Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow
Opprinnelig lagt inn av My, her.
Jeg regner med forsvarerne kan dette mye bedre enn både meg og deg, så jeg antar bare at de har sine grunner til å legge det fram slik de gjør. De er ikke amatører. Hadde det ikke vært relevant hadde de heller ikke brukt tid på det.
Poenget mitt er at jeg tror forsvarer bevisst kaller han gutt, ikke mann. Jeg tror de bevisst kaller han tenåring når de omtaler livsførsel han bedriver når han er 21. Jeg tror de bevisst bruker setningen "er det rart Marius har følt at han ikke har hatt kontroll over sin skjebne?" etter at de beskriver medietrykket, for å påvirke rettens oppfatning av Marius, for at retten skal få sympati for han, uavhengig av bevisførsel. Og det er ikke relevant i en rettssak der man skal avgjøre tiltaltes skyld eller uskyld. Selvsagt er ikke alt som tas opp i en rettssak relevant, selv om det blir gjort av profesjonelle aktører. Folk gjør også feil i rettssaler. Om medietrykket tiltalte opplever skal tas opp som argument for strafferabatt er noe annet enn å beskrive han som "gutt" når han er 29 år. Men der er vi vel uenige. Jeg tror forsvarer bevisst kaller han gutt/tenåring for å påvirke retten, og jeg synes ikke setningen "er det rart Marius ikke har følt at han har kontroll over sin skjebne" var relevant i noe som skulle være kort bemerkning/kommentar. Hvis det ble brukt i et argument for strafferabatt ville jeg synes det var et relevant argument, som i at det er relevant hvis forsvarer mener dette er et argument for strafferabatt.
Sist redigert av Ine : I går kl 15:38.
|