Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?
Jeg syns materialbruk er mye viktigere enn form på bygg eksteriør, i forhold til hvor velykket arkitekturen er. Ofte er jo materialbruk endret vesentlig fra byggesøknad til ferdigstillelse, og svært ofte på en slik måte at byggets kvalitet forringes. Munkmuseumet er et ekspempel på dette.
Også syns jeg lysinnslipp desverre er for lavt prioritert i norsk byggeskikk, der er de nyere funkis kassene langt bedre enn de tradisjonelle norske småhusene. Innsyn og gjenboere kan jo der være en større utfording.
Jeg syns planløsning er veldig viktig for hvor godt det er å bo i et bygg sammen med lys, luftighet og støyreduserende tiltak.
Når gjelder å lage gode bomiljøer med riktig miks av ulike boformer og grønne lunger and andre fasiliteter, mangler vi ofte en enhellig plan for et område. Når det planlegges tomt for tomt, blir det hver utbygger for seg, der ingen av de sørger for parker, grøntareal, eller lekeplasser osv i området. Bekkestua er et godt eksempel på dette. Ingenting galt med hvert enkelt bygg, men de har helt glemt å sørge for parker. Jeg tror dette skyldes at vi ikke har tradisjon for å bygge ut større områder i Norge, det foregår klattvis.