|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Tidsklemma
|
Økt tiltrekning mot religion blant unge gutterI følge NRK så ser man en trend at unge gutter søker mer mot religon enn tidligere.
|
|
|
|
#2 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Økt tiltrekning mot religion blant unge gutterJeg syns utviklingen er litt skremmende. Og ikke minst synes jeg det er trist. At mange års kvinnekamper nå nesten må tas opp igjen. (Kanskje ikke like mye her i Norge, men hvis trenden fra USA sprer seg hit, så vil vi nok merke det)
|
|
|
|
#3 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Økt tiltrekning mot religion blant unge gutterJeg tenker at det er fordi bildet av gutter, som formidles i media, er at de sliter og at jenter klarer seg bedre. De fleste religioner har vel en innebygget misogyny, som favoriserer menn og sier at kvinnen skal være mannen underdanig. Dette kan vel være tiltrekkende da? I tillegg så er jo verden ganske ustabil og uforutsigbar for tiden, så en søken mot tradisjonelle verdier og religion er vel ikke helt overraskende.
|
|
|
#4 |
|
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Økt tiltrekning mot religion blant unge gutterJeg tenker at det er en modernitetangstreaksjon på å miste en urettmessig privilegert posisjon når kvinner er blitt mer uavhengige. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
fri
|
Sv: Økt tiltrekning mot religion blant unge gutterSynes det blir feil å kun trekke frem likestilling/kvinnesyn fra artikkelen du lenket til, hvor det står mange flere mulige forklaringer på at gutter er blitt mer spirituelle. For tidligere var det mest jenter. Der er det ingen økning, mens guttene begynner å bli like religiøse som jenter. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Økt tiltrekning mot religion blant unge gutterEr det ikke også et sterkt innslag av å finne et sted hvor man er en del av et fellesskap? Og at den opplevelsen kan trumfe både politikk og religion.
|
|
|
|
#7 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Økt tiltrekning mot religion blant unge gutter
ja, jeg lurer på om dette også er svært drivende.
|
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Økt tiltrekning mot religion blant unge gutterFellesskap og å søke en høyere mening i en verden som går litt av skaftet, tror jeg er like naturlige forklaringer som at de nødvendigvis er så gammeldagse (selv om det nok også ligger der).
|
|
|
#9 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Økt tiltrekning mot religion blant unge gutterSå lenge de ikke styrer hva jeg, som kvinne kan få lov til og ikke får lov til å gjøre, så kan jeg leve med gutters og unge menns religiøse tiltrekning. Jeg synes likevel det er en smått skummel utvikling. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Økt tiltrekning mot religion blant unge gutterKlart det ikke bare er likestilling som virker negativt inn på min erfaring med menneskeskapte trossystemer som religioner. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Økt tiltrekning mot religion blant unge gutterDet er viktig å nyansere her, mellom holdninger i f eks DNK og mer konservative alternativer. Jeg er ikke skremt over en økning i kristne gutter som søker til DNK, men, liker ikke de konservative kirkesamfunnene teologi og syn på kjønn.
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, folk må gjerne være så religiøse/konservative de bare vil på privaten, problemet er at det fort blir sånn at deres strenge moral også tas inn i politikk og lovverk og dermed skal gjelde alle oss andre, selv om vi ikke tror på guden som har laget reglene. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
fri
|
Har du belegg for eller eksempler på at det ofte blir sånn? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Sv: Økt tiltrekning mot religion blant unge gutterJa, i USA og Polen f.eks så har de strammet inn abortrettighetene kraftig, på bagrunn av konservative strømninger i politikken. Flere land , både i Amerika og i Europa går i motsatt retning når det gjelder skeives rettigheter. Bare tatt fra hukommelsen i hui og hast, har ikke tid nå til å søke opp eksempler. Sist redigert av Galathea : I går kl 14:27. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
fri
|
Sv: Økt tiltrekning mot religion blant unge gutterI utlandet ja, men i Norge så gikk det faktisk motsatt vei med abortloven da Erna Solberg lokket KrF til å velge blå side i retningsvalg med å stramme inn abortloven. Det hadde motsatt effekt og førte til en liberalisering av abortloven. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Noe jeg er glad for. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Jeg oppfatter at KRF har dreid ganske kraftig i konservativ retning de siste åra, mulig det kun er retorikken, jeg nekter å lese partiprogrammet. Henger nok sammen med de konservative strømningene i USA og til dels her hjemme, og interessant at det er ungdomspartiet som går lengst. Heldigvis har det ikke utrettet noe for oppslutningen, håper detskyldes at disse miljøene ikke er så store i Norge. |
|
|
|
![]() |
|
|