Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Nøstebarn ullfleece

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-07, 22:30   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Nøstebarn ullfleece

Har kjøpt ein Nøstebarn ullfleece-dress. Det står at den skal håndvaskast, men det gidder eg vel ikkje Skal eg ta sjansen på å vaske den i maskina på ullprogram med kaldt vatn eller tredve grader?

Erfaringar anyone?

Gammel 05-09-07, 22:31   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nøstebarn ullfleece

Jeg vasker våre i maskin, men regn med litt krymp.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 22:33   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neineinei!!! Aldri!
Hvertfall ikke med vår maskin, det er vel forskjell fra maskin til maskin kanskje. Men jeg har 2 nøstebarnplagg som har endt opp som litt stive dukkeplagg etter "det går sikker greit"-runder på ullprogram i maskina. Og et eller 2 plagg som har tatt sin død etter 60-gradersvask (gubben bryr seg ikke så mye om vaskeanvisninger).

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 22:34   #4
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vasket på 30 grader ullprogram med vaskemiddelet fra Nøstebarn. Det går helt fint, det krymper litt, men håndvasking utgår så da kjøper jeg heller plaggene litt større.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 22:35   #5
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Ullprgram med milo eller annet passende middel. Det funker greit.

Gammel 05-09-07, 22:37   #6
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Og et eller 2 plagg som har tatt sin død etter 60-gradersvask (gubben bryr seg ikke så mye om vaskeanvisninger).

Festlig. Mannen min slipper ikkje til i vaskekjellaren. Det er mitt fri-område

Gammel 05-09-07, 22:38   #7
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg vasket på 30 grader ullprogram med vaskemiddelet fra Nøstebarn. Det går helt fint, det krymper litt, men håndvasking utgår så da kjøper jeg heller plaggene litt større.

Håndvask utgår her også. Dressen er stor nok til å tåle litt krymping. Då gjer me eit forsøk, trur eg

Gammel 05-09-07, 22:41   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer helt an på hvordan ditt ullprogram "fungerer". JEg har fått dette forklart, men husker ikke greia. Noe med hvordan den "gjør" det. En variant tar knekken på Nøstebarnplaggene. En annen gjør det ikke. Vår gjør det ikke. Jeg vasker på 30 grader ullprogram og det går helt fint.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 22:43   #9
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper nøstebarnklærne 2 til 3 størrelser for store, slik at de skal tåle litt vask uten å bli for små. Ullprogram og milo funker her.

Gammel 05-09-07, 22:46   #10
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Ullprogram og Milo har funket fint her også. Helt til LøveMannen valgte et helt annet program...Da ble den gode myke ullfleece dressen til en hard liten sak...Heldigvis var det på slutten av sesongen og den var iferd med å bli for liten.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 22:48   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, de krymper litt i alle maskiner, men poenget er at dersom ullprogrammet er av feil type har jeg skjønt det som om plagget blir omtrent ødelagt.
Jeg vasker forresten med ullvaskemiddel kjøpt på Nøstebarn. Veldig fornøyd med det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 23:04   #12
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høy sentrifugering tar virkelig knekken på ull. Det er blandingen varme og bevegelse som er saken.

Gammel 05-09-07, 23:30   #13
Albertine
Passiv

Standard

Jeg vasket Nøstebarnfleece i maskin for første gang i dag. Eget ullprogram på 40 grader (pussig nok) og skånsom sentrifugering. Og det ble skikkelig fluffy og delikat. Ikke krympa det heller. Strålende fornøyd.

Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 10:56   #14
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Har du en god maskin så kan du vaske det på 30 graders ullprogram eller kald ullprogram. Du bør ikke bruke milo til ubehandlet ull men nøstebarn sitt ullvaskemiddel. Du må nok regne med litt krymp ja.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 11:02   #15
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil anbefale det å bruke kaldt program, med mindre du vet at maskinen din skyller med samme temperatur som den vasker med på 30-graders ullprogram. Jeg vasker all ubehandlet ull på kald ullprogram.

Det er ikke temperaturen i seg selv som er problemet for ull, det er endring i temperaturen. Det går f.eks. fint an å koke ammeinnlegg i ubehandlet ull, så lenge man legger dem i kaldt vann, varmer opp langsomt, og avkjøler i samme vann over så lang tid som det naturlig tar for vannet å bli kaldt.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 11:05   #16
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vasker alt i maskin. Ulltøyet tar jeg på ullprogram med enten Nøstebarn vaskemiddel eller Troll sin. Fungerer helt flott

Gammel 06-09-07, 11:24   #17
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vasker aldri Nøstebarnklær i maskin - de mister den lette luftige kvaliteten, synes jeg. Dessuten trengs de og vaskes så sjelden, så her er det bare håndvask som gjelder. Med så lite bevegelse av tøyet som mulig. Er kjempestreng på det, og mannen får ikke lov til å vaske nøstebarntøyet fordi han vrir og kryster på det. Men så holder det seg fint i åresvis også.

Sist redigert av Tangina : 07-09-07 kl 20:17. Årsak: en av mine mange og/å-feil. :gaah:
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 18:38   #18
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Nøstebarn ullfleece

Det hender Nøstebarnullen går i maskinen her, men da på 30 grader ullvaskeprogram (ny maskin) og med sentrifugen på laveste. Og ullvaskemiddel fra Helios (Milo på ubehandlet ull er drepen).

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 20:40   #19
tiril
Passiv

Standard

Vasker ALLTID nøstebarn kleda for hånd, med såpestykke fra bånsull til 20 kroner. Fungere supert! Har og den fleece dressen,ville aldri tørt å putte den i noko maskin....luftige og mjuke dressen

Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 20:50   #20
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Har og den fleece dressen,ville aldri tørt å putte den i noko maskin....luftige og mjuke dressen

Den har vi også. Den er så nydelig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.