|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Går alt til helvete?Det føles i alle fall slik for meg. Gang på gang kommer det nyhetssaker jeg sliter med å tro er ekte.
|
|
|
#2 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Går alt til helvete?Jeg tenker det viktigste er å gi billigere drivstoff til de som er avhengige av det for det de lever av, tenker da spesielt på landbruket. Vi er HELT avhengig av å ha et fungerende landbruk, som kan forsyne oss med mat, særlig når verden er så ustabil. Da er vi nødt til å sørge for at det er mulig å leve av å dyrke mat. Det er det ikke, hvis bøndene ikke har råd til drivstoff. Det må være mulig å finne en bedre måte å fordele støtten på, til de som trenger det mest. De som ikke har andre alternativ, og de som bruker drivstoff i sin næringsvirksomhet. For oss som bor i tettbygd strøk og kun trenger drivstoff til å frakte oss rundt på en kjapp og behagelig måte kan det godt svi litt, vi bør la bilene stå nå.
|
|
|
#3 |
|
ihuga feminist
Sv: Går alt til helvete?Eller dette med at dødsulykken på Sandvika storsenter har blitt henlagt ettersom "gjerningspersonen er død", når (nesten) alle typer undersøkelser som foretas (og hvor man ikke bare naivt tror at Volvo er ærlige i sin framstilling) tyder på at det er bilen som helt av seg selv har begynt å kjøre og dermed har drept sjåføren. Jeg får helt vondt i meg av den saken.
|
|
|
#4 |
|
ihuga feminist
Sv: Går alt til helvete?
Dette er jeg helt enig i. Men det er ikke populistisk nok å mene det - tydeligvis. Jeg så at kunstgjødsel også kommer til å bli mye dyrere. Det må vi jo faktisk håndtere på et eller annet vis. Jeg får en slags følelse av at de tidligere nevnte partiene bare skal late som om det ikke er en oljekrise. Det ER en oljekrise. Men da kan man faktisk håndtere dette som om det var en krise. Det er fint om folk bruker offentlig kommunikasjon hvis de kan, heller enn å kjøre bil.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Går alt til helvete?Det er jo vanskelig å innrette slike løsninger så de blir treffsikre, og enda mer vanskelig når det skal gjøres i hui og hast og det virker som om det aller viktigste for de ulike partiene er å vinne politisk på det. Sist redigert av Galathea : I dag kl 09:47. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
ihuga feminist
Dette er del av det jeg mener er problematisk. Det viktigste er tydeligvis ikke å finne gode løsninger. Det viktigste er å vinne politisk.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Går alt til helvete?Ja absolutt, jeg deler din frustrasjon over populismen, og med alt Norge kommer til å tjene på usikre tider, kunne vi godt kostet på flere jordmødre, lærere og sykepleiere, og kanskje tredjeklassingen min snart kunne fått sponset ett viskelær på skolen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
heimføing
|
Sv: Går alt til helvete?Men økte drivstoffpriser går på en måte ut over helse også. Hjemmetjenesten ute i kommunene kjører ganske mange mil pr uke, og ute i distriktene går det stort sett i fossilbiler. Så ti kroner økning pr liter utgjør mye i regnskapet. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ute på tur
|
Sv: Går alt til helvete?Jeg tenker at noe av argumentet for å redusere avgifter i denne situasjonen kan være at det reduserer prispresset og inflasjonen. Kanskje det kan redusere sannsynligheten for at rentene økes. Det er en del bransjer som sliter big time nå og om vi igjen får store prisøkninger på transport og materiell så kan det bli stygt for f.eks. byggenæringen.
|
|
|
#11 |
|
ihuga feminist
Sv: Går alt til helvete?Men da må det jo i tilfelle rettes dit hvor det trengs! Ikke generelt til alle, for det er virkelig ikke målrettet i det hele tatt. Og hvordan kan man finne ut hvor det trengs? Jo, man diskuterer det. Snakker sammen. Får innspill. Man går ikke bare ut i media og sier at nå skal vi fikse dette ved å late som om det ikke er en krise.
|
|
|
#12 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Går alt til helvete?Henleggelse av den dødsulykken er absolutt ubegripelig. Det glemte jeg å skrive før i dag. Det at føreren faktisk døde er jo en bedre grunn til å undersøke enn om det gikk bra med ham. Hva hvis det IKKE er menneskelig feil?
|
|
|
#13 |
|
Dragedytteren
|
Landbruket betaler vel ikke veibruksavgift uansett, så avgiftskutt vil ikke hjelpe dem. Jeg synes også det er bedre om pengene går til de som lager maten vår, enn at jeg skal få litt lavere drivstoffkostnader når jeg kjører til hytta.
|
|
|
#14 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Går alt til helvete?Tirsdag var det 70 folk på møte om beredskaps-potetdyrking i Østfold. Hvis noen har tenkt å sette poteter i år så er det lurt å være tidlig ute, det er fare for at leverandørene blir utsolgt. https://klimaostfold.no/2026/03/25/f...kap-pa-kalnes/
|
![]() |
|
|