Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Økt tiltrekning mot religion blant unge gutter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-26, 10:29   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Økt tiltrekning mot religion blant unge gutter

I følge NRK så ser man en trend at unge gutter søker mer mot religon enn tidligere.

Vi ser også at det er en økende trend med fremadvoksende høyreekstremister her i landet. (Her finnes det mange artiker. Her er hva PST sier; https://www.pst.no/kunnskapsbank/hve...eekstremister/)

Er det påvirkningen fra over dammen vi ser her?

Hva tenker dere er grunnen til at vi har en sterkt økende trend mot det konservative?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-26, 11:37   #2
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Økt tiltrekning mot religion blant unge gutter

Jeg syns utviklingen er litt skremmende. Og ikke minst synes jeg det er trist. At mange års kvinnekamper nå nesten må tas opp igjen. (Kanskje ikke like mye her i Norge, men hvis trenden fra USA sprer seg hit, så vil vi nok merke det)

Men jeg lurer veldig på hvorfor?
Har vi det ikke egentlig ganske bra her i Norge? Lav arbeidsledighet? Ingen krig og store konflikter som rammer oss direkte. (Indirekte dog med høye drivstoffpriser ol.)

Gammel 04-05-26, 13:25   #3
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker at det er fordi bildet av gutter, som formidles i media, er at de sliter og at jenter klarer seg bedre. De fleste religioner har vel en innebygget misogyny, som favoriserer menn og sier at kvinnen skal være mannen underdanig. Dette kan vel være tiltrekkende da? I tillegg så er jo verden ganske ustabil og uforutsigbar for tiden, så en søken mot tradisjonelle verdier og religion er vel ikke helt overraskende.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-26, 16:25   #4
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tenker at det er en modernitetangstreaksjon på å miste en urettmessig privilegert posisjon når kvinner er blitt mer uavhengige.
Da kicker nostalgi og søken mot gode, gamle dager da alt fant sin plass i naturlige hierarkier som favoriserer menn inn.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-26, 16:38   #5
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes det blir feil å kun trekke frem likestilling/kvinnesyn fra artikkelen du lenket til, hvor det står mange flere mulige forklaringer på at gutter er blitt mer spirituelle. For tidligere var det mest jenter. Der er det ingen økning, mens guttene begynner å bli like religiøse som jenter.

Jeg tror det har vel så mye med at pendelen har snudd fra å bli mer sekulær. Barn og unge i dag blir ikke like mye introdusert for religion fra tidlig alder og oppdager det kanskje mer selv, og synes det er spennende og interessant. Synes ikke det bare er negativt. Det er mange positive ting ved religioner. Vi lever i en verden som er i stor endring, og utviklingen går i retur i stedet for framover som vi 50-åringer opplevde i vår ungdom. Trenden blant gutter er visst ekstra sterk i Finland som jo har mye mer fokus på sikkerhetssituasjonen til Russland som de har en lang grense til og det at de ble medlem i Nato. Mange unge finske menn ser at de kan bli dratt inn i en krig og har derfor søkt seg til religion.

Ikke alle religiøse retninger er like mot likestilling heller. Også den norske kirke, som er ganske så moderat, opplever økning i nye medlemmer. Men det er nok fremdeles sånn, akkurat som i politikken, at gutter er mer konservative enn jenter.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 08:42   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke også et sterkt innslag av å finne et sted hvor man er en del av et fellesskap? Og at den opplevelsen kan trumfe både politikk og religion.

Gammel I går, 08:47   #7
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Er det ikke også et sterkt innslag av å finne et sted hvor man er en del av et fellesskap? Og at den opplevelsen kan trumfe både politikk og religion.

ja, jeg lurer på om dette også er svært drivende.
Og da lurer jeg på om vi kanskje svikter i tilbudene til ungdommene her i landet? Er det for få felles arenaer hvor unge gutter føler seg velkommen?

Gammel I går, 09:24   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fellesskap og å søke en høyere mening i en verden som går litt av skaftet, tror jeg er like naturlige forklaringer som at de nødvendigvis er så gammeldagse (selv om det nok også ligger der).

