Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-26, 13:30   #41
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?

Tallulah: Jeg syns ikke våre nødladere tømmes spesielt fort, og jeg tror jeg ENDELIG har fått inn disiplin på at de SKAL LEGGES PÅ LADING FØR DE LEGGES I SKUFFEN etter bruk. Tok noen år, si.

(De brukes en del, da, av unger som er på tur og "må" ha mobillading)

Gammel 07-01-26, 13:56   #42
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg har i affall ingen planer om å dra til USA eller Grønland eller Russland eller Israel eller noe annet som jeg vet er ustabilt. Jeg føler meg litt vill og gal som skal fly til London i morgen.
Helten og jeg planlegger å få på plass beredskapsgreier i kveld.
Hva er i veien med enkelte statsoverhoder? Vil de ha en ubeboelig klode og et par milliarder folk som er skadet og (etter hvert) gale?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-26, 14:12   #43
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vurderer kjøpe meg en gassovn. Har noen erfaring med slike, til innendørs bruk / oppbevaring?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-26, 14:48   #44
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har også nok vin til å klare oss med grei lykkepromille de første dagene. Og en haug med turmat-rasjoner, i tillegg til alt det vi har for mye av i skap og skuffer.
Jeg strever litt med beredskapslageret av havregryn og knekkebrød, for jeg er avhengig av å ha det på kjøkkenet. Det som er i boden må være helt tett, for vi bor i et hus fra 60-tallet med del-isolert kjeller og støvlus.
Vi har flere stormkjøkken og gass til disse, i tilegg til gassgrill og pizzaovn, og vi har vedfyring i huset. Ved har vi god tilgang til, men akkurat nå går det jo et realt jafs av lageret daglig.
Jeg har på planen å ta en real gjennomgang av det vi har og se over, for selv om vin er godt så er det ikke nok.

Gammel 07-01-26, 14:59   #45
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Vi har også nok vin til å klare oss med grei lykkepromille de første dagene. Og en haug med turmat-rasjoner, i tillegg til alt det vi har for mye av i skap og skuffer.
Jeg strever litt med beredskapslageret av havregryn og knekkebrød, for jeg er avhengig av å ha det på kjøkkenet. Det som er i boden må være helt tett, for vi bor i et hus fra 60-tallet med del-isolert kjeller og støvlus.
Vi har flere stormkjøkken og gass til disse, i tilegg til gassgrill og pizzaovn, og vi har vedfyring i huset. Ved har vi god tilgang til, men akkurat nå går det jo et realt jafs av lageret daglig.
Jeg har på planen å ta en real gjennomgang av det vi har og se over, for selv om vin er godt så er det ikke nok.

Vin har vi ikke nok av, heller ikke sprit. Vi har et villsvinlår i fryseren, den kan vi klare å lage masse mat av. Mindre fett enn i tamgris. Ved, grill og engelsk vedkomfyr, med to kokeplater og en ovn til baking og slikt er på plass, og vi har litt trær vi kan ta av. Vann er det store problemet, med mindre vi klarer å komme oss til hytta. Jeg har satt opp i kalenderen det med beredskapsplan.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-26, 00:13   #46
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Vi kommer til å slite med oppvarming om strømmen går på vinterstid. Det er det jeg bekymrer meg mest for. Slå opp telt i stua, legge isolerende liggeunderlag nederst og bruke tonnevis av soveposer og pledd?

Men batteripakker har vi! Anbefaler denne her som er på tilbud nå. Jeg har aldri vært borti noe bedre, og den størrelsen er akkurat liten nok til at man kan ta den med på flyet.

Jeg har egentlig lyst til å kjøpe et EcoFlow strømaggregat, men det framstår som litt overdrevent.

Skal bli flinkere til å alltid ha elbilen oppladet - i tilfelle.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-26, 08:20   #47
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan fint ha gassovn, vi har det på hytten.

Gammel 08-01-26, 09:57   #48
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Har veldig mye god vin, da, så det er mulig vi vil gjøre det greit i bytteøkonomien.

