Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-26, 15:48   #21
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?

Han jeg er gift med har en hang til både "ikke sant" og "misforstå meg rett" og jeg blir :kokko:. Den første pleier jeg kommentere med at jeg ikke vet hva som er sant og ikke, når jeg blir sånn passe lei.

Gammel 14-01-26, 15:58   #22
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er vanemenneske på mye i livet, også på slike ord. Jeg forsøker være bevisst. Både på å variere litt, ikke minst på å ikke si det for ofte. Mannen vet nøyaktig hvilken fase jeg bruker mye, selv husker jeg det ikke nå. Alt for bevisst er jeg ikke, når jeg ikke husker uttrykket.

Gammel 14-01-26, 16:26   #23
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Fullstendig digresjon: vår forrige direktør snakket så sakte at jeg til slutt ikke orket å gå på allmøtene våre. Jeg så heller opptak av møtene i etterkant på 1,5 i hastighet. Da snakket han omtrentlig i normalt tempo.

Ja, dette er utrolig slitsomt!

Gammel 14-01-26, 16:31   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg tenker ofte på det. Jeg kan få oppheng på sånne "meningsløse" fyll-ord, og bruker aktivt tid på å prøve å plukke dem vekk, både i tale og skrift.

Å "eeee"-e når jeg holder innlegg har jeg funnet ut at publikum må leve med, fordi jeg er så nervøs at det er eneste måten jeg kommer gjennom på.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-26, 16:41   #25
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et eksempel: I podcasten "Norsken, svensken og dansken" så avslutter dansken Hassen Prüsler absolutt alle setninger med utrykket ikk' formulert som et spørsmål. Da mister det jo hele betydningen! Hadde det vært en og annen setning, så kunne man oppfatte det som det retoriske spørsmålet det var ment som, men slik han bruker det høres det nesten tvangsmessig ut. Så alt med måte.

Jeg har en kollega som snakker sånn, men han avslutter med "sant ja" så å si over alt.

Jeg er i overgangsalderen og har ingen ord i det hele tatt. Jeg glemmer de mest vanlige hverdagsord.

Men når hodet inne i mellom virker, så prøver jeg virkelig å ikke overdrive med fyllord, men tar til meg at de kan ha en verdi.

"På en måte" er det utrolig mange som bruker i det uendelige. Og "holdt jeg på å si" ETTER å ha sagt det. Jeg håper jeg greier å unngå for mye sånt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-26, 17:07   #26
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja ... Tenker en del over hvordan jeg snakker. Er så "heldig" at jeg kan høre meg selv på opptak. Snakker med ganske mange folk så prøver å være hyggelig i formuleringene, noen synes jeg blir for "ullen og rund" av det, men

Skriver mye som jeg snakker. Har mange innfall, tanker og "krokveier". Glemmer en del ord (ikke overgangsalder eller noe feil - jeg har alltid gjort det) OG uttaleproblemer Det virker alikevel som de fleste har lett for å forstå meg, har noen unntak. Har vært en del sammen med personer som tydelig synes jeg blir for lite presis og korrekt i språket.

Jeg opplever at måten folk snakker på sier mye om dem, så legger ganske mye merke til det. Gjelder også måten de skriver på. Mye informasjon i hvor raskt folk svarer feks

Gammel 14-01-26, 17:23   #27
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet ikke om jeg har noen slike ord jeg bruker veldig ofte, men jeg har en kollega som bruker ordet "da" etter omtrent hver eneste setning. Når man først har begynt å legge merke til det er det umulig å ikke høre det hele tiden.

Gammel 14-01-26, 18:32   #28
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg svarer gjerne med "ja, erru gæren" på alt for mye. Og mye "ikke sant".

Gammel 14-01-26, 20:32   #29
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg vet ikke om jeg har noen slike ord jeg bruker veldig ofte, men jeg har en kollega som bruker ordet "da" etter omtrent hver eneste setning. Når man først har begynt å legge merke til det er det umulig å ikke høre det hele tiden.

Nemlig, hvis jeg først har lagt merke til det så er det lett å henge seg opp i. Enig i at «på en måte» og «holdt jeg på å si» er skikkelig håpløst. Jeg har lært meg til en frase jeg bruker en del når jeg ikke vet helt hva jeg si, i stedet for eeeeh, og det er «nå tenker jeg litt høyt her».

Ellers er jeg også fæl til å avbryte og prate fort tror jeg, men jeg får ofte høre at jeg er tydelig og det er jo ikke dumt.

