Sv: Å "ta" en sykedag
Opprinnelig lagt inn av noba, her.
Dette er reinspikka tull. Se bare på pollen her! Det er ikke mange som utnytter rettingheten til å bruke egenmelding, folk flest er ærlige, redelige og pliktoppfyllende arbeidstakere. Problemet med høyt sykefravær i Norge er ikke pga egenmeldinger, det er på langstidssykefravær. Mye av dette sykefraværet kommer av belastningsplager og av at folk har gått seg rett på veggen fordi de har presset seg altfor mye over altfor lang tid. Kortidsfravær skulle man faktisk derfor heller ha mer av fordi det virker forebyggende på langstidsfraværet. Så esme - snakk med lederen din og ta en fridag i morgen 
Jeg tror ikke at FP på noen måte er representativ for den norske befolkning, ei heller på en poll om bruk av egenmeldinger.
Før hadde de fleste "vanlig" egenmeldingssystem med inntil 4 egenmeldinger i året, og inntil 3 dager i slengen. Det var nok ikke helt uvanlig at folk tok ut en ekstra dag, som ellers ville "gått tapt".
Og jeg må innrømme - på den tiden gjorde jeg også det av og til. Vært syk i to dager, og tok den tredje "ekstra" for å komme meg på, slappe av. Selv om jeg godt kunne godt på jobb.
Nå har man enkeltdager, inntil 8 dager sammenhengende og inntil 24 dager i året (er det ikke sånn, da?). Og det er jo merkelig påfallende hvordan enkelte stadig er syk på mandager, for eksempel. Gjerne etter en helg med høyt aktivitetsnivå.
Jeg er dessuten overbevist om at en god del som har svart i pollen har svart ut i fra hva de syns de burde svare, ikke ut i fra hva som er realiteten.
Jeg har også brukt egenmeldingsdager for å spe på når barna har vært syke. Det er også "juks" med egenmeldinger.
Jeg tipper også at en poll her vil vise at Nugatti og Grandiosa ikke blir kjøpt - men merkelig nok selger de som hakka møkk i butikkene...
|