Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Første gang til Italia: hvor?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-26, 20:00   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Første gang til Italia: hvor?

Jeg har aldri vært i Italia! Til høsten tenker jeg å gjøre noe med det. En langhelg, kanskje? Hvor skal jeg reise? Med direktefly. Selg det inn til meg!

Bill.mrk: vintage shopping, kunst, arkitektur og god mat.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-26, 20:07   #2
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Første gang til Italia: hvor?

Bologna.

Gammel 03-04-26, 20:10   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke mye til innsalg.

Gammel 03-04-26, 20:32   #4
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Roma. Fordi alle burde oppleve Roma. Det er egentlig nok å bare gå i gatene, men jeg ville forhåndsbestilt billetter til Vatikanstaten. Besøkt Colosseum og sett litt for mange kirker.

Sorrento: fordi det er en klassisk italiensk havneby med mange muligheter for utflukter. Blant annet båttur til Capri og den blå grotten

Firenze: fordi kunstopplevelser står i kø

Siracusa på Sicilia: fordi det er den mest sjarmerende italienske byen jeg har vært i. Og fordi du kan dra på dagstur til Etna og gå på en vulkan

Jeg har aldri drevet med vintageshopping, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Men sjømaten på Sicilia er fantastisk

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 10:33   #5
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Venezia, fordi det er masse historie, en haug med øyer, masse bruktbutikker, du går eller tar sjøtaxi, det er ikke en bil eller en sykkel og masse historie i hver eneste gate. Du kan vandre i timesvis og se en ny og mer sjarmerende gate enn forrige. Det er kunstmuseer og markeder, og fisken du får er helt utrolig fersk og nydelig.

Jeg var der en liten uke i februar. og selv i regn og surt vær er det en helt nydelig by å vandre rundt i. Det er ekelt å reise med tog og kollektiv rundt omkring. Du er en time fra Verona, og halvannen time fra Bologna.

Gammel I går, 13:20   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker også Roma, som sagt et stykke over, fordi alle burde oppleve Roma. Alle store byer i Europa har bra vintage sjopping. Derfra ville jeg dratt nordover, til Toscana, med både Firenze (kunst!), Siena og Pisa, og ikke minst Chianti-distriktet med alle sine bevarte middelalderbyer og vingårder... Mat! Vin! Absurd vakkert landskap! Et måltid hos den legendariske slakteren i Panzano, søylene i San Gimignano... nevnte jeg vin?

Det er områdene jeg ville prioritert, basert på mine erfaringer. Men selvsagt alt for mye for en langhelg.

Sist redigert av My : I går kl 13:32.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 13:33   #7
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Enig med Roma. I sommer skal vi fly til Bologna så jeg kan fi en oppdatering der. Datteren er mere Fretex enn vintage, men skal nok klare å gi en oppdatering på den fronten også. Vi har imidlertid ikke planlagt noe som helst, verken hotell eller aktiviteter - kanskje på tide å tenke på det?

Gammel I går, 15:16   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Roma! Jeg har reist mye, og ingen by har bergtatt meg på den måten. Det er fullt av folk, så det må man bare forberede seg på.

Men Italia er generelt veldig fint, og maten er superb.

Gammel I går, 19:37   #9
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig meg Venezia! Jeg elsker Italia og har vært flere steder, men Venezia er essensen av det italienske. Perfekt for en kort tur. Roma er også bra, men mer overveldende.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 19:47   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vært mye i Italia, og flest ganger i Roma. Jeg hadde nok startet der som andre nevner. Til sommeren skal vi til Bologna og Ravenna, og det gleder jeg meg veldig til. Bologna har stått på lista i mange år nå.

Sånn ellers vil jeg også slå et slag for en vingård i Toscana eller Piemonte.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel I dag, 12:39   #11
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Å hjelpe meg. Jeg synes nesten du er heldig som har alle de fantastiske byene i Italia foran deg samtidig som du har gått glipp av sååå mye og nå virkelig må være varsom når du gjelder reisetidspunkt for å unngå å gå i kø.

