|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: EgoistiskVanskelig...
![]() |
#3 |
Live and let live
|
![]() Sv: EgoistiskJeg føler at selv voksne mennesker er veldig lite flinke på å skille mellom person og handling. Man er ikke en egoist selv om man gjør en egoistisk handling, og egoistiske handlinger må man gjøre i blant for å ta vare på seg selv. Problemet er at når noen andre stempler det en gjør som egoistisk, så blir de så redde for at andre ser på dem som egoistiske. At andre ikke skal se forbi den ene tingen og at de skal generalisere det til å gjelde hele dem som person. :der kommer NN som er så egoistisk, *hviske-tiske*:
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: EgoistiskJeg synes det er bra og riktig å ta hensyn til og ha respekt for seg selv, og å gjøre ting man selv har lyst til og glede av. Men å være generelt selvsentrert i den forstand at man ikke bryr seg om eller tar hensyn til andre, er ikke bra. Om dette er to ulike betydninger av "egoistisk", eller om det bare er snakk om balanse, er jeg ikke sikker på, eller kanskje heller: det kommer an på hvordan man bruker ordene. Som DM sier, så er det forskjell på å karakterisere en enkelthandling og en hel person.
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: EgoistiskDet er ingenting galt i å være egoist, så lenge det ikke går ut over andre mennesker. At andre ser på dine handlinger som egoistiske og ergo negative, trenger ikke nldvendigvis ha noen som helst betydning.
![]() |
#6 |
Ekvilist
|
![]() Sv: EgoistiskHm.. Kan man si at det finnes positiv og negativ egoisme? Med negativ mener jeg at egenhensyn i for stor grad går utover andre mennesker.
![]() |
#7 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: EgoistiskJeg kjenner jeg går litt i forsvarsposisjon om noen skulle kalt meg egoist, for meg er det et negativt ladet ord. Ja jeg ser den delen om at man må tenke på seg selv, eller ta vare på seg selv, men i de tilfellene bruker jeg flere ord for å forklare hva jeg mener. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: EgoistiskEgoistisk er et negativt ladet ord, for meg. Jeg ønsker ikke å bli kalt det, selv om jeg sikker gjør noen valg som andre kan kalle egoistiske.
![]() |
#9 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: EgoistiskJeg synes også egoist eller egoisme er negativt ladet ord i utgangspunktet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Egoistisk
Ja, enig. Det er langt mer sjelden folk føler seg nødsaget til å påpeke helt åpenbare og ikke negative ting.
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: EgoistiskI ordet "egoistisk" så legger jeg at det ikke bare er motivert ut av egeninteresse, men også uten hensyn til andre.
![]() |
#12 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: EgoistiskJo for meg er det litt egoistisk å ikke snu om livet sitt litt annerledes etter at en får unger. Hvis en skal jobbe 7-17 hver dag selv med unger så går det på bekostning av ungene, de får ikke sett foreldrene sine så mye de vil/behøver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
flisespikker
|
Nå var det vel ikke akkurat hva man synes er egoistisk som var spørsmålet her, men hva man legger i begrepet egoisme og om det (nødvendigvis) er negativt. (Ikke at jeg ikke ofte sporer av diskusjoner selv, altså.)
![]() |
#14 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: EgoistiskOk, men bare svarte jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Introvert optimist
|
Det er mulig at min tolkning er gal, men for meg ligger det implisitt i uttrykket egoisme at egoismen går ut over andre. Egoistiske handlinger er handlinger der noens interesser veies foran andres, på bekostning av andre.
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: EgoistiskJeg er som du ser enig med Nenne. Jeg tror at et ord for "tjener meg selv", uten at det ligger noe negativt i ordet, er "egeninteresse".
![]() |
#17 |
Perspektivutvider
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: EgoistiskHer var det en del om temaet:
![]() |
#18 |
Gjer så godt eg kan
|
Eg er einig med Polyanna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: EgoistiskJeg synes hele begrepet egoisme er litt vanskelig... Nettopp fordi det er så negativt ladet i dagligtalen.
![]() |
|
|