|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
bits and pieces
|
Hva gjør jeg feil med deigen min?Hver gang jeg ser noen som driver med en deig, så er deigene samarbeidsvillige og myke.
|
|
|
|
#2 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Hva gjør jeg feil med deigen min?Om deigen er kompakt/hard har du kanskje for mye mel i. Jeg bruker sjelden så mye mel som oppskriften sier. Jeg måler det opp, og har i til jeg synes den er passe seig.
|
|
|
#3 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva gjør jeg feil med deigen min?Deigen må kjøres i 10-15 minutter. Lurt å kjøre den i 8min, så tilsette fett. Jeg tilsetter smør i biter. På pizzadeig tilsetter jeg sjeldent fett før utbaking, ikke alltid da heller. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Hva gjør jeg feil med deigen min?Tror som de andre at du har for mye mel og elter deigen for lite. Jeg bruker alltid mindre mel enn oppskrifta sier, og kjører maskinen lenge.
|
|
|
#5 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hva gjør jeg feil med deigen min?Enig med de andre. Deigen må eltes lenge og ikke være for hard. Tilsett heller litt mer mel etterhvert dersom deigen er for løs. Jeg gjør gjerne som Isolde og tilsetter fett etter at den er eltet en stund. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva gjør jeg feil med deigen min?Fett sent gjør det lettere for gluten å utvikle seg. Man får mye luftigere bakst ved å tilsette det etter 10min elting og så elte 5-10min til. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Hva gjør jeg feil med deigen min?Jeg ville ha sjekket det grunnleggende. Bruker du en oppskrift som du vet at andre har fått til å fungere? Veier og måler du opp ingrediensene korrekt (vekt er mer nøyaktig enn bruk av dl-mål)? Følger du oppskriften slavisk, eller tilpasser du litt? Bruker du riktig gjær? Er melet gammelt og tørt (og trenger derfor mer fukt)? Hever du deigen riktig?
|
|
|
#8 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Hva gjør jeg feil med deigen min?Når jeg lager pizzadeig tilsetter jeg oljen etter at den har eltet i minst ti min, og som de andre sier, hold igjen litt på melet. Mye enklere å legge til mel ved behov.
|
|
|
#9 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hva gjør jeg feil med deigen min?Gode råd over her, jeg vil bare legge til at du kan risikere at temperaturen på deigen øker for mye under elting og dermed dreper gjæren. Så du kan teste med temp på vannet.
|
![]() |
|
|