Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Må man ha president eller konge/dronning?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-26, 13:50   #21
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må man ha president eller konge/dronning?

Jeg vil i hvert fall ikke være i den posisjonen. Mani Hussaini har jeg sansen for. Men forslaget om loddtrekning synes jeg er lett risikabelt, hvis man ikke har en skandalesilingsprosess blant kandidatene først.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-26, 14:08   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg vil i hvert fall ikke være i den posisjonen. Mani Hussaini har jeg sansen for. Men forslaget om loddtrekning synes jeg er lett risikabelt, hvis man ikke har en skandalesilingsprosess blant kandidatene først.

Men skandalen varer bare et år!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-26, 14:10   #23
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi trenger ikke president for å ha noen å vifte med flagg til på 17. mai i alle fall. Man har fint klart seg uten det alle steder utenom i Oslo i alle år.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-02-26, 20:38   #24
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Vi trenger ikke president for å ha noen å vifte med flagg til på 17. mai i alle fall. Man har fint klart seg uten det alle steder utenom i Oslo i alle år.

100 % spot on.

Gammel I går, 16:47   #25
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg forstår ikke helt alle de harselerende kommentarene her. Mener dere virkelig at den jobben som det norske Kongehuset gjør, ikke er viktig og ikke har betydning? At det bare er vinking til 17. mai.-toget? Dere må gjerne harselere, altså, det er ikke det. Men jeg syns dette vitner om en litt manglende forståelse - eller kanskje hukommelse?

For meg var det i alle fall noe ekstra ved at det var Kongen som sa at

Sitat:

Nordmenn er jenter som er glad i jenter, gutter som er glad i gutter, og jenter og gutter som er glad i hverandre.
Nordmenn tror på Gud, Allah, Altet og Ingenting.
Nordmenn liker Grieg og Kygo, Hellbillies og Kari Bremnes.
Med andre ord: Norge er dere.
Norge er oss.

Kongehuset var en samlende kraft etter 22. juli 2011. For ikke å snakke om i 1940. Det er ikke slik at en person som er valgt for en kortere periode vil kunne være i nærheten av like samlende som det kongen er og har vært.

Ja, det er absolutt problematisk at denne maktposisjonen (hvor enn lite makt kongen faktisk har) arves. Men jeg syns i alle fall ikke vi har noe system som fungerer bedre.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 17:44   #26
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Dette trenger vi alle fall ikke et kongehus til. Jeg har aldri sett en kongelig på 17. mai, og jeg kan ikke huske om jeg har sett noen av dem noensinne. Tror ikke det.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 22:14   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ja, det er absolutt problematisk at denne maktposisjonen (hvor enn lite makt kongen faktisk har) arves. Men jeg syns i alle fall ikke vi har noe system som fungerer bedre.

Jeg tror de fleste land som ikke har kongelige mener at de har en system som funker. Rundt 22 % av verdens land er monarkier, og omtrent halvparten av de velfungerende demokratiene er det.

Gammel I går, 22:23   #28
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg hørte en podcast der Simen Velle (av alle ) var gjest, og han snakket om at det som var fint med kongen var at han ikke er politisk så han kan virke samlende i en stadig mer polarisert verden. Hvis en politiker skulle vært president hadde det ikke vært det samme fordi noen/mange vil automatisk være imot pga politisk tilhørighet. Syns han hadde et godt poeng.

Man kan jo gjøre som i Finland der presidenten trekker seg ut av partiet, men vet ikke hvor mye det fungerer i praksis.

Disclaimer: jeg liker kongen .

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 23:56   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg liker også kongen, til en viss grad, men jeg syns en løsning som bare funker når man liker vedkommende er en dårlig løsning. En president som ikke gjør jobben sin kan man kvitte seg med.

Gammel I dag, 10:12   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi blir altfor avhengige av flaks, selv om det nok er et system rundt som sikrer det gøvste.

Mange monarkier har jo overlevd haugevis med elendige konger - rablende gale, onde, dumme, krampesjenerte, men så har det humpet seg til på et vis. Men jeg syns jo ikke det er en GOD løsning, å basere seg på flaks.

Jeg tror både Finland og Island har virkelig samlende presidenter.

Gammel I dag, 10:35   #31
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enig, både Finland og Island virker å ha gode republikk-løsninger, og folket eller nasjonene ser ikke ut til å lide under mangel på monark. Jeg kunne levd veldig fint med Garakhani som president.

Sist redigert av Galathea : I dag kl 11:48.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 11:32   #32
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men skandalen varer bare et år!

Sant nok. Men likevel.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:59.