Det er der jeg har lagt inn størst satsing også.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-26, 10:42   #49
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil bare gjøre oppmerksom på at veldig mange av oss som har noe å bytte bort, ikke er så glad i vin. Øl derimot!
Og sjokolade. Jeg har hørt at Boble fra Freia er en storfavoritt.
Bare nevner det

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-26, 11:39   #50
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har vedovn og bra med ved, gassgrill og ekstra gass, diverse kokeapparat, nok vann iht anbefalingene, en del tørrvarer og hermetikk (sikkert ikke komplett lager), og jodtabletter. Tror vi skal overleve en stund på det vi har i alle fall, sikkert ei uke i alle fall. Har kun elektrisk transportmiddel da, hvis vi ikke regner sykkelen. Ja, og beredskapsvenner har vi også.

Jeg vet hvor nærmeste offentlige tilfluktsrom er, men jeg vet ikke hvor stor nytte det har, det er et stykke unna, i veldig tett befolka område, og har neppe plass til alle som er i umiddelbar nærhet engang. Men i kort avstand fra oss er det tilgjengelige hulrom og ganger i fjell, som sikkert kan gjøre nytten i nødsfall, uten at jeg vet hva som befinner seg der inne.

Gammel 08-01-26, 11:49   #51
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Nå har jeg fått beredskapsfrøpakken min. Den inneholder akkurat det som står beskrevet hos https://solhatt.no/butikk/fropakke-beredskapshagen/. Noe mer konkret om holdbarhetsdato finner jeg ikke, men frøene er pakket i tykke poser av aluminiumsfolie el.l. Det hele er pakket i en liten eske, og så skal man trekke en tykk plastpose som følger med utenpå og oppbevare det i fryseboks. Akkurat den biten var en liten strek i regningen for meg for jeg har lite plass i fryseren fra før. Skulle gjerne visst hvordan holdbarheten er ved oppbevaring i utebod. Det fulgte med et lite hefte med dyrkingsinfo men jeg har også bestilt boka Beredskapshagen. Velger å tenke på dette som en form for hobbyinteresse fremfor noe som man faktisk får bruk for, forhåpentligvis.

Det som er greia med pakken er at frøene er svært tørre, slik at de tåler frysing. Du må derfor passe på at du ikke tilfører fukt, og det kan man lett gjøre hvis det er temperatursvingninger i en utebod. Da er det bedre med en jordkjeller med stabil temperatur. Holdbarheten uten frysing vil være forskjellig fra sort til sort, kål og løk varer f.eks. vesentlig kortere enn tomat.

Men som nevnt; frø trives best i jorda, og hvis man lærer seg å hente egne frø så blir det en evighetsmaskin. Pluss at hvis krisa kommer så kan det være greit å ha litt erfaring med dyrking.

Den internasjonale frøproduksjonen blir bare verre og verre. Veldig mye av de vanlige frøene man kjøper på hagesentra er produsert i sør-Amerika og India. Så de er jo egentlig totalt uegnet for norsk bruk.

Og all import går via EU, så det er lovverket der som avgrenser hva vi får til Norge. De har nå to lovendringer på vei; en som kommer til å avgrense mulighetene til å dele og ta vare på sine egne frø, og en som kommer til å gjøre det vanskeligere å vite om man kjøper genmanipulert materiale eller ikke. https://klassekampen.no/artikkel/202...W8koCB0_XTSNOA

Gammel 08-01-26, 13:15   #52
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Har vedovn og bra med ved, gassgrill og ekstra gass, diverse kokeapparat, nok vann iht anbefalingene, en del tørrvarer og hermetikk (sikkert ikke komplett lager), og jodtabletter. Tror vi skal overleve en stund på det vi har i alle fall, sikkert ei uke i alle fall. Har kun elektrisk transportmiddel da, hvis vi ikke regner sykkelen. Ja, og beredskapsvenner har vi også.

