Sv: Jeg gleder meg voldsomt til jul!
Jeg elsker jul. Julen er magisk, men magien blir borte når man spiller julesanger i september, spiser julemarsipan i oktober, er ferdig med alle julegavene i november og pynter tidlig i desember.
Første desember starter forberedelsene for meg. Da er det pakkekalender til Vesla og jeg begynner å tenke på julegaver. Gavene kjøpes og lages med stor glede og omtanke for dem som skal ha dem. Små og store gaver. Huset ryddes og vaskes der det trengs og vi leser julebøker og hører utvalgt julemusikk. Huset pyntes med lilla lys og lilla duker i adventstiden. Vi baker pepperkaker sammen og et lite utvalg av de julekakene vi liker aller best. Vesla og mannen lager pepperkakehus med lys i. Først lille julaften tar vi inn treet og pynter det. Alt gjøres i stand. Ettermiddagen og kvelden lille julaften er så magisk at vi knapt kan puste, julaftens morgen er årets beste og mest frydefulle morgen. Når klokken blir fem og julen liksom begynner er alt det magiske over for meg. Men de magiske timene da alt er klart til jul og verdens mest forventningsfulle stemning råder i huset er vidunderlige.
Men snakk ikke om jul i september, for da forsvinner magien og fryden.
|