|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Dødsstraff
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Leser
|
Forskjellen er vel at man som individ har en bedre kontroll på om man skal ende opp som død eller ikke (altså, i det lange løp ender vi jo alle opp som døde). I en rettsstat (noe som jeg egentlig tviler på at USA er, men la oss holde USA utenom) vil man med sine handlinger kunne hindre at man blir henrettet. Blir man utsatt for en psykotisk lystmorder hjelper det ikke at man lever "rett" også krig har regler. (I alle fall i teorien, det finnes mange typer kriger også. Det er stor forskjell på en krig hvor man følger genevekonvensjonen og etnisk renskning som foregår i Darfur.)
![]() |
#204 |
Leser
|
Norge var jo på amnesty sin fy-liste fordi vi hadde dødsstraff i krigstid, det er vel ikke så lenge siden den ble fjernet? :Oldis: Så vidt jeg husker var det ikke mye oppstuss da den ble tatt vekk, ikke mye tog i gatene etc.
![]() |
#206 |
Passiv
|
![]() Sv: Dødsstraff[quote=alfaCharlie;540929]I følge Wikipedia avskaffet Norge dødsstraff så sent som i 1979. *lettere sjokkert*[/quote |
![]() |
![]() |
#207 |
Leser
|
Ja, men det var da dødsstraff i krigstid? Det må være mye lengre siden vi hadde dødsstraff i fredstid.
![]() |
#208 |
flisespikker
|
Men dog bare i den militære straffeloven. Dødsstraff for borgerlige forbrytelser ble avskaffet i 1905 (og de siste henrettelsene etter denne loven fant sted i 1876)
![]() |
#211 |
flisespikker
|
Ja, loven om dødsstraff i krigstid ble noe utvidet under 2. verdenskrig, og 38 personer ble henrettet som følge av rettsoppgjøret etter krigen.
![]() |
#212 |
|
![]() Sv: DødsstraffDen siste som ble henrettet utenom krigstid i Norge ble henrettet i 1876. (Hvis jeg husker riktig nå, øynene går litt i kryss.) Uansett, de historiske fakta aside, jeg lurer fortsatt på om tilhengere av dødsstraff mener at det burde vært lov i Norge? Sist redigert av Maverick : 06-09-07 kl 10:13. Årsak: :flau: |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
tankefull
|
Som jeg skulle skrevet det selv! |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Fola Blakken
|
Det er, så vidt jeg kan se, ingen som har sammenlignet staten som retts-og straffesystem og en tilfeldig forbryter som en dag går ut for å kappe hodet av en sjuåring. Det som blir sagt av motstanderne av dødsstraff, er at dødsstraff er drap. Og uavhengig av bestialiteter som er begått av enkeltpersoner, skal ikke staten ha rett til å utføre drap.
Enig!
![]() |
![]() |
#215 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
![]() |
Det var kun eksempel på at drap utført av staten er ikke det samme som drap utført av et enkeltindivid. Mange har sammenlignet staten (som faktisk er retts- og straffesystemet) og enkeltindivider som drapsmenn, med argumentet at drap er drap. Det er jeg uenig i, og poenget mitt var at man faktisk må se på hele prosessen og bakgrunnen for at de er der de er, ikke bare på utfallet, som mange her inne fokuserer på. Og jeg er uenig med deg i at staten ikke skal ha rett til å utføre straff, for det er en vesentlig forskjell etter min oppfatning.
![]() |
#216 |
flisespikker
|
Jeg tror ingen har argumentert for at staten ikke har/skal ha rett til å utføre straff?
![]() |
#217 |
Passiv
|
Poenget mitt er ikke at staten ikke skal ha rett til å utføre straff, men at de ikke kan utføre hvilken som helst straff. De som tar livet av folk har ofte også en begrunnelse for hvorfor de gjorde det. Når staten som består av mange, oppegående og emosjonelt stabile embetsmenn som tar avgjørelsen om å drepe over lang tid, så blir det for meg nesten verre enn drap begått i affekt eller rus eller hva som helst. |
![]() |
![]() |
#218 |
Ustabil
|
Det var i grunnen årsaken til at jeg ville presisere litt om hva undersøkelsen faktisk handlet om. Det er ikke sikkert at folk ville svart ja til dødsstraff i Norge selv om de syns det er greit at det er dødsstraff i USA. Det er vidt forskjellige ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Leser
|
![]() Sv: DødsstraffJeg er enig med Bina. Jeg er motstandar av dødsstraff, men ikke fordi jeg mener at staten ikke kan få lov til å gjøre ting som vanlige borgere ikke får lov til.
![]() |
#220 |
flisespikker
|
Ja, det er klart; hvis ikke staten har lov til å gjøre noe privatpersoner ikke har lov til, så er det ingen stat.
![]() |
|
|