Jeg vet hvor nærmeste offentlige tilfluktsrom er, men jeg vet ikke hvor stor nytte det har, det er et stykke unna, i veldig tett befolka område, og har neppe plass til alle som er i umiddelbar nærhet engang. Men i kort avstand fra oss er det tilgjengelige hulrom og ganger i fjell, som sikkert kan gjøre nytten i nødsfall, uten at jeg vet hva som befinner seg der inne.

Angående tilfluktsrom: Det er ikke lagt opp til at alle til enhver tid skal både ha et tilfluktsrom i gangavstand, vite hvor det er, og kunne komme seg dit på veldig kort varsel. Vi regner ikke med at det skal oppstå en krigssituasjon totalt uten forvarsel. Det ville jo bety at vi var i full angrepskrig der det ramler bomber, tross alt.

Dersom vi (gud forby!) skulle bevege oss mot et scenario der tilfluktsrom er aktuelle, så har man planer for å kunne utvide kapasitet, få ut informasjon og trene befolkningen på hva de skal gjøre. Men det er ingen grunn til at det er noe man skal gå rundt og tenke på. Det er også gode grunner til at det ikke ligger ute kart over de tilgjengelige rommene, det som kan bli til rom, og planene for dette.

Gammel 08-01-26, 13:18   #53
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg tror også utgåtte jod-tabletter virker en god stund, greit å ikke kaste dem, kan sikkert tas av voksne om det anbefales. Tabletter av den typen blir jo neppe dårlige eller farlige, de har kanskje bare litt mindre effekt.

Som eskempel: Jeg har astmamedisin (pulver) som gikk ut i 2015 og som jeg bruker. Jeg fant en gammel i skapet. Den virker, jeg merker godt effekten når jeg tar den. Muligens virker den litt dårligere, men det er nesten ikke merkbart i tilfelle. (Og jeg har sjekket med lege som kan akkurat den medisinen godt at det er ok).

Jod er stabilt, så det er ingen fare at de er utgått på dato:
https://www.dmp.no/nyheter/jodtabletter-ved-atomulykker

Gammel 08-01-26, 13:24   #54
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sjekket tilfluktsrom i Oslo nå og de er jo stort sett bare i sentrum. https://dsb--gis.maps.arcgis.com/app...iderDistance=5

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-26, 13:30   #55
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Som sagt, det finnes flere og det finnes planer for flere, men det er ikke meningen at det skal mases så mye om.

Gammel 08-01-26, 14:31   #56
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor oppå en tunnel, og har også et par fjellhaller i umiddelbar nærhet, så føler meg trygg på den måten.
Det jeg ikke har, er bæreanordning for å evt få med meg nødvann og slikt som er kjekt å ha hvis jeg må rømme.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-26, 14:35   #57
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Angående tilfluktsrom: Det er ikke lagt opp til at alle til enhver tid skal både ha et tilfluktsrom i gangavstand, vite hvor det er, og kunne komme seg dit på veldig kort varsel. Vi regner ikke med at det skal oppstå en krigssituasjon totalt uten forvarsel. Det ville jo bety at vi var i full angrepskrig der det ramler bomber, tross alt.

Dersom vi (gud forby!) skulle bevege oss mot et scenario der tilfluktsrom er aktuelle, så har man planer for å kunne utvide kapasitet, få ut informasjon og trene befolkningen på hva de skal gjøre. Men det er ingen grunn til at det er noe man skal gå rundt og tenke på. Det er også gode grunner til at det ikke ligger ute kart over de tilgjengelige rommene, det som kan bli til rom, og planene for dette.

Ja, jeg vet at det ikke er en del av den anbefalte pakka. Bare kom på å sjekke det en gang det var snakk om det. Det er heller ikke noe jeg går rundt og tenker på til vanlig.

Gammel 08-01-26, 15:15   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Overraskende mange er veldig opptatt av dette, har jeg fått merke, som lokalpolitiker.

Gammel 08-01-26, 15:19   #59
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Overraskende mange er veldig opptatt av dette, har jeg fått merke, som lokalpolitiker.

Ja, det har vært noen mediesaker om det, sikkert derfor.

Gammel 08-01-26, 15:29   #60
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og så er det nok det mange ser for seg som "beredskap".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.