Gammel 14-01-26, 22:10   #30
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Tja, ikke veldig. Jeg melder meg inn i skravleklubben «fort og mye og altfor mange avbrytelser» og prøver iherdig å skjerpe meg. Har blitt bedre i takt med at ordforrådet forsvant sakte men sikkert i takt med økt trykk på ptsd’en min og livet generelt, samt at denne overgangsalderen tok knekken på siste rest.

Men jeg har en greie med ordet «opplever», helt ut av det blå for noen år siden så var det visst ikke måte på hvor mye man «opplever» i enhver sammenheng.
Jeg føler at jeg har gått glipp av memoet men prøver å ikke stoppe opp og analysere alt hver gang det blir brukt.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-26, 10:42   #31
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sier alt for mye "holdt jeg på å si" i dagligtale. En venn av meg påpekte dette og jeg merker at det hjelper på bevisstheten og at jeg bruker det mindre nå.

Så la jeg merke til at en venninne brukte et annet uttrykk mye i sin dagligtale. Det gjaldt bruk av et skriftlig uttrykk i muntlig tale, sikkert noe hun har fra jobben sin. Jeg påpekte det, men fikk nok ikke applaus for å ha sagt det til henne. Noen føler seg nok kritisert hvis man påpeker slikt.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-26, 11:16   #32
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe jeg irriterer meg grønn over, er den utstrakte bruken av «man» når man (!) snakker om seg selv.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-26, 11:46   #33
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tenker jeg er kan være en dialekt-greie, Divine. Ser ihvertfall for meg fisker fra yttersia som uttaler seg og sier man om seg selv.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-26, 12:02   #34
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det tenker jeg er kan være en dialekt-greie, Divine. Ser ihvertfall for meg fisker fra yttersia som uttaler seg og sier man om seg selv.

Jeg trodde også det først, men jeg hører det mer og mer. Yngre folk jeg ser på tv snakker jo i «man»-form absolutt hele f-ings tiden.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-26, 12:06   #35
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fullstendig digresjon: vår forrige direktør snakket så sakte at jeg til slutt ikke orket å gå på allmøtene våre. Jeg så heller opptak av møtene i etterkant på 1,5 i hastighet. Da snakket han omtrentlig i normalt tempo.

Dette kan jeg kjenne meg igjen i. Vi kunne med fordel gjort det samme på en arbeidsplass nær meg.

Jeg hadde en gang en kjæreste som snakka fryktelig sakte, og det plaget meg faktisk litt. Ganske fort forstod jeg hvorfor, da jeg kom hjem til ham: Han var egentlig nordtrønder som hadde kommet til Romerike i forholdsvis høy alder. Dialekten var lagt om perfekt, men det gikk i lav fart.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-26, 12:11   #36
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I det siste har jeg hørt meg selv si "ikke sant" ved stadig flere anledninger, selv om det ikke er en naturlig frase på min dialekt. Når jeg leste denne tråden gikk det opp for meg at det sikkert er en slags språksmitte og jeg skal prøve å skjerpe meg.

Det jeg irriterer meg mest over i dagligtalen er det stadige anglifiseringen, jeg forbinder det med tenåringsspråk, og sliter med å ta voksne folk alvorlig når de i faglige settinger bruker engelske fyllord. Også her kjenner jeg på smitteeffekten, og med to tenåringer i hus må jeg ta meg sammen for å holde på norsken

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-26, 12:13   #37
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg snakker i alle fall fort. Og merker nå når jeg har en datter på ti som gjør det samme at jeg må be henne snakke saktere så alle ordene rekker formes. Jeg vet hvor hun har det fra i alle fall, en ikke absolutt så god venninne sa en gang at man hører bare 1/3 av hva jeg sier, men det er egentlig like greit for resten er sikkert ikke verd å høre likevel.

Jeg har nok noen sånne uvaner med ord jeg sier, men ikke noen jeg kommer på sånn på stående fot i alle fall. Merker det mer på andre enn meg selv.

Gammel 15-01-26, 16:35   #38
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg irriterer meg litt over det at alt er en reise eller opplevelse.

Nei, det er ikke en reise du har tatt når du forteller om at du har gått fra student til ekspert og hva du har gjort mellom der.

Gammel 15-01-26, 16:39   #39
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker uttrykket "med andre ord" helt forskrekkelig mye. Sikkert litt fordi jeg da føler at jeg får lov til å gjenta meg selv i et håp om at budskapet faktisk går inn.

Gammel 15-01-26, 16:45   #40
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg jobber med en som sier "som jeg sier" eller "som jeg pleier å si". Selv om det er ting som aldri sies ellers.

Og når jeg først har lagt merke til sånt er det jo umulig å overhøre videre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.