Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Går alt til helvete?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel I går, 22:06   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Går alt til helvete?

Det føles i alle fall slik for meg. Gang på gang kommer det nyhetssaker jeg sliter med å tro er ekte.

Som dette med at FrP, Høyre, KrF og Sp nå mener det er en kjempegod idé å (midlertidig) fjerne veibruksavgiften slik at drivstoffprisene går ned. Men sjefsøkonom mener det er meningsløst og ekstremt lite målrettet. Hvis poenget er å hjelpe de som har minst, så er denne typen generelle avgiftsfjerninger ikke målrettet. Det er de rike som kjører mest og dermed får mest igjen for avgiftsfjerningen. Det er forresten også de rike som kjøper mest dyr mat og dermed får mest igjen om man skulle halvere momsen.

Hvis man vil hjelpe de som sliter økonomisk, så gi skattelette til de med dårligst råd eller øk pensjon og andre ytelser som gis til de fattige. Slik det er nå, så er dette en massiv overføring til de rikeste. Er det virkelig det man vil? For ikke å snakke om at oljeforbruket faktisk må ned i dagens situasjon. Da er det usolidarisk om rike land subsidierer sine innbyggeres forbruk. Det vil gjøre at prisen blir mye høyere for de som allerede har dårlig råd.

Høyres Nikolai Astrup sier at det haster med å få gjort noe, men hva med å bare foreta en direkteutbetaling da? Det vil koste 4 milliarder å fjerne avgiften fra april til september. Hva med å heller fordele dette utover med 700 kroner til hver nordmann? Så kan man selv velge om man vil gjøre en innsats for å redusere bilkjøringen eller ei?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 22:12   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Jeg tenker det viktigste er å gi billigere drivstoff til de som er avhengige av det for det de lever av, tenker da spesielt på landbruket. Vi er HELT avhengig av å ha et fungerende landbruk, som kan forsyne oss med mat, særlig når verden er så ustabil. Da er vi nødt til å sørge for at det er mulig å leve av å dyrke mat. Det er det ikke, hvis bøndene ikke har råd til drivstoff. Det må være mulig å finne en bedre måte å fordele støtten på, til de som trenger det mest. De som ikke har andre alternativ, og de som bruker drivstoff i sin næringsvirksomhet. For oss som bor i tettbygd strøk og kun trenger drivstoff til å frakte oss rundt på en kjapp og behagelig måte kan det godt svi litt, vi bør la bilene stå nå.

Først Norgespris på strøm, så fjerning av drivstoffavgift. Føler det går i litt feil retning med tanke på utslipp ...

Gammel I går, 22:15   #3
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Eller dette med at dødsulykken på Sandvika storsenter har blitt henlagt ettersom "gjerningspersonen er død", når (nesten) alle typer undersøkelser som foretas (og hvor man ikke bare naivt tror at Volvo er ærlige i sin framstilling) tyder på at det er bilen som helt av seg selv har begynt å kjøre og dermed har drept sjåføren. Jeg får helt vondt i meg av den saken.

Bladet Motor (er du NAF-medlem har du tilgang til sakene) har gjentatte ganger bevist at Volvo ikke er til å stole på i denne typen saker:

Kom rett fra kontroll: Volvo C40 skjøt fart to ganger på samme dag

Tre ganger fastholdt Volvo at ulykkesbilen svingte til venstre. Nå har uavhengige granskere dokumentert at den faktisk svingte til høyre.

Endrer forklaring om ulykkesbilen: Her er vekt*sensoren Volvo sa at ikke finnes

Enken om Sandvika-ulykken: «Jeg kan ikke skjønne hvordan han skulle trykket på pedalen»

Sitat fra sistnevnte artikkel:

Sitat:

• Statens vegvesens eksperter og Volvo har kategorisk slått fast at det ikke var tekniske feil ved bilen og at gasspedalen var aktivert i vel tre sekunder før bilen traff veggen. De formulerer ikke den logiske følgen av dette premisset, at sjåføren derfor selv må ha trykket inn pedalen.
  • Motor har gjennom to rekonstruksjoner på en tilsvarende Volvo XC40-modell, sammenholdt med funn fra de tekniske undersøkelsene av ulykkesbilen, ikke klart å gjenskape et handlingsmønster som underbygger konklusjonene til Vegvesenet og bilfabrikanten.

