|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Han jeg er gift med har en hang til både "ikke sant" og "misforstå meg rett" og jeg blir :kokko:. Den første pleier jeg kommentere med at jeg ikke vet hva som er sant og ikke, når jeg blir sånn passe lei.
|
|
|
#22 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg er vanemenneske på mye i livet, også på slike ord. Jeg forsøker være bevisst. Både på å variere litt, ikke minst på å ikke si det for ofte. Mannen vet nøyaktig hvilken fase jeg bruker mye, selv husker jeg det ikke nå. Alt for bevisst er jeg ikke, når jeg ikke husker uttrykket.
|
|
|
#23 |
|
rakkarpus
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?
|
|
|
#24 |
|
Glamorøs
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Ja, jeg tenker ofte på det. Jeg kan få oppheng på sånne "meningsløse" fyll-ord, og bruker aktivt tid på å prøve å plukke dem vekk, både i tale og skrift.
|
|
|
#25 |
|
Introvert optimist
|
Jeg har en kollega som snakker sånn, men han avslutter med "sant ja" så å si over alt.
|
|
|
#26 |
|
Leser
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Tja ... Tenker en del over hvordan jeg snakker. Er så "heldig" at jeg kan høre meg selv på opptak. Snakker med ganske mange folk så prøver å være hyggelig i formuleringene, noen synes jeg blir for "ullen og rund" av det, men
|
|
|
#27 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg vet ikke om jeg har noen slike ord jeg bruker veldig ofte, men jeg har en kollega som bruker ordet "da" etter omtrent hver eneste setning. Når man først har begynt å legge merke til det er det umulig å ikke høre det hele tiden.
|
|
|
#28 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg svarer gjerne med "ja, erru gæren" på alt for mye. Og mye "ikke sant".
|
|
|
#29 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Nemlig, hvis jeg først har lagt merke til det så er det lett å henge seg opp i. Enig i at «på en måte» og «holdt jeg på å si» er skikkelig håpløst. Jeg har lært meg til en frase jeg bruker en del når jeg ikke vet helt hva jeg si, i stedet for eeeeh, og det er «nå tenker jeg litt høyt her».
|
|
|
#30 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Tja, ikke veldig. Jeg melder meg inn i skravleklubben «fort og mye og altfor mange avbrytelser» og prøver iherdig å skjerpe meg. Har blitt bedre i takt med at ordforrådet forsvant sakte men sikkert i takt med økt trykk på ptsd’en min og livet generelt, samt at denne overgangsalderen tok knekken på siste rest.
|
|
|
#31 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg sier alt for mye "holdt jeg på å si" i dagligtale. En venn av meg påpekte dette og jeg merker at det hjelper på bevisstheten og at jeg bruker det mindre nå. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Textrovert
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Noe jeg irriterer meg grønn over, er den utstrakte bruken av «man» når man (!) snakker om seg selv.
|
|
|
#34 |
|
Textrovert
|
Jeg trodde også det først, men jeg hører det mer og mer. Yngre folk jeg ser på tv snakker jo i «man»-form absolutt hele f-ings tiden.
|
|
|
#35 |
|
intro
|
|
|
|
|
#36 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?I det siste har jeg hørt meg selv si "ikke sant" ved stadig flere anledninger, selv om det ikke er en naturlig frase på min dialekt. Når jeg leste denne tråden gikk det opp for meg at det sikkert er en slags språksmitte og jeg skal prøve å skjerpe meg. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg snakker i alle fall fort. Og merker nå når jeg har en datter på ti som gjør det samme at jeg må be henne snakke saktere så alle ordene rekker formes. Jeg vet hvor hun har det fra i alle fall, en ikke absolutt så god venninne sa en gang at man hører bare 1/3 av hva jeg sier, men det er egentlig like greit for resten er sikkert ikke verd å høre likevel.
|
|
|
#38 |
|
Tatt på
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg irriterer meg litt over det at alt er en reise eller opplevelse.
|
|
|
#39 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg bruker uttrykket "med andre ord" helt forskrekkelig mye. Sikkert litt fordi jeg da føler at jeg får lov til å gjenta meg selv i et håp om at budskapet faktisk går inn.
|
|
|
|
#40 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg jobber med en som sier "som jeg sier" eller "som jeg pleier å si". Selv om det er ting som aldri sies ellers.
|
![]() |
|
|