Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dødsstraff

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-07, 22:39   #1
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Meget mulig jeg er usakelig og lite diplomatisk, men jeg synes uansett at det er noe forskrudd å mene at det å ta livet av andre er en ok ting å gjøre.

Hør på setningen; Det er greit å drepe andre mennesker. Det høres ganske forskrudd ut, ikke sant?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 22:47   #2
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Hør på setningen; Det er greit å drepe andre mennesker. Det høres ganske forskrudd ut, ikke sant?

Det går jo ærlig talt ikke an å vinkle dødsstraff slik. Dette er jo helt uten sammenheng. Hadde jeg hørt noen si det slik uten noe som helst bakgrunn for det ville jeg vært enig i at det høres forskrudd ut. Jeg mener heller ikke at det er greit å drepe andre mennesker, men vi snakker ikke om å henrette den tilfeldige mann i gata, men forbrytere som faktisk har utført horrible og umenneskelige gjerninger mot uskyldige, og som mulig vil gjenta handlingene enten i samfunnet eller fengsel.

Gammel 05-09-07, 22:51   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.

Det går jo ærlig talt ikke an å vinkle dødsstraff slik.

Jo, det er klart det går an. Å henrette noen er å drepe dem. Jeg synes ikke det er greit eller moralsk forsvarlig å drepe noen med fullt overlegg, enten det er tilfeldige forbipasserende eller folk man har sterk grunn til å mislike.

Gammel 05-09-07, 23:12   #4
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jo, det er klart det går an. Å henrette noen er å drepe dem. Jeg synes ikke det er greit eller moralsk forsvarlig å drepe noen med fullt overlegg, enten det er tilfeldige forbipasserende eller folk man har sterk grunn til å mislike.

Jeg synes ikke det er moralsk forsvarlig å la kriminelle som uten tvil har drept uskyldige fortsatt få sjansen til å gjenta sine ugjerninger mot andre uskyldige. Jeg synes det blir litt på kanten å sammenligne det med å drepe tilfeldig forbipasserende eller folk man har sterk grunn til å mislike. Jeg mener forbrytere med en slik bakgrunn har sagt fra seg livets rett da de tok sine ofres. Og jeg kan overhodet ikke se logikken i sammenligningen av staten som retts- og straffesystem og en tilfeldig forbryter som en dag går ut for å kappe hodet av en sjuåring.

Sist redigert av Anonyma : 05-09-07 kl 23:22.
Anonyma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 23:15   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er moralsk forsvarlig å la kriminelle som uten tvil har drept uskyldige fortsatt få sjansen til å gjenta sine ugjerninger mot andre uskyldige. Jeg synes det blir litt på kanten å sammenligne det med å drepe tilfeldig forbipasserende eller folk man har sterk grunn til å mislike. Jeg mener forbrytere med en slik bakgrunn har sagt fra seg livets rett da de tok sine ofres. Og jeg kan overhodet ikke se logikken i sammenligningen av staten som retts- og straffesystem og en tilfeldig forbryter som en dag går ut for å kappe hodet av en sjuåring.

Nei, vi mener åpenbart veldig ulike ting om dette, og det høres nesten ut som om du mener mine meninger er like provoserende som det jeg synes de holdningene du uttrykker er. (Dessuten synes jeg det er rimelig usaklig å trekke inn navnet på et mordoffer - det har i alle fall ingenting med diskusjonen å gjøre, i motsetning til det å ytre seg om andres meninger.)

Sist redigert av Skilpadda : 05-09-07 kl 23:32.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 23:22   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Dessuten synes jeg det er rimelig usaklig å trekke inn navnet på et mordoffer - det har i alle fall ingenting med diskusjonen å gjøre, i motsetning til det å ytre seg om andres meninger.)

Som sagt tidligere, jeg har ingen problemer med å forstå ønsket om å fjerne sånne kryp fra jordens overflate. Allikevel er ikke det ønsket grunn nok til å sette drap i system.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 23:32   #7
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Som sagt tidligere, jeg har ingen problemer med å forstå ønsket om å fjerne sånne kryp fra jordens overflate. Allikevel er ikke det ønsket grunn nok til å sette drap i system.

Veldig enig, alfaCharlie!

Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 23:24   #8
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Standard

(Dessuten synes jeg det er rimelig usaklig å trekke inn navnet på et mordoffer - det har i alle fall ingenting med diskusjonen å gjøre, i motsetning til det å ytre seg om andres meninger.)

Ok, jeg tar det til etterretning og fjerner det fra mitt innlegg, så kan du kanskje fjerne det fra sitatet også.

Gammel 05-09-07, 23:28   #9
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Standard

Nei, vi mener åpenbart veldig ulike ting om dette, og det høres nesten ut som om du mener mine meninger er like provoserende som det jeg synes de holdningene du uttrykker er.

Nei, meningene dine provoserer meg ikke, jeg prøver bare å få frem mitt poeng i hvordan jeg ser saken.

Gammel 05-09-07, 23:17   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg synes det blir litt på kanten å sammenligne det med å drepe tilfeldig forbipasserende eller folk man har sterk grunn til å mislike.

Jeg tror du misforstod litt - jeg mener at det å henrette dømte forbrytere er å ta livet av folk fordi man har sterk grunn til å mislike dem. Kan ikke se det minste "på kanten" med den sammenligningen.

Gammel 05-09-07, 22:53   #11
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går jo ærlig talt ikke an å vinkle dødsstraff slik. Dette er jo helt uten sammenheng. Hadde jeg hørt noen si det slik uten noe som helst bakgrunn for det ville jeg vært enig i at det høres forskrudd ut. Jeg mener heller ikke at det er greit å drepe andre mennesker, men vi snakker ikke om å henrette den tilfeldige mann i gata, men forbrytere som faktisk har utført horrible og umenneskelige gjerninger mot uskyldige, og som mulig vil gjenta handlingene enten i samfunnet eller fengsel.

Hvis dødsstraff ikke er å drepe andre mennesker, hva er det da? Og justismord skjer - tenk om de tar livet av en uskyldig?!

Dødsstraff er barbarisk og primitivt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:19.