Gammel I går, 22:21   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg tenker det viktigste er å gi billigere drivstoff til de som er avhengige av det for det de lever av, tenker da spesielt på landbruket.

Dette er jeg helt enig i. Men det er ikke populistisk nok å mene det - tydeligvis. Jeg så at kunstgjødsel også kommer til å bli mye dyrere. Det må vi jo faktisk håndtere på et eller annet vis. Jeg får en slags følelse av at de tidligere nevnte partiene bare skal late som om det ikke er en oljekrise. Det ER en oljekrise. Men da kan man faktisk håndtere dette som om det var en krise. Det er fint om folk bruker offentlig kommunikasjon hvis de kan, heller enn å kjøre bil.

Gammel I dag, 09:16   #5
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er jo vanskelig å innrette slike løsninger så de blir treffsikre, og enda mer vanskelig når det skal gjøres i hui og hast og det virker som om det aller viktigste for de ulike partiene er å vinne politisk på det.

Ja, utslippene skal ned, men folk ser vel først og fremst på totalprisen, ikke andelen avgifter, når de fyller tanken? Så om diesel koster 30 kr og man fjerner f.eks veibruksavgiften er dieselen forsatt dyr nok til at man sparer på den og utslippen går ned. Veibruksavgiften er 3,77 per liter. I januar kostet bensin og diesel ca 20 kr/liter, så vi vil fortsatt sitte igjen med en betydelig prisøkning på drivstoff.

Og så er det dette med at kutt i drivstoffavgifter eller Norgespris er så DYRT. Jada, men Norge AS går så det griner når olje- og strømprisene er høye, det er bare å flytte om litt på budsjettpostene. Om man vil....

Sist redigert av Galathea : I dag kl 09:47.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 09:47   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Det er jo vanskelig å innrette slike løsninger så de blir treffsikre, og enda mer vanskelig når det skal gjøres i hui og hast og det virker som om det aller viktigste for de ulike partiene er å vinne politisk på det.

Dette er del av det jeg mener er problematisk. Det viktigste er tydeligvis ikke å finne gode løsninger. Det viktigste er å vinne politisk.

At AS Norge tjener penger på at oljeprisen er høy betyr ikke nødvendigvis at prisen på bensin og diesel skal gå ned. Kanskje man heller skulle brukt pengene til å ansette flere jordmødre på sykehuset? Eller betale for at jordmødrene på Drammen sykehus får seg pauserom? Jeg syns vi kan forvente at stortingsrepresentanter gjør bedre valg enn den gjengse nordmann, ikke bare lytter til hylekor og gjør slik hylekoret vil, fullstendig uten å skikkelig tenke gjennom konsekvensene.

Gammel I dag, 09:58   #7
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja absolutt, jeg deler din frustrasjon over populismen, og med alt Norge kommer til å tjene på usikre tider, kunne vi godt kostet på flere jordmødre, lærere og sykepleiere, og kanskje tredjeklassingen min snart kunne fått sponset ett viskelær på skolen.

Utjevning fattig-rik gjøres best over skatteseddelen, bare så synd at det er upopulært for politikerne å si det. Men syns også det er rimelig at noe gjøres ut mot folk når prissituasjonen er at slik at det blir vanskelig å utføre jobben sin, og komme seg rundt på nødvendige ærend. Vi er mange i Norge som ikke kan ta t-banen til jobb og våronna står for døra, det er kritisk nok fra før for mange bønder. Skjønner ikke at engangsutbetaling kan avhjelpe situasjonen, det er ikke utjevnende, og fører heller ikke til utslippskutt.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 10:37   #8
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men økte drivstoffpriser går på en måte ut over helse også. Hjemmetjenesten ute i kommunene kjører ganske mange mil pr uke, og ute i distriktene går det stort sett i fossilbiler. Så ti kroner økning pr liter utgjør mye i regnskapet.

