Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-26, 18:34   #21
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?

Jeg har vært på et par interessante foredrag, og hhv boligbyggingen i Oslo etter krigen, og om hvordan byplanleggere gjorde helt om på hvordan byen Hamar blir brukt av folk som ferdes der.

Det første foredraget var kjempeinteressant om hvordan de store drabantbyene i Oslo ble planlagt. det skulle være nok rom rundt hvert hus til at også de nederste etasjene fikk nok lys. Soverommene skulle være store nok til to senger på gulv (selv om de fleste leiligheter ble bygget med bare to soverom), det skulle være vindu på kjøkken, og plass til sofa og spisestue i stuene. Badene var bittesmå den gangen, men det var til gjengeld fellesvaskerier over alt, ikke bare i blokker, men også i rekkehuskjellere og firemannsboliger. Min første leilighet var i en firemannsbolig på Bøler, med østmarka rett bak huset, stor felleshage, tørkebåser og lekeplasser ved annenhver firemannsbolig. Dette var bevisst planlegging den gangen, og en forutsetning for husbankfinansiering. For mange var det ganske paradisisk å komme fra bygårder i sentrum til drabantbyene. Far utedo i bakgården og utslagsvask på kjøkkenet, til eget bad, sentralfyring og tilrettelagt for barns lek ute.
Hvis man ser hvordan det er bygget på Lambertseter, Bøler Oppsal og Tveita, ser man at det er MYE mer arealer rundt blokkene enn på de nye ordene som feks Løren, Ensjø og Kværnerbyen.

Jeg bor i nytt, arkitekttegnet funkishus nå, og elsker det. Balansert ventliasjon, nydelig inneklima, masse lys inn, og hagesiden av huset grenser til et lite fellesområde med trær og bærbusker, plass til bålpanne og volleyballnett, så selv om vi ser nabohusene, er det et stykke mellom husene her.
(og så er det 2 minutter til badeplass og turskøytebane )

Innlegget om Hamar handlet om hvordan de flyttet parkering under bakken, lagde torg med plass for lek og å sette seg og se på livet, og de laget strandpromenade og stupetånd. De har fått nye oppmerksomhet fordi stupetårnet ble veldig dyrt, men byen har blitt skikkelig hyggelig og byplanleggerne fant at folk begynte å bruke arealene ganske umiddelbart etter at de ble ferdige.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-26, 19:15   #22
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er kun snuplassen på badet som er tilpasset rullestolbrukere/assistanse.

Det er vel ikke korrekt? Jeg har ikke noen fullstendig oversikt over hva TEK17 innebærer, men jeg siterte da blant annet at det er krav til hvordan soverom skal utarbeides. Det er også krav til at utformingen av entreen skal tilpasses slik at den kan brukes av en rullestolbruker.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er feil, men det er problematisk hvis kjempestore bad og entreer medfører at man får små soverom og at stue med kjøkken blir bittesmå rom som fungerer dårlig.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-26, 23:42   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg henviste til rapporten Nenne lenker til og det som var nevnt der, Lille meg. Om krav som er fordyrende.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:08.