Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)
Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.
Og dette husker jeg på hver gang jeg ser en unge som slikker skjeien og putter den oppi syltetøyskålen igjen, ser noen som drikker rett fra juice/melkekartongen osv. Jeg tar nytt glass nesten hver gang jeg skal drikke (kanskje derfor HP bare serverer meg halvliterglass med vann? ).
Dette har helt sikkert skjedd mange hundre ganger hjemme hos meg og hos andre hvor jeg har spist, både her og i min oppvekst, og jeg har aldri blitt sjuk av normale bakterier i hjemmet. Har ikke tall på alle gangene jeg har drukket fra venners drikkeflasker på tur, håndballkamp o.l., og gud vet hvor lenge de har stått uten å bli vasket. Har lånt leppepomader, leppestifter og gud-vet-hva. Har aldri blitt sjuk av det. Kan selvfølgelig ha blitt smittet hvis vedkommende har vært sjuk, men vanlige munnbakterier fra en frisk person? Aldri skjedd. Sikkert enorme mengder bakterier, men fortsatt ikke mer enn at kroppen takler det helt fint. Når jeg ikke blir sjuk av det så er det fordi kroppen kjemper ned disse bakteriene, og etterpå tåler jeg dem enda et hakk bedre.
Jeg har forresten heller aldri blitt sjuk av å spise på restaurant i Norge, selv om jeg har spist på steder som i etterkant har blitt stengt av mattilsynet, og hvor det skal ha vært horrible forhold på kjøkkenet.
Så jeg har et svært avslappet forhold til slike ting. Det gjør livet mye lettere. Men hadde jeg av en eller annen grunn hatt svekket immunforsvar hadde jeg nok vært mer forsiktig.