For meg var Bologna den ultimate matbyen i tillegg til at byen er veldig kompakt slik at den er perfekt for en langhelg. Mange fine bygninger men ingen som var helt wow sånn alene, dog er byens arkitektur unik med bueganger over alt og hus i vakre, varme farger. Shoppet ikke da vi var der, så det kan jeg ikke si noe om.

Toscana har det vakreste landskapet og både små og større byer som perler på en snor. Mye mat og vin og sitte på en liten kafe og bare nyte pluss hauger av gamle borger og imponerende kirker. Lucca, Firenze, San Gimignano, Siena etc. (dette er de mest kjente) er alle verdt et besøk, men anbefaler vel heller en rundtur her enn bare en langhelg, evt. langhelg i Firenze utenom høysesong. Chianti (vinområdet) er også nydelig - ligger mellom Firenze og Siena med mange hyggelige byer og vingårder man kan besøke.

Roma har mange snakket om. Vi skal dit i sommer som en del av en rundtur. Arkitekturen er fantastisk med høydepunkter rundt hver hjørne, noen av dem ikke en gang nevnt i guidebøker. Vi har sett "alt" før, og skal bare rusle i smågater, sitte på cafeer og vintage-shoppe i sommer så da jeg kan rapportere om det når vi er tilbake.

Sist men ikke minst må vi jo nevne Cinque Terre (de fem små landsbyene man kan gå mellom, evt. ta båt eller tog) og Amalfikysten (Amalfi, Positano, Ravello) som er overjordisk vakre steder med fargerike hus som klamrer seg oppover i fjellene med nydelig kyst utenfor. Dessverre er det kun laaaangt utenom turistsesongen av man får gleden av å oppleve disse uten å gå i kø, men selv midt på sommeren med fullt av folk er disse et syn. Gitt turistmengden må man lete litt mer enn vanlig for å finne autentisk mat og butikker uten souvenirer her, men det er så absolutt mulig.

Nå har vi ikke engang begynt å snakke om Sicilia, Puglia og Umbria som alle tre er kjempefine. Du har rett og slett planene klare for ferier i de neste fem årene - minst!!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 14:36   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Takk for gode og entusiastiske tips! Jeg tror vi skal starte i en by, og vi har ikke lyst til kjøre eller bruke tid på å humpe avgående på buss. Så kanskje Roma, Firenze eller Venezia? Vi har snakket om september/oktober.

Gammel I dag, 17:36   #13
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Venezia bir veldig fin så fort man kommer vekk fra Markusplassen. Og den er definitivt fotgjengervennlig - da vi var der (og fortsatt brukte guidebøker på papir), brukte vi en halv dag til å "gå oss bort i Venezia" med litt veiledning - det var gøy og spennende å komme seg litt unna. Vi fant hyggelige områder hvor folk bodde, koselige kafeer, et torg med masse blomster og grønnsaker og frukt, og et annet med fiskehall og superdeilig sjømat.

Og Venezia er ikke stor, så det er bare å kjøre på. Vi bodde på en superhyggelig hotell som jeg ikke klarer å huske navnet på - det var ikke mange kvadratmeter rom, men desto fler kubikkmeter, og utrolig lekkert med venezianske speil og lekkert bad. Vi var der i uke 40, og det var helt nydelig vær.

Jeg synes Toscana er fantastisk, men vi hadde bil da vi var der, så vi kjørte rundt og var både i Firenze, Siena, hos slakteren i Panzano, flere nydelige landsbyer i Greve in Chianti, og vi bodde i San Gimingani - i et gammel kloster som var gjort om til AirBnB. Vent ikke hvordan det funker uten bil.

Roma er fantastisk - og jeg vil gjerne tilbake dit. Neste gang tror jeg jeg vil bo i Trastevere. Sist vi var i Roma, fant vi et fantastisk, men veldig folksomt marked i Trastevere med massevis av retro og antikke greier.

Jeg synes jeg har fått fantastisk mat uansett hvor jeg har vært i Italia, med unntak av en restaurant på pizzaen rett ved Galleri Uffizi i Firenze - antakelig hadde de alt for god tilgang på turister der, og trengte ikke at folk kom tilbake.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.