|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?
Det bruker jeg også. Og Lillebror har spurt meg sikkert åttehundre ganger: Mamma, hvorfor sier du MANN BROR hele tiden??
|
|
|
#42 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Ja, jeg tenker nesten alltid over hvordan jeg snakker, både stilmessig og innholdsmessig. Der gjelder både på jobb, blant venner, familie og ukjente. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
intro
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Kan for øvrig dele at jeg ifølge ungene ofte slenger på et slags «ngh-eeh» på slutten av setningene. Det er fullstendig ubevisst. Nå har det gått så langt at de faktisk har kalt meg «ngengs» i flere år.
|
|
|
|
#44 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En kollega bruker det mye. Det er fryktelig irriterende. Hen bruker det ofte ved forklaringer når hen er usikker og da blir det enda tydeligere at hen er usikker på faget.
|
|
|
#45 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg har sikkert mange sånne, tror jeg, men den jeg jobber mest bevisst med, er at jeg i perioder der jeg jobber mest på engelsk, drar inn mange engelske uttrykk. Det er det eneste jeg virkelig "tar meg selv i".
|
|
|
#46 |
|
ej ikke møjkets heije
|
NØYAKTIG det samme sa mine unger. Etter flere år.
|
|
|
|
#47 |
|
kamerat
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg tror ikke man blir bedre til å formulere seg av å blinke ut enkeltord (eller skifting mellom norsk og engelsk) som fy-fy på generell basis, det blir jo litt som slankekurer med nei-mat. Som så ofte ellers tenker jeg at positiv forsterkning er best. Så jeg synes dere burde gratulere dere selv mentalt hver gang dere synes at dere virkelig fikk sagt noe på en god/effektiv/elegant/morsom måte, og tenke over hva det var som hadde den effekten. Antagelig ikke at dere lot være å si «jo».
|
|
|
#48 |
|
rakkarpus
|
Dette ble jeg nysgjerrig på hvordan høres ut.
|
|
|
#50 |
|
Leser
|
Er "hedging" et faguttrykk (les: Jeg vil vite mer om dette, hva skal jeg google på)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 16-01-26 kl 16:51. Årsak: skrivefeil - kan ikke snakke om språk uten et par leifer ... |
|
|
|
|
|
#51 |
|
kamerat
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Ja, det er et faguttrykk: https://en.wikipedia.org/wiki/Hedge_(linguistics)
|
|
|
#52 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Det er vel (
|
|
|
#53 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg hadde aldri hørt om det i sammenhengen Toffskij bruker det, men syns det er gøy at det også brukes sånn.
|
![]() |
|
|