Sv: Pris på valp renraset/blanding/motehund
Jeg tenker at renrasede hunder som kan registreres i NKK er en større trygghet for kjøper enn gatemikser, eller designerraser om man vil. NKK setter krav til oppdretterne, og det er mulig å sjekke endel arvelige sykdommer på foreldredyrene og slekta oppover. Dette går ikke an på samme måte for blandinger. Det er for meg en stor forskjell.
Problemet med det mange kaller designer"raser" er markedsføringen, i tillegg til manglende kontroll på stamtavler, arvelige sykdommer osv. Australian cobberdog er et eksempel - de skriver mye rart på den ene oppdrettersiden jeg kjenner til- hunden er allergivennlig (kan ikke garantere det når pelsen kan bli ganske ulik), den liker seg like godt på landet som i byen, i sofaen som på tur osv. De reklamerer med helsetester, men det er vanskeligere for kjøpere å kontrollere dette når det ikke registreres i ett offisielt register.
Folk må bare kjøpe blanding for min del, men jeg syns virkelig ikke det er verdt den prisen enkelte tar for hundene. Noen gjør god butikk av dette altså.