|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#541 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow
Han har i alle fall omtalt stefar som «pappa» i retten, og omtaler MM og H som «mine foreldre». |
|
|
|
|
|
#542 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowDenne diskusjonen lukter stråmann. At vi påvirkes av alle erfaringer og relasjoner vi har gjennom livet, og aller mest tidlig i livet, er det vel ingen som betviler. Men dette ballet startet med Polyannas skepsis til at god oppdragelse er en livsvarig vaksine mot (systematisk) dårlige valg, og det er det vel heller ikke så vanskelig å være enig i? Ei heller at det ALLTID er MAMMA som er hovedårsaken? Særlig ikke når vi snakker om ordentlig voksne mennesker.
|
|
|
#543 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg mener at voksne mennesker uansett alltid har ansvaret for egne valg, og jeg blir helt kvalm av hvordan det i noen sosiale medier skyldes på moren til denne voksne mannen - og spekuleres/hevdes i publisert materiale om at hun er direkte medskyldig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#544 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow
I de tilfellene hvor det er snakk om kjemiske tilstander i hjernen som gjør at «den problematiske» i veldig liten grad kan påvirkes. For all del, slikt kan være arvelig, så sånn sett er det jo foreldrenes feil. Men i slike tilfeller kan man bare bedrive skadebegrensning og evt medisinering. Ikke alle slike tilstander kan fikses med piller eller terapi, da kan man bare prøve å begrense de negative utslagene. Og på et eller annet tidspunkt har man ikke noen makt lengre.
|
|
|
#545 |
|
villende
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowDet er et godt poeng, gajamor. Tung psykiatri eller andre genetiske forhold som gjør personen lite påvirkbar er et godt eksempel. Sist redigert av Gaia : I dag kl 10:38. |
|
|
|
|
|
#546 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowMen Gaia, du formulerer deg på en måte som fremstår som du har skjønt noe ingen av oss andre har skjønt enda (punkt 1 i ranten over). Du skrev tidligere at du satte pris på at noen andre hadde begynt å formulere seg litt mer undrende, kanskje du skulle vurdert det samme?
|
|
|
#547 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg skjønner hvor du kommer fra, Gaia, og er enig i noe av det du sier, men har kanskje et annet perspektiv?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#548 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowDet er vanskelig å komme inn på temaet uten at det blir sladder, men jeg syns det blir for mye vekt på mor her. Mannen har også en far. Faren er dømt for narkotikahandel, fyllekjøring og vold. I følge folk jeg kjenner som har jobbet med ham så hadde han på den tiden ihvertfall "ikke overdrevent mye empati". Det ble også nevnt psykiatriske diagnoser som ingen av oss har belegg for å sette, siden slikt er opp til bedre utdanna folk å gjøre. Så Marius Borg Høiby har både potensielt, hvis det jeg blir fortalt stemmer, genetisk disposisjon for lite empati, og har hatt en rollefigur i oppveksten som har erfaring med kriminalitet. Om han var aktivt kriminell mens Borg Høiby var liten veit jeg ikke, det kan godt hende han slutta tvert med narkotikabruk, -langing og vold etter at han hadde vært i fengsel for det. Uansett vil selv den perfekte mor (og andre medforeldre) bli gående i motbakke i slike situasjoner.
Litjtausa 06. Lille skatt 07 Sist redigert av gajamor : I dag kl 12:01. |
|
|
|
![]() |
|
|