|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dødsstraff
![]() |
#22 |
flisespikker
|
Ikke sant? (Uten at man av den grunn trenger å mene at alle som mener noe annet enn en selv på alle andre områder nødvendigvis er forskrudde.) For å sitere Terry Pratchett, som jeg jo ofte og gjerne gjør: "He was aware that a wise man should always respect the folkways of others, to use Carrot's happy phrase, but Vimes often had difficulty with this idea. For one thing, there were people in the world whose folkways consisted of gutting other people like clams and this was not a procedure that commanded, in Vimes, any kind of respect at all." (The Fifth Elephant)
![]() |
#23 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: DødsstraffMin første tanke var at dette måtte være en amerikansk undersøkelse, og jeg ble veldig skremt da jeg innså at det ikke var det.
![]() |
![]() |
#24 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er det jo slik at de fleste som blir idømt dødsstraff sitter lenge i fengsel i tillegg til at de bøter med døden. Det er kun i tilfeller hvor den dømte selv ønsker å få dødsstraffen utført så fort som mulig at de kan ta hensyn til det, og iverksette straffen tidligere enn planlagt.
![]() |
#25 |
Truth is in the x-files
|
Fra amnesty.no
![]() |
#26 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: DødsstraffJeg synes at ideen om dødsstraff i prinsippet kan være god, at noen forbrytelser er så ille at de må få en ultimat straff. Men jeg synes også at ingen fortjener å måtte være bøddel, så der er jeg i mot dødsstraff. Dessuten vil det ofte være en ørliten fnugg av tvil om det er den virkelige gjerningspersonen som er tatt, og da ville det jo vært umulig å vekke denne opp fra de døde igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Sv: DødsstraffGenialt Pratchett-sitat, Skilpadda! |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
![]() |
Er det? Hvordan tolker du dette, da?
![]() |
#30 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: DødsstraffSiden du er for dødsstraff, så er du forskrudd og ser selvsagt ikke det andre, normale mennesker ser.
![]() |
#32 |
Aktiv
![]() |
I slike tilfeller hvor det finnes tvil er jeg også imot.
![]() |
#33 |
|
![]() Sv: DødsstraffJeg har full forståelse for at pårørende, ofre og enkeltpersoner generelt ønsker å se et menneske som har gjort noe uhyrlig død. Det er en lang vei fra å forstå et ønske om "hevn", til å sette mord i system. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
flisespikker
|
Ja, jeg tror enda jeg har til gode å møte noen som er for dødsstraff i alle tilfeller, helt uavhengig av forbrytelse og omstendighet.
![]() |
#35 |
Aktiv
![]() |
Dette er ikke et gyldig argument for meg. Det blir alt for svart/hvitt, og dette er som å si at dødsstraff kun praktiseres som skrekk og advarsel, noe som ikke stemmer.
![]() |
#36 |
Aktiv
![]() |
Straff kan umulig være lik i alle tilfeller, enten man er for eller imot dødsstraff, så det er kanskje ikke så rart at du har det til gode
![]() |
#37 |
|
Jeg er veldig spent på å høre gode argument FOR dødsstraff. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
flisespikker
|
Selvfølgelig - jeg synes bare det er litt komisk at så mange dødsstrafftilhengere føler for å presisere at de er bare for dødsstraff i noen tilfeller, altså.
![]() |
#39 |
Aktiv
![]() |
Ja, er det ikke ille å ha meg på FP som går så imot strømmen?
![]() |
#40 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: DødsstraffHadde noen gjort barna mine eller noen jeg er glad i noe riktig vondt eller myrdet noen jeg er glad i, så tror jeg ikke ønsket om dødsstraff hadde vært utenkelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|