort.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-25, 18:26   #8
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det funker faktisk helt supert! Lot meg lokke til å prøve i fjor og tenkte at dette går aldri, men det gjorde det altså. Potetene blir også myyyyye bedre

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-25, 18:28   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har dampet pinnekjøttet på mandelpoteter i mange år nå, og det funker som bare det.

Gammel 17-12-25, 19:02   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det funker brillefint, og potetene blir skikkelig gode.

(Jeg var skeptisk selv, men testet det ut og er nå frelst.)

Gammel 17-12-25, 19:42   #11
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Dette snakket vi om på jobben for etpar dager siden. Hun sa at de har droppet pinner i bunn og har poteter i bunn, har vann godt oppover på kjøttet og det putrer til det er mørt og potetene er helt perfekt.

Gammel 17-12-25, 19:44   #12
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hørte om dette på Lørdagsrådet.

Gammel 17-12-25, 19:49   #13
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Dette snakket vi om på jobben for etpar dager siden. Hun sa at de har droppet pinner i bunn og har poteter i bunn, har vann godt oppover på kjøttet og det putrer til det er mørt og potetene er helt perfekt.

Aldri vann oppover kjøttet. Vanlig vannnivå som om det var pinner, dvs ikke dekke potetene.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-25, 20:17   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette har jeg gjort både med potet og søtpotet, men jeg har landet på at jeg vil at potetene skal smake potet og ikke enda mer pinnekjøtt. De blir gode, for all del, men jeg vil heller lage saus på kraften (det er kjempegodt og enkelt) og bruke den på potetene etterpå.

Da vil jeg heller anbefale å ikke dampe potetene over vann, men over eplejuice eller øl. Det er veldig godt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-25, 23:15   #15
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også begynt å bruke mandelpoteter i bunnen av pinnekjøttgryta. Det går fint med potetene hvis jeg er forsiktig når de plukkes ut. Og det beste: Ingen pinner å vaske, oppvasken spises opp!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-25, 23:34   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri brukt pinner. Bruker rist. Eller lager pinnekjøttet i ovnen. Renslig og enkelt. Og kan langtidssteke også hvis man vil.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-25, 01:42   #17
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Poteter under pinnekjøtt blir supergodt! Holder seg hele om du har mandelpotet med skall på i alle fall.

Gammel 18-12-25, 10:49   #18
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Aldri vann oppover kjøttet. Vanlig vannnivå som om det var pinner, dvs ikke dekke potetene.

Joda, vann opp over kjøttet går kjempefint, vi har alt kjøttet under vann vi. Gjort i alle år (tradisjon fra samme distrikt som Syrinx). Legger det på rist under grillen i stekovnen noen minutter etterpå, med et lite dryss med sukker. Det blir nydelig. Trenger verken pinner, poteter eller rist i kasserollen.

Gammel 18-12-25, 17:15   #19
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi som bedriver helligbrøde og serverer påskepinnekjøtt dampet på appelsinjuice, har poteter i bunnen av kjelen. Fungerer helt fint.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-25, 09:54   #20
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Vi har dampet pinnekjøttet på mandelpoteter i mange år nå, og det funker som bare det.

Kan du gi en t-skje-forklaring på hvordan dere gjør det?
Er potetene skrelt? Ligger de helt i bunnen, i stedet for risten, eller oppå vann og rist? Jeg har lyst til å prøve, men det er litt skummelt å gamble med julemiddagen. (kan evt. koke ekstra poteter i tilfelle, men det er jo greit å slippe)

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.