|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Bedreviter
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen alene
Det er selvsagt ingen som antyder at barn bør gå alene. Hvis barnet ikke har lyst eller foreldrene ikke er komfortabel med det, så gjør man det ikke, enkelt og greit. Ikke dermed gitt at det ikke er greit for andre.
Det er jeg helt enig i. Det er selvsagt ikke aktuelt å la et barn gå alene hvis det kan være farlig å gjøre det, men du må da se at ikke alle barn vil være i fare om de går alene til barnehagen. Det beror jo helt på hvor lang, hvor uoversiktlig og hvor trafikkert veien er. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
One of These Days
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneFørst tenkte jeg at jeg aldri hadde latt mine barn gå alene til bhg, men så begynte jeg å tenke litt. Jeg gikk til bhg alene da jeg var fem. Riktignok ikke hver dag, men inni mellom. Jeg krysset en traffikert vei midt i en sving. Mine barn har ingen bilvei å krysse eller gå på, men kun gangvei. Blånn, jeg tror at alle barn må øve seg på å bli selvstendig og den pappan du forteller om gjorde da noe veldig smart. Tror det er sånn jeg kommer til å gjøre det. Gå litt bak så de få følelsen av å gå alene, mens jeg får følelsen av å ha kontroll og kan passe på. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Aktiv
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
![]() |
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneJeg har ikke lest hele tråden, men jeg synes det er alt for tidlig å sende ungene alene til barnehagen! Når barnet ikke engang har nådd skolealder og må komme seg til barnehage på egenhånd synes jeg det er ganske hårreisende, faktisk. Hva er det som gjør at foreldre ikke kan følge/kjøre barna til barnehagen? Selv i skolealder ville jeg fulgt barna eller i det minste se at de kommer seg på og av bussen. Å la ungene gå alene, uten følge at foreldre og/eller andre barn er på kanten til uforsvarlig i dagens samfunn. Mener jeg.
|
|
|
#104 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du har misset hele poenget, det er ikke snakk om at unger MÅ komme seg på egenhånd til barnehagen, men de har lyst til å gå selv og dersom det er lagt opp til det trafikkmessig og barnet er modent for det, så mener mange at det er greit. Kombinert med kommunikasjon med barnehagen og ikke hver dag. Du burde nok ha lest hele tråden.
|
|
|
#105 |
|
Aktiv
Hvor: Hjemme
![]() |
Ok, jeg har ikke lest hele tråden, men svarte på hovedinnlegget. Det at jenta hadde sagt at hun ville gå sammen med dem, tyder kanskje på at hun ikke vil gå alene? JEG synes ikke at unger på fem bør bestemme selv om de har lyst til å gå eller ikke, uansett. Selv om det er trafikkmessig lagt opp til det eller ikke, og om ungen er 'moden' i en alder av fem, kan det allikevel skje ting på skoleveien. Jeg synes ikke det er forsvarlig, men som sagt, det er min mening.
|
|
|
#107 |
|
Absolut ateist
|
Bare? Jeg har sendt min eldste i bhg med drosje ved flere anledninger, generelt når enten jeg eller mindre søsken har vært syke. Det tok 30 minutter å gå til bhg og når man ligger med førr i feber så er ikke det særlig aktuelt. Det får da være måte på å sykeliggjøre ungene.
|
|
|
#108 |
|
By the Sea
|
Det er vel temmelig stor forskjell på dine barn som bor sammen med mammaen sin, og ankommer bhagen en sjelden gang alene, og barnehagebarn som verken har en mamma eller pappa til å holde i handa inn barnehageporten noen gang.
|
|
|
#109 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneSa jeg noe på det? Jeg viste rett og slett at det ikke KUN er barnehjems/barnevernsbarn som kommer i drosje til bhg.
|
|
|
#110 |
|
By the Sea
|
Da misforsto jeg deg.
|
|
|
#111 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneEt annet eksempel på drosjebrakte barnehagebarn er de som har diverse handikap. Emma gikk i en barnehage med en avdeling med døve barn. Disse ble ofte kjørt i drosje. Og de ble fulgt inn av sjåførene. De hadde jo generelt en fast sjåfør. De så ikke ut til å lide noen nød.
|
|
|
#112 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneHar ikke lest hele diskusjonen. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneFor mitt barn sin del er det snakk om å få gå alene en sjelden gang,- kanskje 1-2 ganger i mnd. Da avtaler jeg det på forhånd med de ansatte, og de må åpne porten for henne, da porten er svært tung. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Det er steinhardt for deg ja, men hva med hovedpersonene selv; barna...tror du det er steinhardt for dem, eller tror du kanskje det er med stolthet, og storhet, de ankommer alene? |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Bedreviter
|
Akkurat det utsagnet til turi som du siterer over, gikk på barnehjemsbarn som ankom barnehagen alene i drosje, så i de tilfellene er det vel kanskje tvilsomt om det er mestringsfølelse og stolthet som ligger til grunn for at de ankommer alene. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Pauset
Hvor: Barteby
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneJeg synes det er stor forskjell på å la dem gå alene til barnehagen og det å la dem gå hjem. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
By the Sea
|
Ja, absolutt.
|
|
|
#118 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneTing rushes ikke her, nei....! Det skjer helt etter barnets egen modenhet og tempo! Overgangen til skolen blir bedre..........! |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Jeg er så enig, så enig, Zoe. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Bedreviter
|
Da jeg vurderte å la Frøkna gå alene til barnehagen, var det etter instendig bønn fra henne: "Få lov til å gå alene da, mamma!" Det er ikke å rushe, men å tilpasse seg barnets utvikling. |
|
|
|
![]() |
|
|