Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Hvordan kle seg for slalåmbakken i -23 grader?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-26, 17:58   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan kle seg for slalåmbakken i -23 grader?

Hva - om noe - er varmt nok? Spør for et familiemedlem.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-26, 18:01   #2
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kle seg for slalombakken i -23 grader?

Minst 2 lag med ull under vattert yttertøy. Ullbuff og hvis det er plass varmesåler i sko og hansker. Bruk kuldekrem og ta ofte pauser, og blir det vind i tillegg, bør man avslutte aktiviteten.

Gammel 05-01-26, 18:16   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Minst 2 lag med ull under vattert yttertøy. Ullbuff og hvis det er plass varmesåler i sko og hansker. Bruk kuldekrem og ta ofte pauser, og blir det vind i tillegg, bør man avslutte aktiviteten.

Dette. Lag på lag prinsipp. Buff som dekker ansikt.

Gammel 05-01-26, 18:22   #4
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Intet alternativ til vattert yttertøy? Enda flere lag ull? (Vi kan kle oss for skitur og sånt, men slalom er vi ikke så erfarne med.) Jakke er jo greit, kan bruke dunjakka, men bukse må evt. kjøpes inn.

Gammel 05-01-26, 18:27   #5
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vindtett går sikkert bra, dersom jakken er god og lang. Men ville da hatt ekstra mellomlag, særlig på knærne (det er kaldt å sitte i heisen). Type heis er ikke uviktig her. Det finnes stolheiser med vindskjerm, de vil være langt bedre enn åpne stolheiser. Litt usikker på hvor behagelig tkrok eller tallerkenheis vil være når det er så kaldt.

Gammel 05-01-26, 19:14   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker varmeposer på yttersiden av fingrene nede i vottene mine og det hjelper veldig godt. Blir som regel iskald på hendene når det er så kaldt.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-26, 19:47   #7
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Votter fremfor hansker. Da kan man bevege fingrene.

Gammel 05-01-26, 19:56   #8
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Vi står ikke på slalåm når det er -23 grader. Jeg tror egentlig vi satte grensen ved -10. Det blir fort veldig kaldt når man står nedover og får masse vind mot seg. Og med mindre heisen er innkapslet på noe vis, er det ikke varmere i heisen, heller tvert om.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-26, 19:58   #9
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Og hvis dere nå absolutt må stå på slalåm likevel - vurder å kjøpe én tur først for å se om dette faktisk er noe dere ønsker. Det er kaldt!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-26, 21:21   #10
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Og hvis dere nå absolutt må stå på slalåm likevel - vurder å kjøpe én tur først for å se om dette faktisk er noe dere ønsker. Det er kaldt!

Dette.

Gammel 05-01-26, 21:34   #11
Pelen

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kle seg for slalåmbakken i -23 grader?

Jeg har noen supertynne ullhansker (tror at mine er Johaug, men som disse: https://www.aclima.com/p/woolterry-l...BoC9rwQAvD_BwE) som jeg har under store votter.

Hender, ansikt, lår, knær føtter og rompe fryser jeg nok mest om. Og så må man dekke til godt mellom jakke og hjelm. Lue, tynn buff som går opp på hodet og kraftigere buff utenfor der igjen som dekker til i nakken og over ansiktet, Utfordring med pusten som fukter ned buff, men når det er så kaldt så fryser det kanskje. Dekke til nese og opp til brillene også, om mulig. Lang jakke som dekker rompen godt og varme i støvler og votter. Kaldt når man sitter i stolheis.

Lurt å teste med en tur først, det er kaldt. Jeg skulle bare kjøpe 2 timers kort, det er nok for meg. Vinden er veldig avgjørende her.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-26, 21:46   #12
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Takk for info, dere. Det er en av arvingene som skal på studenter til Åre, dette. Jeg ville aldri dratt ut i slik temperatur, i den grad jeg drar i bakke i det hele tatt. Jeg skal pushe informasjon på ungen.

Gammel 05-01-26, 21:51   #13
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Takk for info, dere. Det er en av arvingene som skal på studenter til Åre, dette. Jeg ville aldri dratt ut i slik temperatur, i den grad jeg drar i bakke i det hele tatt. Jeg skal pushe informasjon på ungen.

Jeg har hørt rykter om at på slike turer til akkurat Åre kan man også nøye seg med å ta spaserturen bort til Systembolaget eller rett og slett bare holde seg innendørs, feks med å rydde før neste fest eller lime sammen døra i leiligheten dersom noen ved en feil slo den i stykker sist natt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-26, 21:53   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har stod på slalom i -20 for et par år siden. To lag ull: et tynt og et tykt, tykk dunjakke og vattert slalombukse, tovede votter med overtrekksvotter over, to buffer over hverandre i ansiktet. Og det holdt lenge med formiddagskort. Jeg hadde gode ullsokker, tynne + tykkkere, men noe mer har jeg jo ikke plass til å slalomstøvlene, og det blir kaldt.

Gammel 05-01-26, 21:59   #15
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har hørt rykter om at på slike turer til akkurat Åre kan man også nøye seg med å ta spaserturen bort til Systembolaget eller rett og slett bare holde seg innendørs, feks med å rydde før neste fest eller lime sammen døra i leiligheten dersom noen ved en feil slo den i stykker sist natt.

Akkurat sånn var min student tur til Åre for et par år siden, man måtte ikke i bakken.

Gammel 05-01-26, 23:30   #16
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vi kjøpte ansiktsmasker i neopren for å stå slalom i så kaldt vær.
Reine tørre føtter i reine ullsokker i skoene.
Ikke dusj eller vask ansikter om morgenen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-26, 23:43   #17
millact

Standard

Halv dag, ja. Det blir fort kaldt.

Gammel 06-01-26, 00:04   #18
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Vi kjørte i ca 20 minus, uten vind, for et par år siden. Det gikk overraskende bra, med påkledning som skissert over her. Men vi tok likevel veldig hyppige pauser inne der vi fikk varmen godt i oss. Og det holdt i massevis med en halv dag. Det er jo litt kult å kjenne naturkreftene også. Og føret var jo veldig bra.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-26, 01:20   #19
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knegg: Det blir vel ikke så mye turer. Tradisjonelt drikkes det vel i bakkene, men i nå er det -14 her nede ved fjorden i Trondheim, så det blir kanskje mest inne på hyttene/leilighetene og tur ned mot Systemet. Egentlig lang nok tur det. Kjenner det er greit at ikke poden meldte seg på.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-26, 09:33   #20
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Jeg kunne også vært det foruten, Karamell. Men h*n er heldigvis en fornuftig person så jeg tror dette går bra.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.