Sv: Dødsstraff
Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.
Det var vel ikke helt det jeg sa? Jeg sa at å kalle andres meninger forskrudde, hjernedøde, eller hva det nå alt er som er blitt sagt i denne tråden, er usaklig. Poenget mitt er at hva du måtte mene om min mening har ingen betydning for diskusjonen, jeg mener det jeg mener og vice versa. Du må gjerne diskutere argumenter for ditt standpunkt, men det hjelper lite å diskutere hvor forskrudd du synes andre er.
Vel, i moralske diskusjoner er det jo nettopp det man gjør. Der vil man uansett (om ikke annet implisitt) si at den andres mening er gal. Hvis jeg feks er for utroskap og du er mot utroskap så går det ikke an at en av oss hevder meningen sin uten at man nedvurderer den andres mening.
Moralske diskusjoner har lite med argumentasjon å gjøre. Det er også ofte slik diskusjoner som blir skikkelig hete, typisk eksempel er abort (eller enda verre; senabort). Dødsstraff er jo også en typisk moralsk diskusjon.