Gammel I går, 10:20   #9
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Så lenge de ikke styrer hva jeg, som kvinne kan få lov til og ikke får lov til å gjøre, så kan jeg leve med gutters og unge menns religiøse tiltrekning. Jeg synes likevel det er en smått skummel utvikling.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel I går, 10:57   #10
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Klart det ikke bare er likestilling som virker negativt inn på min erfaring med menneskeskapte trossystemer som religioner.

Jeg har vært for eksponert for det kristenkoservative bibelbeltet i Østfold til å anse aktiviteten og holdningene som et positivt samfunnsbidrag.

Jeg har så klart ingenting imot det Kirkens bymisjon driver med, men har intet behov for å ha en religiøs forklaringsmodell.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 11:42   #11
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Det er viktig å nyansere her, mellom holdninger i f eks DNK og mer konservative alternativer. Jeg er ikke skremt over en økning i kristne gutter som søker til DNK, men, liker ikke de konservative kirkesamfunnene teologi og syn på kjønn.
Og så er det dette med pendelen som stadig svinger…og jeg ser at den likestillinga vi har nå blir veldig selvfølgelig for mange, og ikke settes pris på og kjempes for så mye blant en del unge lenger. Det er skremmende.

Gammel I går, 14:01   #12
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Og så er det dette med pendelen som stadig svinger…og jeg ser at den likestillinga vi har nå blir veldig selvfølgelig for mange, og ikke settes pris på og kjempes for så mye blant en del unge lenger. Det er skremmende.

Ja, folk må gjerne være så religiøse/konservative de bare vil på privaten, problemet er at det fort blir sånn at deres strenge moral også tas inn i politikk og lovverk og dermed skal gjelde alle oss andre, selv om vi ikke tror på guden som har laget reglene.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 14:15   #13
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Ja, folk må gjerne være så religiøse/konservative de bare vil på privaten, problemet er at det fort blir sånn at deres strenge moral også tas inn i politikk og lovverk og dermed skal gjelde alle oss andre, selv om vi ikke tror på guden som har laget reglene.

Har du belegg for eller eksempler på at det ofte blir sånn?

Gammel I går, 14:20   #14
Galathea

Galathea sin avatar

Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, i USA og Polen f.eks så har de strammet inn abortrettighetene kraftig, på bagrunn av konservative strømninger i politikken. Flere land , både i Amerika og i Europa går i motsatt retning når det gjelder skeives rettigheter. Bare tatt fra hukommelsen i hui og hast, har ikke tid nå til å søke opp eksempler.
Her hjemme er Krf heldigvis et bittelite parti, men de går jo i bresjen for å endre abortloven og flere Pride-uvennlige forslag (juni nærmer seg, årets Pride-utspill er nok gryteklart, bare vent). Altså, at KrfU-lederen mener det er galt å ta abort etter voldtekt kunne jo vært hennes problem, men når hun er politiker som ønsker å endre abortloven pga sitt kristenkonservative livssyn, så blir det jo også mine døtres problem. Selv om de har et annet personlig livssyn.

Sist redigert av Galathea : I går kl 14:27.
Gammel I går, 15:13   #15
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Standard

I utlandet ja, men i Norge så gikk det faktisk motsatt vei med abortloven da Erna Solberg lokket KrF til å velge blå side i retningsvalg med å stramme inn abortloven. Det hadde motsatt effekt og førte til en liberalisering av abortloven.

Gammel I går, 15:54   #16
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

I utlandet ja, men i Norge så gikk det faktisk motsatt vei med abortloven da Erna Solberg lokket KrF til å velge blå side i retningsvalg med å stramme inn abortloven. Det hadde motsatt effekt og førte til en liberalisering av abortloven.

Noe jeg er glad for.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel I går, 16:56   #17
Galathea

Galathea sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Jeg oppfatter at KRF har dreid ganske kraftig i konservativ retning de siste åra, mulig det kun er retorikken, jeg nekter å lese partiprogrammet. Henger nok sammen med de konservative strømningene i USA og til dels her hjemme, og interessant at det er ungdomspartiet som går lengst. Heldigvis har det ikke utrettet noe for oppslutningen, håper detskyldes at disse miljøene ikke er så store i Norge.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.