Hørte Vedum på radio imorrest snakket om anleggsdiesel, men lavere avgift der hjelper bare en liten del av det som kjøres i jobb og næring.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 11:09   #9
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker at noe av argumentet for å redusere avgifter i denne situasjonen kan være at det reduserer prispresset og inflasjonen. Kanskje det kan redusere sannsynligheten for at rentene økes. Det er en del bransjer som sliter big time nå og om vi igjen får store prisøkninger på transport og materiell så kan det bli stygt for f.eks. byggenæringen.

Gammel I dag, 11:39   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt sagt, Martis!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 12:55   #11
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Men da må det jo i tilfelle rettes dit hvor det trengs! Ikke generelt til alle, for det er virkelig ikke målrettet i det hele tatt. Og hvordan kan man finne ut hvor det trengs? Jo, man diskuterer det. Snakker sammen. Får innspill. Man går ikke bare ut i media og sier at nå skal vi fikse dette ved å late som om det ikke er en krise.

Gammel I dag, 14:03   #12
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Henleggelse av den dødsulykken er absolutt ubegripelig. Det glemte jeg å skrive før i dag. Det at føreren faktisk døde er jo en bedre grunn til å undersøke enn om det gikk bra med ham. Hva hvis det IKKE er menneskelig feil?

Jeg kjenner følelsen av at alt liksom rakner. Vi som er vokst opp med eller som unge voksne har opplevd at verden bare ble bedre, mer demokratisk og mer knyttet sammen, ser nå at det faller fra hverandre. Trygge allianser trues av idioter og sunn fornuft har forlatt bygningen, ja byen, for lenge siden rundt baut.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 14:25   #13
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg tenker det viktigste er å gi billigere drivstoff til de som er avhengige av det for det de lever av, tenker da spesielt på landbruket. Vi er HELT avhengig av å ha et fungerende landbruk, som kan forsyne oss med mat, særlig når verden er så ustabil. Da er vi nødt til å sørge for at det er mulig å leve av å dyrke mat. Det er det ikke, hvis bøndene ikke har råd til drivstoff. Det må være mulig å finne en bedre måte å fordele støtten på, til de som trenger det mest. De som ikke har andre alternativ, og de som bruker drivstoff i sin næringsvirksomhet. For oss som bor i tettbygd strøk og kun trenger drivstoff til å frakte oss rundt på en kjapp og behagelig måte kan det godt svi litt, vi bør la bilene stå nå.

Først Norgespris på strøm, så fjerning av drivstoffavgift. Føler det går i litt feil retning med tanke på utslipp ...

Landbruket betaler vel ikke veibruksavgift uansett, så avgiftskutt vil ikke hjelpe dem. Jeg synes også det er bedre om pengene går til de som lager maten vår, enn at jeg skal få litt lavere drivstoffkostnader når jeg kjører til hytta.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 14:42   #14
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Tirsdag var det 70 folk på møte om beredskaps-potetdyrking i Østfold. Hvis noen har tenkt å sette poteter i år så er det lurt å være tidlig ute, det er fare for at leverandørene blir utsolgt. https://klimaostfold.no/2026/03/25/f...kap-pa-kalnes/

Ja. Verden er på god vei til helvete, og folk er i ferd med å innse det. Men ikke nok til at man er villig til å gjøre skikkelige grep. Nå har vi mulighet til å kutte alvorlig ned på unødvendig bruk av fossile drivstoff. Når til og med flyselskapene begynner å kutte flyginger så er det potensiale for endring. Da er ikke tiden her for å sette prisene kunstig ned. Og det er ihverfall ikke rett tid for renteøkning. Den prisstigningen vi ser nå er ikke vanlige folks skyld, og da nytter det ikke å piske dem. Pisk matvarebutikkene og spekulantene istedenfor, og hjelp folk med å kutte ut fossilt drivstoff.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.