|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Ja altså, når søsken konfirmeres 3-4 år senere, gir dere samme beløp eller justerer litt for den økonomiske pengegaloppen i samfunnet? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Ja, det lurer jeg også på, og en annen ting, om storesøster har fått bunad, får lillebror pengegave lik verdien av bunad..? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Javel?
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Vi ga ikke bunadsverdi i pengegave til sønnen. Han skal få bunad i voksen alder dersom han ønsker det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Har ikke indeksregulert konfirmasjonsgave, til tross for fem år mellom eldste og yngste.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
koko
|
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Tenkte å justere litt opp og guttekonfirmanten no får ikkje pengar tilsvarande det jentekonfirmanten sin bunad er verdt i tillegg.
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Vi hadde en for 3 år siden og en nå og en om fire år.... spørs pm det må noe indeksregulering til, men det gjør nok ikke slekta ellers.
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?
Jeg gjorde ikke det, nei. Eldste, jente, fikk bunad. Yngste, gutt, fikk tilskudd til båt (og betalte resten selv). Begge fikk noe de ønsket seg veldig. Ingen av dem klaget eller syntes det var urettferdig.
|
|
|
#9 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Vi gjorde ikke det, 9 år mellom eldste og yngste og alle fikk en pengegave. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Nei, ikke egentlig for de i utgangspunktet er ulike. Alle får et utvekslingsår/studieår i utlandet, og det er store variasjoner i kostnader på hvor man reiser (det merket vi til gangs med Eldste). Ender én eller flere av de å ikke dra ut, så får vi tenke ut noe annet, men gaven er uansett ikke et fast beløp.
|
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Vi har ikke indeksregulert konfirmasjonsgaver.
|
|
|
|
#12 |
|
heimføing
|
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Hvis man gir en ting så indeksjusterer den seg selv. Ingen av mine er konfirmert, men de har fått den samme tingen fra meg i gave ved samme alder, og den hadde steget betraktelig i pris på femten år... |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Nei, det har vi ikke gjort.
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Vi gjorde ikke det, selv om det er fire skoleår mellom de. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Da moren min spurte meg nylig hvor mye hun hadde gitt til datteren min for 5 år siden, fortalte jeg beløpet. Jeg sjekket det indeksregulerte beløpet, og vi var begge enige i at det var det som bør gis denne gangen. En tidligere kollega av meg hadde økonomipodkast, og hun snakket om viktigheten av dette, så det rådet følger vi nok. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Javel?
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?I mitt tilfelle er det ikke til egne barn, men nær slekt. Jeg har endt med å justere litt opp. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Vi kommer nok til å justere. Mellom egne barn var det ikke så aktuelt. Men mellom nieser og nevøer er det stor aldersforskjell, så dette må vi tenke på. Vi har allerede tenkt tanken med tanke på forskudd på arv, så ukjent er det ikke.
|
|
|
#18 |
|
intro
|
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Jeg husker ikke hva vi ga til nevø for tre år siden, og nå står søstera for tur.
|
|
|
|
#19 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Barna får sertifikat i konfirmasjonsgave, så det indeksregulerer seg på et vis selv. Det er ni år mellom mine, så vi ville nok ha hatt det i tankene om det var pengegave vi skulle gi.
|
|
|
#20 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Indeksjusterer man konfirmasjonsgave mellom søsken?Vi gjorde det.
|
![]() |
|
|