Sv: Kåre Willoch og innvandring (Dagbladet)
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Vel, det er jo ulike behov for integrering, da. Jeg tror ikke at de fleste svensker har et stort behov for innføring i norsk kultur, for eksempel. Men en innvandrer fra Thailand eller Etiopia vil kunne ha det behovet fordi den kulturen de selv kommer i fra er vesentlig forskjellig fra vår.
Og hvordan skal man definere hvem som er fremmedkulturelle og vanskelige å integrere - og hvem som ikke er det? Skal vi (hypotetisk) kunne ta i mot dobbelt så mange fra Vietnam som fra Somalia, fordi de (??) er lettere å integrere? Dersom en folkegruppe med en fremmed kultur erfaringsmessig lett tilpasses, skal de måtte svi fordi en annen gruppe ikke gjør det like lett? Skal hudfargen avgjøre?
Jeg ser selvsagt at det er forskjeller på hvor lett man integreres ut fra hvilken kultur man kommer fra. Jeg synes allikevel ikke det er greit å sette et klart skille. En amerikansk statsborger kan ha like store tilpasningsvansker som en Vietnameser, hvorfor gjøre forskjell? Jeg mener at det er behov og kapasitet som må avgjøre, ikke hvor fremmed kulturen er.